Motortaubåten START er Mjøsas nest eldste flytende fartøy, og Nordsveen er i gang med å rulle opp båtens tidligste historie. Det viser seg at START kom til Mjøsa på våren 1918. Den ble kjøpt av Christiania Tømmerdirektion av "a/s M/B Start" i Borgestad den 29.april 1918 for 9000,- kr. I kjøpekontrakten er båten kalt "M/B START I", hvilket kan tyde på at selskapet har hatt flere båter med dette navnet. Den 8.mai 1918 har P.O.Fremming på Eidsvoll fått utbetalt penger i forbindelse med båten, og da må vi anta at den befinner seg på Mjøsa. Så nå vet vi hvorfra START kommer til Mjøsa, enda gjenstår det å finne ut hvem som har bygget den, når og hvor.
Men nå er det altså slått fast at START har hatt et tidligere liv i Porsgrunns-området! Da START kom til Mjøsa sto det en (svensk) AVANCE-motor i båten. Sannsynligvis 12 HK råojlemotor. Den ble byttet i 1925 med en ELLWE-maskin. ELLWE var også svensk, konstruert av ing. Leissner og fikk stor utbredelse, bl a i Italia, men patentet ble grunnlag for videreutvikling både i Tyskland og USA. Navnet "ELLWE" skriver seg fra stedsnavnene Ljusna og Woxna (LW) der motoren først ble produsert. De tidligste utgavene av ELLWE hadde dessverre en del problemer, og det viste seg også med motoren i START. Men denne sto i båten (med div reparasjoner) helt til omkring 1970, og den står i dag (i deler) på Kapp Melkefabrikk. ELLWE'n bråkte mye, og det ble sagt at "vi hørte Start'en lenge før vi såg'en!". Deretter fikk Start en mer moderne maskin: BOLINDERS DIESEL 4145, 4 cyl med delt topp (ca 50 HK) som er fra 1960-tallet, og denne står i båten i dag og går helt utmerket…..  

DENNE ARTIKKELEN VIL BLI REVIDERT ETTER HVERT SOM NYE OPPLYSNINGER KOMMER TIL. 

Ny-oppdaget bilde av START ved Tangen tatt mellom 1935 og 1950. Hedmarksmuseet

Overordnet kategori: Mjøshistorie
Treff: 10214