Bilder

Fotografen Ole Anders Beck har tatt dette bildet for ett år siden - i januar 2015. M/S SÆVAT ligger i opplag på Kapp, og i en aldeles nydelig vinterstemning. Vi takker for knallbra fotografering!

Sævat i nordlys januar 15 Ole Anders Beck s

Tømmertrekkeren og taubåten M/S SÆVAT (Glommens Mek 1920) hadde opprinnelig en 2-cyl Avance semidiesel, denne ble byttet i 1951 med en 4-cyl Union. Båten fikk ny motor igjen i 1960 - Caterpillar - og den står stadig om bord. Hamar Arbeiderblad hadde 10. desember 1960 en artikkel om denne begivenheten, og motorleverandøren fulgte opp med betalt annonse.... 250 Hk i artikkelen og 220 Hk i annonsen, i praksis spilte vel det liten rolle.

Sævat Cat 60.12.10 s

Selv om kuldegradene siger på her i januar, så er det ikke mye is ved Kapp enda. Vi har mange bilder av SKREIA i is. Her legger skuta til ved Kapp og vi ser at hun må ha strevd litt for å komme til kai. Bildet har red sakset fra Mjøsmuseet - men tillatt seg å speilvende det, ellers gir det ingen mening. 

Arve Nordsveen melder at bildet er tatt på tidlig 1950-tall - på et annet bilde fra 1954 finner han skuta uten den høge bakken. 

Svenn Sandvold kan selvfølgelig fortelle mye om kaiene på Kapp! SKREIA ligger på bildet omtrent der START har fast plass nå - på nordvestsida av steinbrygga på Melkefabrikken. Vi ser et enkelt fenderverk på siden av de tømrede bryggekarene. Til høyre og bak i bildet: "Storbrygga" - eller det som nå er dampskipskaia/Skibladnerbrygga - med stupetårn og rutsjebane av huntonitt! Huntonitten var spikret fast, og det ble visstnok noen rumper med rifter ettersom spikeren løsnet....

Ss

Dette er en oppfølger av et bilde vi har publisert tidligere - da av WILLY som sleper en lekter ved Lillehammer. Her ser vi hele mudringsflåten ved samme anledning: WILLY, de to mudderlekterne L1 og L2 samt arbeidsplattforma med gravemaskin. Bildet er sakset fra GLB etter tips fra Ståle Everhøi. 

Mannskap på WILLY var Kjell Johs Torgunrud og Kåre Torgunrud, gravemaskinføreren kjenner vi ikke navnet på. Året er 1994 - Lillehamringene hvilte vel på laurbærene etter årets skirenn og tenkte nok ikke så mye over denne aktiviteten ute på fjorden. Etter at det ble bygget ny dampskipskai på Vingnes/vestsida, er mudringen på Lillehammer opphørt - HVIS da ikke strøm og sedimenter endrer bunnforholdene. Da blir det sannsynligvis ikke GLB, men Lillehammer kommune som må stå for mudringa.

Mudring 1994 Lillehammer GLB

Mens vi venter på mjøsisen.....

D/S SKREIA i råka på vei inn mot Hamar. Bildet kan være tatt fra D/S GJØVIK - se livbeltekasse helt akter og støtter til blikktaket over soldekket. 

Skreia is Hamar 1931 s