Utskrift

Arve Nordsveen er i full gang med å etterforske alle detaljer om skipskollisjonen i Nes-sundet i 1912 mellom "Gjøvik" og "Tordenskjold". Hele denne spennede historien vil etter hvert bli publisert, men redaktøren kan ikke dy seg for å løfte litt på sløret….

Kaptein Aksel Raabe på "Tordenskjold" tok seg tydeligvis svært nær av de mange beskyldningene som han ble utsatt for etter sammenstøtet med "Gjøvik", og nesten nøyaktig ett år etter ulykken skjedde følgende: "Tordenskjold" var kl 07 på sydgående og skulle ganske snart anløpe Frengstuen. Kaptein Raabe er på dekk, trisen kommer med ertesuppe - som han avviser. Deretter beordrer han en passasjer som nyter utsikten (i mørket!) under dekk, entrer røkelugaren på akterdekket og sier:
"NU ER DET PÅ TIDE AT SLUKKE LYSET!"
Deretter går han igjen ut på dekk og gir sin siste ordre til matrosen ved rattet: "HARDT STYRBORD!"  Mens rorgjengeren er opptatt med manøvreringen, forsvinner kpt. Raabe umerkelig over bord……

Ved anløp Frengstuen oppdaget mannskapet at de ikke lenger hadde kapteinen om bord, styrmannen tok kommando og skipet gjorde vendereis for å søke etter den savnede. Liket av kaptein Aksel Raabe ble litt senere funnet i sjøen av mannskapet på lastebåten D/S "Viken".
Hele denne historien som begynte med sammenstøtet i tett tåke i 1912 og som ble avsluttet i Høyesterett så sent som i 1918 vil bli tilgjengelig i alle detajler når alle fakta er klarlagt.

Overordnet kategori: Mjøshistorie
Treff: 7704