Bilder

Mjøsfærgen V, bygget av Ankerløkken 1975, er nå i drift for Seløy Undervannsservice under navnet Nautilus Aldra. (Bildet lånt fra "Fjordfähren in Norwegen").

nautilus aldra 2015

M/B "HELGIN" kom til  Mjøsa i 1971. Bygget i aluminium hos Ankerløkken i Florø 1955. Før Mjøsa hadde hun navn som "Vestfjordbussen" og "White Prince". Båten var på Mjøsa fram til 1974, men mange vil nok huske denne sjøbussen som gikk både i rute og charter. Redaktøren var selv med på den første ruteturen fra Kapp til Hamar i 1971 - 18 år gammel tok jeg min lillesøster på 6 år med på "storbytur" til Hamar. I følge skipsregisteret skal båten også ha gått under navnet "Mjøsbussen" - noe jeg ikke kan huske. Da "Helgin" ble solgt ut av Mjøsa kom hun til Oslofjorden med navnet "Proud Seahorse". Har også hatt navnet "Risøbank", men jeg er usikker på om det var før eller etter Mjøsa. Siste oppdatering viser at båten ble omdøpt til "Sagafjord" i 2006, og i 2013 ble hun kjøpt av Michi Skorstad Murakami for 410.000,- kr. Kjøperen hadde på det tidspunktet ikke fast bopæl, men en postboks i Trondheim. 

Helgin1971s

Redaktøren har ikke andre bilder enn dette av "Helgin" - er interessert i flere!

Helgin

D/S "DALEGUDBRAND". Bygget 1848 ved Marshall & Sons i England. Klinket sammen på Båtstø, Tretten i Gudbrandsdalen. 95x20 fot. Kun 2,5 fots dypgang. Hjulbåt. Anskaffer: Losna DS. Gikk i rute på Losna mellom Båtstø og Elstad (i Ringebu). Kort sesong og vegbygging langs vatnet gjorde at båten fikk en relativt kort karriere som en nordlig forlengelse av Mjøstrafikken. Fartøyet ble demontert og flyttet til Mjøsa. Satt i trafikk 1862 mellom Lillehammer og Hamar i konkurranse med Hovedbanens og Oplandskes båter. "Dalegudbrand" var bygget som elvebåt og ikke egnet for Mjøsas vind og vær. Uansett: Båten var en irriterende konkurrent, og i 1863 kjøpte Oplandske DS båten. De fikk den billig fordi den var uegnet - og Oplandske ble kvitt en  uønsket aktør i markedet. Skipet kom aldri mer i trafikk. Ble rigget ned, maskin og kjele solgt - og "DALEGUDBRAND" ble kullekter. Men i 1913 kom båten på et annerledes oppdrag: Sammen med en nedrigget "DRONNINGEN" ble hun brukt ved hevingen av D/S "GJØVIK" i Nessundet i 1913. Vi kjenner ikke den endelige skjebnen - sannsynligvis hugget. Det finnes ingenting etter denne båten, bortsett fra et par bilder der hun er redusert til lekter.

MEN: Arve Nordsveen har kommet over dette bildet som (vi er blitt enige om) viser "DALEGUDBRAND" som passasjerbåt i drift - ved kai på Eidsvoll. Nord for brygga ligger ei seiljakt i ballast, like utenfor brygga et litt ubestemmelig fartøy - sannsynligvis en lekter. Til høyre i bildet og på land: godslektere. Jernbanen er også i aktivitet. Unikt bilde!

Dalegudbrandsogså i akt

Arild Langaard er en flittig innsender av bilder - og dette fortjener mer enn hederlig omtale! 7. mai kom Arild kjørende ned mot Minne-anlegget, og i den siste svingen fikk han se et helt spesielt skue: En meget lav regnbue som forbinder jernbanebrua og Langset-brua. Og Arild skyter blinkskudd!

Regnbue bruer Minne Arild 07.05.15

D/S "NORD". 50 fot. Bygget 1876 ved Motala Werkstad som "Vormen" og sjøsatt ved Årnes for trafikk på Vorma opp til Eidsvoll. Men vannstanden gjennom Svanfossen var et problem, og ruta ble ingen suksess. I 1881 kom hun til Mjøsa som "Gjøvik", men skiftet navn igjen i 1892 til "Nord". Båten hadde flere eiere og mange slags oppdrag - blant annet den spektakulære spritsmuglingna i 1921. Under 2.verdenskrig fikk hun mye å gjøre og gikk i mange slags trafikk med utgangspunkt Gjøvik. Men i 1953 var tiden løpt fra en liten sliten dampbåt - og den i sin tid så anvendelige farkosten ble hugget opp. Bildet er fra Gjøvik og i båtens siste glansperiode. 

Nord