Bilder

Hamar brygge 1910. Ytterst jakta HAABET, eller HAABETS MINDE som den egentlig het. Innerst en mindre seiljakt. HAABET har ingen rigg, og hvis dateringen av bildet er noenlunde riktig, tyder det på at denne store jakta ble motorisert ganske tidlig. Båten ligger med akterenden innover, hun hadde altså også navneskilt på sidene akter, og baugsprydet ses tydelig helt i forkant av bildet. Men noe rorhus kan vi ikke se.

 

D/S DØLEN i opplag på Minne. Inntil for få år siden kunne man se (bildet th) toppen av skorsteinen stikke opp nede i Vorma, men nå er den vekk - rustet av og nede på bunn. Men: DØLENs styrehus kan ses på Kapp! Har i snart 40 år stått om bord på M/B START.

Mudderapparatet DALEGUDBRAN ved Minnesund 1909. Da var dette paternosterverket helt nytt, levert av Fredrikstad Mek, bygg nr 126. Brukt til mudring i Vorma og i Mjøsa. D/S DØLEN ble bygget for å slepe mudderapparatet og til lektere, slepte også tømmer. Dalegudbran ble hugget i 1968, Dølen ligger som vrak sør for Minne.

Og i serien "Mjøssamlingenes båter" : M/B MAUD med sin tidligere eier Arne Bråthen. MAUD er en av Mjøsas aller eldste motorbåter, bygget i 1905 og ligger i dag innomhus på Minnesund - spør omviser når du er på besøk. (Foto: Ringsaker Blad)

Her er et annet fartøy i Mjøssamlingenes eie: M/F HELGØYA - her i vintertrafikk. Isforhudningen, som består av jernplater i vannlinja, kom nok godt med her! Fartøyet ble bygget på Nes (Ringsaker) i 1938 av GIDEON i Molde, 46 fot, framdrift GIDEON 40 Hk 2 cyl. Fra 1952 Seffle, som står om bord i dag (se under MJØSARUNDT om motoren). Foto/datering: Ukjent