Båter

Dette bildet er hentet fra boka "Langs kysten i femti år" av Dag Bakka jr. som også  er fotografen (Bergen 1997). Det viser singeldekkeren LEIF ERIKSON, men denne båten gikk på Mjøsa fra 1873 til 1942 - DS VIKEN!
Sitat fra boka (redigert) :

HAUKØYFJORD (LJFS): 88,9 ft (pp), 145 Hk Bolinder (1950), Akers Mek 1872, bygg nr 70. Bygget som D/S VIKEN for IS Viken, Toten,
1898: Eidsvolds DS. Fart på Mjøsa. Opprinnelig 86 ft. 1942: Demontert og flyttet fra Mjøsa.
1949: Under gjenoppbygging på slippen på Lindøya, Oslo. 1950: Levert til Olav Jacobsen PR, Oslo som HAUKØYFJORD. 
1953: Solgt på tvangsauksjon til Ole Pettersen, Herøy/Ålesund, omdøpt TORVALD ERIKSON. Satt i rute Bergen - Sunnmøre. 1960: Ny motor 280 Hk NORMO.
1962: Til Lars Sandvik PR, Spjelkavik/Ålesund. 1966: Forlenget til 111 ft.    
1968: Omdøpt LEIF ERIKSON.
1969: Solgt Petter O. Pettersen PR, Vegsund/Ålesund. 
1.9.1970: Grunnstøtte i Sunnylvfjorden med sandlast, sank på dypt vann, besetningen på 3 mann reddet.     
….Få fraktebåter har hatt så omskiftende livsløp…….     
      
Og i boka "Herøybåtar i hundre år" (1988) finnes flere opplysninger (redigert): Passasjersertifikat (på Mjøsa) for 60 pass. med last og 225 uten. 1940 seld til 2 forretningsmenn på Gjøvik som i 1943 kutta båten i 3 delar og frakta han med tog til Oslo og så med prammar til Holms Slipp på Lindøya. Sett saman og noko ombygd av firma Olsen og Borge for Sverre E Gundersen i Oslo, sjøsett og levert 21.feb. 1946. Etter enda ein eigar vert båten kondemnert i 1950, men ombygd og modernisert ved Glommens Mek. Levert til Perelius Jakobsen, Tysfjord, navn HAUKØYFJORD.
      
Stor takk til medlemmer på veteranskipsforumet for all hjelp! 
          
Les mer under knappen "MJØSHISTORIE" om forliset!

Her er en presentasjon av båter som har vært / er i profesjonell drift, og som stadig kan ses på Mjøsa:

 

 

D/S SKIBLADNER (1856) nærmere presentasjon er overflødig her. Se www.skibladner.no

Framdrift: Damp, trippel  ekspansjonsmaskin 606 Hk Akers Mek (installert 1888)

D/S SKIBLADNER i dis ut fra Kapp (foto: Høiberg)

 

Motortaubåten M/B START er nå dokumentert tilbake til 1918, da kom den til Mjøsa med tog fra Porsgrunn, men vi vet ikke når den er bygget.  Den har vært gjennom flere ombygginger, og har nå et utseende ca tilsvarende 1950-utgaven. Styrehuset er laget av deler fra styrehuset på D/S DØLEN (1909) som ligger sunket i Vorma (og som nå eies av Mjøssamlingene). M/B START brukes til turer med elever, sommerskole Mjøsa (i samarbeid med Redningsselskapet) og andre som er interessert i mjøshistorie. Framdrift: Bolinder Diesel 4 cyl (tidligere Aavance og Ellwe semidieseler).
Kontakt skipper for mer info: Per Inge  på 95 12 50 70

Over: START i originalutgave på Mjøsa. Under: START på Helgøya 2010 (Foto: Høiberg)

  
 

M/S SÆVAT (1920)  har hjemmehavn på Kapp hvor eier Odd Martinsen tar vare på denne historiske skuta. SÆVAT har stadig noen oppdrag rundt hele Mjøsa. Bygget av Glommens Mek og beregnet på store slep mellom Lillehammer og Eidsvoll. Største slep (1963) 109.000 stokker (=600 lastebillass). Tatt ut av sleping 1972. Solgt til Mjøsfærgen 1981 og videre til AS Mjøslekter til byggingen av Mjøsbrua. Odd Martinsen har vært eier siden 1985. Framdrift: Caterpillar. (Foto: Høiberg)

 

M/B WILLY (på Mjøsa fra 1949) ligger på Minne. Foreningen MJØSSAMLINGENE fikk båten i gave av GLB i 2009 og vi startet oppussing i 2011. Båten ble bygget i England under 2.verdenskrig som ett av mange fartøyer i UNICRAFT-serien. Disse båtene ble bygget slik at de lett kunnne fraktes i deler ("flatpakket") til fx Persiagulfen, der de fungerte som supply- og taubåter. Men 2 slike fartøy havnet altså på Mjøsa: WILLY og WINNIE. WILLY er i dag nesten identisk fra ombyggingen i 1958. Tømmertrekker fram til nedleggelsen av fløtinga i 1980. Har siden jobbet med mudring, inspeksjon og div andre oppdrag. 2011 malt i fløtningsfarger, nye vinduer rund baut, nye skylights, ny gjøstake og antennemaster, malt maskinrom og maskin, mm. Motor: Albin diesel, opprinnelig Russell-Newberry.

Willy 2011

Foto: Høiberg

 

M/F HELGØYA (1938) ble bygget på Helgøya av Motorfabrikken GIDEON (Molde). Sjøsatt 27.mai 1938 og avløste da "Helgøya-ferja" (1928).  Gikk siste rutetur 23.november 1957 da brua ble åpnet. Etter 26 år på Tyrifjorden, ble ferja kjøpt tilbake til Mjøsa og restaurert av Mjøssamlingenes entusiaster fra Helgøya. Ble skadet under flommen i 1995, og står nå på land på Minne under et vernebygg. M/F Helgøya er medlem i Norsk forening for fartøyvern. Motor: Seffle, opprinnelig Gideon.

 

M/B WINNIE (på Mjøsa fra 1949), søsterbåten til WILLY (se historikk på WILLY). Nå er båten tatt godt vare på som fritidsbåt. På bildet under trekker Winnie det siste tømmerslepet på Mjøsa 18.juli 1980 fra Åkersvika, Hamar til Eidsvoll. Ble deretter solgt til AS Mjøslekter og brukt ved bygginga av Mjøsbrua. Har hatt flere eiere siden. Per Sætre overdro båten i 2009 til Ole Arnt Fjeldberg på Tangen. 2015: Ny eier: Stian Solberg, Gjøvik.

Motor: Albin diesel, opprinnelig Russell- Newberry.

Under: WINNIE ved Kapp 2007 (foto: Høiberg)

 

M/S SVALEN II (1923)  Bygget av Glommens Mek som lastebåt for Evald Pannengstuen og Adolf Malerstuen med hjemmehavn i Totenvika. Fraktet sand, tegl og poteter mm. Var i drift til ca 1965. Ombygd til fritidsbåt på 1970-tallet. Har Minnevika som hjemmehavn og vinteropplag, men ligger mye på Kapp sommerstid. Motor: MAN diesel, opprinnelig Bolinder semidiesel.  Bildet øverst er tatt etter slippsetting 2011 (foto: Høiberg), det underste er fra tida som lastebåt (fotograf ukjent).

Sva s

SvalenII ss

 

 M/F MJØSFÆRGEN (1963) Bygget av Ankerløkken i Florø. I trafkk mellom Gjøvik og Mengshoel fram til 1988 for AS Mjøsfærgen, da selskapet ga opp pga den nye Mjøsbrua Biri-Moelv. Tok opp igjen den samme trafikken for AS Mjøscruise fra 1990 til 1994. Var i en kort periode i 1998 restaurantbåt ved Eidsvoll. Uvirksom ved Mengshoel i mange år. Slept til Gjøvik 2010, og i august 2011 ble det åpnet servering på bildekket etter div ombygginger av kaia. Framdrift: Wichmann, men denne er dessverre tatt ut.
Se mer oppdatert info andre steder på denne hjemmesida.

Mengshoel mars 2008. Foto: Høiberg

 

VB70 (1930) Spesialbåt for sleping og varping. Bygget av Glommes Mek. Assisterte WINNIE ved det siste tømmerslepetslepet i 1980. Navnet "VB 70": VB står for "varpebåt", "7" for fløterdistrikt Mjøsa, og "0" for båt nr. 0. Nummereringen ble foretatt uten kronologi i 1950. MJØSSAMLINGENE er eier båten. VB70 ble malt opp, fikk reparert skroget og sjøsatt høsten 2010. Baldakin restaurert i 2011. Alt på dugnad. Båten gjør mange turer med medlemmer, brukes som arbeidsbåt for Mjøssamlingene og er stadig klar for nye oppdrag! Motor: Penta, opprinnelig Seffle.

VB70 s

Foto: Høiberg

 

VB 75 (1954) er 1 av 4 båter som ble kjøpt inn fra Leirvik på Stord til Mjøsa, Losna og Espedalsvannet. Båtene hadde vinteropplag på Lillehammer og ble vedlikeholdt på Fetsund lenser, der de også hadde blitt klargjort med motorer og vinsjer før de ble satt i drift. Alle 4 båtene ble solgt da fløtingen i Lågen og tverrelvene ble nedlagt i 1969. En havnet på Gjøvik Bruk, en på Hurdalssjøen for Mathiesen/Eidsvold Verk, og en hos Tofte Cellulose. Den siste, VB 75 ble kjøpt av Mjøsfærgen, og senere solgt videre og ombygd til fritidsbåt. Nå har den navnet "BOLKEN" og har hatt hjemmehavn både på Gjøvik og Moelv, men nå tatt godt vare på i Eidsvoll av Magne Ødegård.

(Foto fra Gjøvik: Høiberg)

 

HER ER EN ALFABETISK OVERSIKT DAMP- OG MOTORFARTØYER som er/har vært på Mjøsa i PROFESJONELL drift. 

Under denne lista finnes oversikt over de fleste seiljaktene - mange av disse fikk installert motor.

Navn -  byggeår/ankomst Mjøsa - LOA - skrogmateriale -  framdrift - status 

Alfen, motorjakt     
Andungen, 32 ft, glassfiber, charterbåt Hamar, nå fritidsbåt i Totenvika 
Balder, se Esperen  

Balkan, tre, motorjakt
Bjørn (1871), lastebåt, tre, damp, Skattumsbåt, ligger sunket i Bergevika på Helgøya, forliste 1901
Bjørnen, se Bjørn  
Bob, stål, damp, til Randsfjorden 1929, hugget 1940 
Bolken (1954), stål, motor, forlenget, nå fritidsbåt på Eidsvoll, privat/Mjøssamlingene. Se VB 75  
Bundefjord (se Prøven)  
Dalegudbrand (1848), 95 ft, stål, damp, siste kjente oppdrag var ved hevinga av Gjøvik i 1913, status ukjent

Dalegudbrand (1909) mudderapparat, 65 fot, damp, men uten egen framdrift, hugget på Minne 1968
Dronningen (1847), stål, damp, hugget 1945 på Minne 
Duen (1885?), 28,5 ft, stål, damp/bensin, sank i Minnevika 1933, ligger der enda 
Dølen (1909), 61,6 ft, stål, damp, sank v. Fremmingsøya 1968, ligger der stadig, eies av Mjøssamilingene

Ellida, tre, motorjakt
Elvekongen (1972), 53,4 ft, alu, diesel, i drift på Vorma/Glomma, hjemmehavn Årnes
Erna Olsen RS119 (1998), 29 ft, aluRIB, vannjet, ute av Mjøsa, er nå på Island
Esperen (1917), 62,4 ft, tre, motor, ex Balder 
Fagervik (1917), 42 ft, tre, motor, ukjent status 

Falken, 1959?, tre, redningsskøyte mm, Motorklubben Fart, Hamar. Ukjent status
Fant (1925? til Mjøsa ca 1942) ex Kraft, tre, motor, 28 pax, i opplag på Lillehammer  

Fram, ex Oder, tre, motorjakt, lastebåt

Fram (1904), 29 ft, tre, motor, ligger på land ved Thorstadbua, Lillehammer  

Fulton (ca 1880), 29 ft, stål, damp, 25 pax, charter, ukjent status

Færdesmanden (1856), 104,5 ft, eik på jern, damp, hugget eller senket 
Gjøa se VB 73  
G. J. Castor RS (1994), 34 ft, RIB, motor, ute av Mjøsa, nå på Femunden 
Gjøvik (1876) se Vormen, Nord

Gjøvik (1902), 87,7 ft, stål, damp, hugget på Hamar 1939. Modell står på Minne 
Glad (1911), 45,4 ft, tre, motor, ukjent status 
Grei, tre, semidiesel, brent opp, motoren står på Minne 

Haabet, motorjakt
Hamar (1888), 94,2 ft, stål, damp, hugget 1953. Modell står på Minne 
Hamar-Kapp-Ferjen (1951), 124 ft, stål, motor, hugget. Klasset for 400 passasjerer
Hamar-Nes-Toten-ferje se Hamar-Kapp-Ferjen  
Hein (1938) 27 ft, eik og mahogny, motor, solgt ut av Mjøsa 1963  
Helgin, 49,4 ft, alu, motor, Oslofjorden 
Helgøy (ex Lettvindt, senere Mira) se Lettvindt 
Helgøya (1938), 46 ft, tre, Gideon/Seffle semidielsel, bilferje, i opplag på Minne 
Helgøyferja (1928), tre, semidiesel, hugget 1938 
Industri (1870), 81,9 ft, tre, damp, hugget 1931 
Industri II (1895), 83 ft, stål, damp, sank i Minnevika 1.sept 1956, kan ses på lav vannstand! 
Isbjørn (se Bjørn)  
Jernbarden (1840), 100 ft, stål, damp, hugget 1936. Passasjer/last 
Jomfru Karine, 30 ft, tre, motor, hugget ca 1935. Passasjerbåt 
Kim RS 95 (1979), 18,1 ft, plast, motor, ute av Mjøsa. Reningsskøyte.  
Kong Oscar/Mjøsen (1867), 158,8 ft, stål, damp, hugget 1939. Passasjerbåt, stykkgods.
Kvik (1866, til Mjøsa 1925), 57,2 ft, stål, damp, motor, senket 1976 i Totenvika. Passasjer/last
Kvikk, tre, motor, kondemnert. Passasjerbåt.

Levahn, tre, motorjakt, lastebåt
Lama (1989) , 33,5 ft, motor, ute av Mjøsa. Passasjerbåt.

Lidaros, motorjakt, lastebåt.
Lillehammer (1908), 87,7 ft, stål, damp, senket 1976 i Totenvika. Passasjer/last
Lettvindt (1867), 53 ft, stål, damp, hugget 1960. Passasjer/stykkgods.  
Lyng (1921), tre, motor, hugget ca 1950. Passasjer.

Løwen, tre, motorjakt, hugget 1957, last.
MB 77 se Hein, inspeksjonsbåt
MB 78 (1949) 30 ft, tre, FM motor, solgt til Oslo 2000 , inspeksjon
MB 79 (1948) 30 ft, tre, FM motor, overført til Øyeren 1968, inspeksjon  
Mira (se Lettvindt) 
Mjaar (1911) 30 ft, Regal 12 Hk, status ukjent 
Mjøsen (se Kong Oscar) 
Mjøsblomsten, på Mjøsa kun i 1954, tre, motor, solgt ut av Mjøsa

Mjøscruise se Mjøsfærgen (nr 3) 
Mjøsfærgen (1923), 60 fot, stål, motor. Restaureres på Minne. Eies av Mjøssamlingene fra 2013. Vernet av Riksantikvaren 2013. Bilferje, pendelferje.

Mjøsfærgen II (1950), 97,5 fot, stål, motor, i rute på Randsfjorden som Randsfjordferja II. Bilferje.
Mjøsfærgen III, se Mjøsfærgen (1923) - navneskifte 1963, 1967, 2015.  
Mjøsfærgen (nr 3) (1963), 114 ft, stål, Wichmann 500, ligger på Gjøvik uten motor, restaurantbåt 
Mjøsfærgen IV (1969), 148 ft, stål, motor. Senere Drøbaksund III. 2015: i Middelhavet/Spania som Base 173

Mjøsfærgen V (1974), 148 ft, stål, motor. Senere: Aldra i drift Hemnesberget-Leirvika i Nordland, fra 2015 Nautilus Aldra i drift for Seløy Undervannservice
Mjøslekter (se Hamar-Kapp-Ferjen) 
Mjøslyn, (1982 hos Brdr Aa som Rygerskyss) på Mjøsa i 1987, motor (1120 Hk, 32 kn, raskeste rutebåt på Mjøsa) nå: MS Steigfart. Passasjerbåt.

Mjøsvekteren, RS 148, (2012) 10,5m, sandwich, 2x300 Hk påhengs, i drift fra 2012 for Redningsselskapet
Nord, se Vormen 
Nord II (til Mjøsa 1953), 38 ft, tre, motor, solgt ut av Mjøsa på 70-tallet, passasjerbåt.  
Opplandsferjen (se Hamar-Kapp-Ferjen)  
Pelle VB 71 (1949), stål, Seffle 20 Hk, fritidsfartøy Øyeren. Tømmerbåt  
Prøven (1876), 42 ft, stål, damp, senere Bundefjord, hugget 1960. Passasjer/stykkgods  
Rapp (tysk, til Mjøsa ca 1940), lastebåt, stål, motor, ut av Mjøsa ca 1950. Passsasjerbåt.  
Raufoss, alu, motor, brukt til dumping av ammunisjon fra Pannengen, status ukjent 
Rauna R/S, 29 ft, alu/RIB, vannjet, redningsskøyte på Gjøvik fra 2008, ute av Mjøsa  
Rita (1947), 35 ft, tre, bensin, til Mjøsa 1962, gikk for Tømmerdir. i 4 år, hugget. Inspeksjonsbåt.  
Smedstuferja (1860), ca 35 ft?, tre, årer og råseil, hugget 1910. Passasjer/last 

Snøgg (ca 1930), tre, bensin 21 pax, Hamar, brant 1935. Charter

Skibladner (1856), 168,8 ft, stål, damp, i drift, fredet av Riksantikvaren 2006 
Skreia (1902), 71,4 ft, stål, damp, hugget 1957. Skroget bygget for hvalfangst. Passasjer/last 
Sofie (se Vormen MB) 
Start, taubåt, til Mjøsa 1918 fra Porsgrunn, 34 ft, stål, motor, i drift for Mjøssamlingene  Kapp/Minne. Tømmer.
Stjernen (1899, kongesjalupp,  til Mjøsa 1946), 55 ft, stål, damp/motor. Sandbåt. Restaurert, i drift i Horten.  
Storsjø (1912),tømmersleper, til Mjøsa fra Storsjøen, Hedmark i 1992. 56 fot stål, damp/motor), 2012 solgt tilbake til Storsjøen

Svanen, tre, jakt med dampmaskin

Svalen, tre, jakt, seil, motor; senere Totenvik. Lastebåt.

Svalen II (1923), lastebåt, 50 ft, stål, Bolinder semidiesel. Lastebåt.1982 Bolinder diesel 57 Hk, 1985 MAN 150 Hk, i drift privat/Mjøssamlingene Minne/Kapp

Svan II, se MB Vormen 
Sævat (1920), taubåt, 54 ft, stål. Tømmertrekker. Nå Caterpillar 250, i drift på Kapp. Medlem i Mjøssamlingene.   
Thor (1875), taubåt, 78,5 ft, stål, damp, taubåt, hugget 1959 
Tordenskjold (1876), 108 ft, stål, damp, hugget 1936. Passasjer/last 
Tryg (1905), tre, motor, brant i 1920 åra? Passasjer  
Varden (1868 - til Mjøsa 1902), 58,6 ft, stål, damp, hugget 1961. Passasjer/last

VB 32 (1954) stål, Seffle 15 Hk, eies av Mjøssamlingene fra 2016. Tømmerbåt.
VB 70 (1936) 25 ft, stål, Seffle 15 Hk, nå Penta 2000. I drift for Mjøssamlingene, Minne. Tømmerbåt.
VB 71 se Pelle  
VB 72 se START  
VB 73 (1954), 20,5 ft, stål, Seffle 20 Hk. Tømmer. Forlenget, nå på Strandefjorden Valdres  som Julia Maria 
VB 74 (1954) stål, Seffle 15 Hk. Eies av Mjøssamlingene, på land u/motor. Tømmerbåt.
VB 75 (1954) se BOLKEN, bygget på Stord. Tømmerbåt. Nå fritidsbåt Eidsvoll, medlem i Mjøssamlingene  
VB 76 (1954) 19 ft, stål, Seffle 15 Hk, status ukjent. Tømmerbåt.  
Vesle Mira (ca 1920), tre, motor. Status ukjent. Passasjer
Vidar (1908), 34,5 ft, motor, status ukjent. Passasjer
Viken (1872), 86 ft, stål, damp, ut av Mjøsa 1943, ombygd flere ganger, forliste ved Ålesund 1970. Last. 
Viking I (1938, til Mjøsa 1957), 42,7 ft, tre, motor, charter, kondemnert. Passasjer.  
Viking II, 39 ft, tre, motor, charter, kondemnert. Passasjer  
Vormen (1876), senere GJØVIK, NORD. 48,3 ft, stål, damp, hugget 1953. Passasjer   
Vormen M/B (1874, til Mjøsa 1916), damp/petroleum, senket v Gjøvik 1974. Passasjer

Viking, tre, motorjakt. Lastebåt
Willy (til Mjøsa 1949), taubåt, 52 ft, stål, Albin 125, i drift for Mjøssamlingene på Minne. Vernet av Riksantikvaren 2013. Tømmerttrekker 
Winnie (til Mjøsa 1949), taubåt, 47 ft, stål, Albin 125, fritidsfartøy, 2009: Tangen - privat/Mjøssamlingene, 2015: Gjøvik, fritidsfartøy. Tømmertrekker.

LISTE OVER SEILJAKTER og andre bulk-båter

- mange av seiljaktene fikk installert motor omkring 1910.  
(Lista er ikke fullstendig)  
 
Alfen, bomseil, senere motor, Totenvika  
Angelo, bygget i Brumundal, senere forlenget, hugget 1934  
Anna, jakt

Argo, råseil, Feiring, gikk i frakt på Hamar  
Balkan, Totenvika, seil, senere motor   
Bjørn, råseil, må ikke forveksles med DS Bjørn  

Dronningen, se Sommeldronningen

Duen, senere Levahn, Totenvika  
Døden, klengenavn, egentlig navn ukjent, Totenvika  
Ellida, bomseil, senere motor, Stange, Totenvika  
Fram (ex Oder) råseil, må ikke forveksles med M/B Fram
Grønnjakta, se Svanen  
Heilios, bomseil, Gjøvik  
Hulda, råseil, senere bomseil, Totenvika  

Haabet, se Haabets Minde
Haabets Minde, bomseil, senere motor, Minnesund, Lillehammer, Kapp Melkefabrikk  
Haakon, Lillehammer  
Levahn, se Duen  

Lidaros, motor

Lindesnes, "Bækkebåten" i Feiring  
Lyngsnekka, bomseil, Hamar  
Lørja, råseil, Mengshoel  
Løven, bomseil, senere motor, Totenvika, hugget ca 1958  
Nidaros, bomseil, Totenvika  
Nora, bomseil, Totenvika  
Norden, råseil, senere bomseil, Brumunddal, Totenvika  
Nordviken, Totenvika   
Oder (senere Fram), motor, Totenvika  
Sleipner, råseil  
Smedstuferja, råseil   
Sommeldronningen (Dronningen?), råseil, 3-master, Totenvika, Feiring 
Svalen (senere Totenvik), Helgøya, Totenvika, seil, senere motor 
Svanen, døpt Grønnjakta  etter ombygging, bomseil, senere damp  
Sælibåten, råseil  
17de mai, Biri  
Totenvik (ex Svalen)  
Wega, bomseil, 100 brt, ligger sunket ved Minne  
Viking, råseil, senere motor, Totenvika