Bilder

INDUSTRI II (83 fot) ble bygget på Gjøvik av Fredriksstad Mek i 1895 (bygg nr 41). Anskaffer var O.E.Skattum som allerede hadde lastebåtene INDUSTRI (1870) og BJØRN (ukjent byggeår). Begge INDUSTRI-båtene ble solgt til Eidsvold DS i 1908, og Solheim i Totenvika køpte INDUSTRI II i 1940. Fartøyet sank under opplag i Minnevika i 1956 - og ligger der enda, flere bergingsforsøk til tross. Vi anser vraket som Mjøssamlingenes eiendom og er et kulturminne.

I 1945 ble INDUSTRI II fotografert på Hamar. Hun ser litt sliten ut, men var i drift i nesten 10 år til.

Foto: Axel Lyche/Anno Museum

Industri II v hamar 1945 s

Hamar Arbeiderblad 12. mars 1957. D/S SKREIA ved Jernbanebrygga på Hamar. Skraphandler Helmer Hansen sto klar med skjærebrenneren og uttalte til avisa at fartøyet var så ramponert at kun vinsjen kunne omsettes som den var. Alt annet måtte bli spiker. Det viste seg imidledtid at alt ikke var avklart mht eierskapet, men utsettelsen reddet ikke damperen. Noen måneder senere var hugginga i gang på slippen på Sterudodden.

57.03.12 Skreia hugges s

21. august - og atter en vel gjennomført Mjøsdag! 350 besøkende på Minne koste seg i godværet. 14 frivillige samt 3 medarbeidere fra Mjøsmuseet og 6 mannskaper fra Redningsselkapet sørget for at publikum fikk mange gode opplevelser. Barnas favoritter var ELIAS-båten, plankebåtbygging og fiskedam. M/B START gikk rundturer med i alt 120 gjester, og ved motorhuset var det konstant godt frammøte. Vafler og pølser gikk unna i rekordfart! Eidsvoll Dykkerklubb og Minne Maskinlag var på plass, og de faste utstillingene ble flittig besøkt. 

Se også reportasje i Eidsvoll Blad, klikk her:  EUB

1

2

Det ble bygget mange ti-talls plankebåter! Og fantasien var stor hos de unge skipskonstruktørene....

3

4

Over: ELIAS gikk i skytteltrafikk hele dagen

Under: Slippen kan også brukes til litt familiehygge

5

6

Over: Mange fikk prøve seg som rorgjenger på tømmertrekkeren START - spennende!

Og så var det slutt... ELIAS gjør en siste tur i Minnevika, mens START hviler seg sammen med kollega WILLY etter en stri - men veldig hyggelig dag! Stas for en gammel taubåt å være litt til nytte igjen.....

7

Bilferja HELGØYA siger inn mot Nes brygge. Bildet må være tatt etter at Hamar-Kapp-Ferjen kom i drift (1951) - se fenderverket - og før Nesssundet Bru ble tatt i bruk (1957). Mye trafikk! - biler, motorsykkel og passasjerer. Skipperen skimtes i styrehuset. Bildet er sakset fra Hedmarksmuseet/Domkirkeodden/Anno

Helgøya vv s

Dampsluppen DUEN ble bygget i 1880-åra, men opprinnelsen er uklar. Sluppen hadde passasjersertifikat og gikk ruter og turer med Hamar som hjemmehavn. Nordsveen skriver i "blåboka" at båten i 1917 var eid av Oskar Pannengen og at den da hadde fått "STABIL" bensinmotor. DUEN ble også brukt til tømmertrekking. Dette bildet har vi fått av en dame i Nittedal, og det er hennes slekt som er på tur. Bildet er tatt i mai 1904, og redaktøren har fått bekreftet av informanter på Helgøya at stedet er Hovinsholmen. Båten sank i Minnevika 1933 og der ligger den enda....

Duen ds fam Negaard ss