Bilder

Hamar-Kapp-Ferjen (ex Opplandsferjen) ble til sist Mjøslekter og var 1983-85 i arbeid ved Moelv/Biri med bygging av Mjøsbrua. Det var forresten også WINNIE. Her er fartøyet ribbet for alt overbygg og klar for oppdrag - sannsynligvis i 1984. Og man ser godt dimensjonene på båten ved å iaktta karene akterut: 125 fot lang og 30 fot bred. Og Mjøslekter gjorde sin nytte. Foto: Ukjent  -fra Mjøssamlingenes arkiv.

Men tross alt: Godt at salige kpt. Koller ikke fikk se skuta si i en slik tilstand.......

I 1984 slepte WILLY hjuldamperen fra Minne til Eidsvoll for reparasjoner i maskinen. Hun ble fortøyd rett nord for nåværende dampskipskai. Det kan også se ut som om svineryggen trenger litt utbedring..... Bildet har vi sakset fra ANNO, foto: Trond Jacobsen.

Bildet skal være tatt 1950. Det kan se ut som om M/F Helgøya ekspederer D/S Skibladner i Nessundet. Kaptein Haugland i sine hvite bukser, styrmannen hilser til skipperen på ferja og vi ser 4 matroser på hjuldamperen. Er det noen som kjenner navn på personene? Send melding til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Sjøfartstidende 1921:

Dette ganske unike bildet har vi fått låne av Trond Karlsen: En mudderlekter på vei mot dumping av last. Det må være D/S Dølen som sleper. Det er vinter og kortesjen er på vei opp i Mjøsa. De to mannskapene på lekteren prøver å styre så godt de kan i det dårlige været, men det ser ut som om den fullastede lekteren har litt problemer. Ingen jobb for pyser dette! Det eneste vi kan se av HMS er vel regnfrakkene - rekke på lekterne kom visstnok ikke på plass før på 1970-tallet, lenge etter at dette bildet er tatt.