Bilder

19. juli 2017: M/B START gikk fra Minne til Kapp. Besetning: Magne Ødegaard og Arild Langaard. Formålet med turen var at START har fast plass i småbåthavna på Kapp, og for å opprettholde plassen må den brukes. Dessuten er det bra for Mjøssamlingene at våre fartøyer vises på flere steder og der det i utgangspunktet er mye folk. Det var fint vær under overfarten og besetningen nøt turen! MEN: Underveis ble det maskintrøbbel. Bolinderen ville plutselig ikke mer... Godt at det da var motorkyndige folk om bord! De fant feilen: Vann i drivstoffet. Og karene klarte å få maskinen i gang igjen - og seilasen kunne fortsette. Da START nærmet seg Kapp - ved Gåserud - ble den møtt av SVALEN II med skipper med kink i ryggen (båttur hjelper nok...). Bildene under er tatt fra SVALEN. Etter en hyggelig passiar gikk START videre mot Kapp og Jan Granholt møtte på kaia og tok i mot tampen. Jan bør nok se litt på maskineriet for å forebygge flere problemer. Birgit kjørte så besetningen tilbake til Minne. Takk til alle som bidro til at gamle START fikk seg en god mjøstur - og igjen kan beskues på Kapp!

Start 190717 es

Arild og Magne trives godt om bord i START - det er også disse gutta som i har pusset opp båten fra for til akter - så derfor er den meget presentabel!

Start 190717 ds

Start 190717 cs

START forlater SVALEN II etter et hyggelig møte og fortsetter mot Kapp.

Start 190717 as

Torsdag 22. juni 2017 ble en merkedag for Mjøsa og mjøsfartøyene. Minneslippen har i løpet av de 3 siste årene fått en oppgradering som skal vare i mange ti-år framover. Slippers og skinner og fundament er fornyet, og et helt nytt hydraulisk oppstøttingssystem er utviklet og montert. MJØSFÆRGEN 11065 ble slippsatt som første fartøy som skulle teste alle nye tiltak på slippen. Og slippen besto prøven med aller beste karakter. Det var mye strøm i Minnevika, men ved hjelp av BOLKEN, VB70 og en liten motorbåt ble ferja forhalt motstrøms over til slippen. De nye bevegelige støttene satte fartøyet perfekt på plass over slippvognene - og opphalinga gikk problemfritt. Mjøssamlingenes frivillige mannskaper hadde på forhånd klargjort vognene, og i dag bemannet de samme karene båtene og slippen. Alt foregikk så nært profesjonelt som mulig under ledelse av Aksel Aspeli og John Pedersen. Etter at vognene var sikret ble ferja steamet (v/Aksel), og er nå klar for inspeksjon av Sjøfartsdirektoratet og Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter. 

Det er GJERSING AS på Minnesund som har prosjektert og montert det nye oppstøttingssystemet - og Roger, Ronny og resten av gutta på verkstedet fortjener stor honnør for vel utført oppdrag. Mjøssamlingene har nå en moderne slipp - kanskje den best fungerende i Norge! - der sikkerheten til både mannskap og fartøy er ivaretatt på den beste måten som kan tenkes. 

Det nye oppstøttingssystemet er skreddersydd for Norges første fredete fartøy - D/S SKIBLADNER - men er samtidig konstruert slik at det fungerer for alle andre fartøyer med max bredde 8,7 meter.

Slipp ny 2 b

Slipp ny 1 a

Slipp ny 3 c

OPPDATERING FRA KELL JOHS TORGUNRUD:

Det har vært flere slep med landgangen til Skibladner mellom Minne og Eidsvoll. Sleit seg en gang og i tillegg utleid flere ganger til diverse. Bildet er fra midten av 1990-tallet da den hadde vært leid ut til et arrangement i Sundet. På bildet fra venstre: Finn Thorhus og Kåre Torgunrud. I styrehuset (usynlig) skipper Kjell Johs Torgunrud.

Redaktøren takker Kjell så mye for bidraget!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Per Sætre har lånt oss dette bildet av WILLY med besetning. Redaktøren mener å dra kjensel på noen ved navn Torgunrud, men det er ikke lett å se ansiktene tydelig. Men kanskje noen som leser dette kan hjelpe oss både med navn, oppdrag og årstall. Send SMS til 95 12 50 70. Det er også noe kjent med de flytebryggene - hvis jeg ikke husker feil ble de hugget på Minne for 2 år siden.  Bildet er ellers veldig bra, det viser båten i aksjon, med folk om bord og fra en litt sjelden vinkel. Det er mulig at Per har tatt bildet selv?

Willy flytebrygger eidsvoll s

Viktor Nyhus på Kapp har lokalisert et askebeger i aluminium fra restauranten på Hamar-Kapp-Ferjen. Eier er Tore Foss. Vi håper at gjenstanden etter hvert kan stilles ut på Minne - vi har jo allerede smokadoren fra samme fartøy!

Hamar Kapp Ferjen askebeger blått s

Da krigen brøt ut i april 1945 lå Skibladner i vinteropplag ved Minne. Men frykt for bomber og at okkupantene skulle finne på noe med fartøyet gjorde at man etter hvert flyttet båten lenger ned i Vorma for å ligge best mulig i skjul - og der ble hun liggende til krigen var slutt. Per Sætre på Minnesund har gitt oss dette helt spesielle bildet av hjuldamperen i dekning. Man kan også se at brua på Eidsvoll er sprengt og det lyse huset rett over elva er boligen på Fremmingøya.

Skibladner Vorma krigen s