Bilder

Redaktøren har kommet over to bilder fra Minnevika med fartøyer i vinteropplag - begge fra digitalmuseum.no. Dette bildet skal være tatt i 1964, og det mest spesielle er nok SVALEN II siden det finnes så få bilder av denne båten slik hun var som lastebåt. Vi antar at båten på dette tidspunkt er tatt ut av trafikk og avventer en uviss skjebne.... Båten hadde på dette tidspunkt seilt på Mjøsa i 41 år, og slik hun ser ut her var det vel ikke mange som trodde at hun stadig skulle gjøre nytte for seg ytterligere 54 år fram i tida!

Fra bakerst i bildet: Skibladner, tre mudderlektere, Willy (delvis skjult), Sævat, Winnie, Svalen II.

Svalen opplag Minnevika snø s

VB70 i fin stil! Bildet er tatt fra SVALEN II da hun gikk i vinteropplag og ble eskortert den siste biten av turen av to varpebåter. For ordens skyld: Det er IKKE Olsenbandens Egon, Benny og Kjell som har kapret vår kjære VB70!  Men - vi lar våre lesere selv finne ut av hvem som er mannskap på båten.....VB 70 nov 2017 s

D/S VARDEN ble bygget 1868 i Tønsberg som LODSEN og kom til Mjøsa i 1902. Brukt som passasjerbåt, lastebåt og taubåt. Gikk både for damp, motor og seil. Hadde flere eiere, bl. a. Sandvoldkara i Totenvika, der hun ble hugget i 1961. Dette flotte fargebildet har vi fått tilsendt av Thor Sundbakken på Skreia.

Varden lastebåt s

19. juli 2017: M/B START gikk fra Minne til Kapp. Besetning: Magne Ødegaard og Arild Langaard. Formålet med turen var at START har fast plass i småbåthavna på Kapp, og for å opprettholde plassen må den brukes. Dessuten er det bra for Mjøssamlingene at våre fartøyer vises på flere steder og der det i utgangspunktet er mye folk. Det var fint vær under overfarten og besetningen nøt turen! MEN: Underveis ble det maskintrøbbel. Bolinderen ville plutselig ikke mer... Godt at det da var motorkyndige folk om bord! De fant feilen: Vann i drivstoffet. Og karene klarte å få maskinen i gang igjen - og seilasen kunne fortsette. Da START nærmet seg Kapp - ved Gåserud - ble den møtt av SVALEN II med skipper med kink i ryggen (båttur hjelper nok...). Bildene under er tatt fra SVALEN. Etter en hyggelig passiar gikk START videre mot Kapp og Jan Granholt møtte på kaia og tok i mot tampen. Jan bør nok se litt på maskineriet for å forebygge flere problemer. Birgit kjørte så besetningen tilbake til Minne. Takk til alle som bidro til at gamle START fikk seg en god mjøstur - og igjen kan beskues på Kapp!

Start 190717 es

Arild og Magne trives godt om bord i START - det er også disse gutta som i har pusset opp båten fra for til akter - så derfor er den meget presentabel!

Start 190717 ds

Start 190717 cs

START forlater SVALEN II etter et hyggelig møte og fortsetter mot Kapp.

Start 190717 as

Torsdag 22. juni 2017 ble en merkedag for Mjøsa og mjøsfartøyene. Minneslippen har i løpet av de 3 siste årene fått en oppgradering som skal vare i mange ti-år framover. Slippers og skinner og fundament er fornyet, og et helt nytt hydraulisk oppstøttingssystem er utviklet og montert. MJØSFÆRGEN 11065 ble slippsatt som første fartøy som skulle teste alle nye tiltak på slippen. Og slippen besto prøven med aller beste karakter. Det var mye strøm i Minnevika, men ved hjelp av BOLKEN, VB70 og en liten motorbåt ble ferja forhalt motstrøms over til slippen. De nye bevegelige støttene satte fartøyet perfekt på plass over slippvognene - og opphalinga gikk problemfritt. Mjøssamlingenes frivillige mannskaper hadde på forhånd klargjort vognene, og i dag bemannet de samme karene båtene og slippen. Alt foregikk så nært profesjonelt som mulig under ledelse av Aksel Aspeli og John Pedersen. Etter at vognene var sikret ble ferja steamet (v/Aksel), og er nå klar for inspeksjon av Sjøfartsdirektoratet og Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter. 

Det er GJERSING AS på Minnesund som har prosjektert og montert det nye oppstøttingssystemet - og Roger, Ronny og resten av gutta på verkstedet fortjener stor honnør for vel utført oppdrag. Mjøssamlingene har nå en moderne slipp - kanskje den best fungerende i Norge! - der sikkerheten til både mannskap og fartøy er ivaretatt på den beste måten som kan tenkes. 

Det nye oppstøttingssystemet er skreddersydd for Norges første fredete fartøy - D/S SKIBLADNER - men er samtidig konstruert slik at det fungerer for alle andre fartøyer med max bredde 8,7 meter.

Slipp ny 2 b

Slipp ny 1 a

Slipp ny 3 c