Se også www.svalen2.no

 

Dette fartøyet ble bygget for Evald Pannengstuen og Adolf Malerstuen i Totenvika av Glommens Mek i 1923. Bygg nr 48. Oppdragene for denne bulkbåten var frakt av grus, sand, tegl, poteter, mm. Var i drift fram til litt innpå 1960-tallet, og lå deretter uvirksom på Minne og Kapp. Fikk et nytt liv som fritidsbåt i 1975 med ny overbygning og flere endringer. Motorbytte ca 1984 til MAN 150 Hk diesel (originalmotoren Bolinder semidiesel R-15 står på Minne). 26. februar 2011 ble Svalen II solgt til Erlend Fredholm og Per Inge Høiberg (Toten), som i første omgang vil ta vare på fartøyet i nåværende utgave som et aktivum i formidling av mjøshistoria. På lang sikt har vi tanker om å tilbakeføre skuta til slik hun var som ny, men dette krever mye planlegging og betydelige investeringer. Men når båten nå skulle selges, var det viktigste å sikre at hun forblir på Mjøsa og holdes i sjødyktig stand av eiere som har mjøshistoria som det vesentligste motiv. Selve skroget er 100% originalt og ser ganske bra ut, men vi ser ikke bort fra at skrogplater må skiftes. Begge de nye eierne er medlemmer i Mjøssamlingene. OG: Helen Fredholm (kona til Erlend) er barnebarn til Evald Pannengstuen som altså var anskaffer. Så motivasjonen til å føre båten videre til neste generasjoner mjøsentusiaster er helt på topp! Svalen II er 50x14 fot, og vi har originaltegningene ("50 fots motorjakt").

 Se bilder lengre ned på sida.

 

 

 

Overordnet kategori: Båter
Treff: 8972