Bilder

Dodge lastebil venter på Nes-brygga.

 

M/F Helgøya ved Sundbrygga med lastebilen om bord.

Bildet over er nok mer spesielt enn det umiddelbart kan se ut som. Da 2.verdenskrig  kom til Norge, fikk D/S Skibladner alt i april 1940 besøk av okkupantene som gjorde hærverk om bord. Minnesundbrua ble sprengt, men tyskerne laget kjapt ei ny "bru" ved å bruke båter som pontonger, og brua ble senere bygd opp igjen. Men den var stadig et bombemål, og ODS likte ikke at Skibladner, som lå i Minnevika, skulle være nærmeste nabo. Derfor ble båten flyttet litt unna, lengre ned i Vorma.
Bildet har vi fått av Per Sætre, og viser Skibladner i dekning, unikt bilde fra perioden!

 

 

For ordens skyld: Det har vært 2 båter på Mjøsa under navnet MIRA.
På bildene over ses M/B MIRA, passasjerbåt med hjemmehavn Hamar på 1920-tallet. Hun ble kalt "Vesle-Mira" for ikke å bli forvekslet med:
D/S MIRA (bildet under) Bygget 1867 som "Lettvindt", 1924 døpt "Helgøy" og i 1925 "Mira". Mjøsas første propellbåt. Ombygget flere ganger. Båten vakte oppmerksomhet over hele landet da hun var Norges første skip med kaptein i skjørt, Gudrun Trogstad. "Mira" fikk en meget allsidig karriere, og var sist i bruk som ren lastebåt før hun ble hugget i 1960. LOA: 53 ft. Br.: 11 ft. Verft: Akers Mek. bygg nr 42. Passasjerer: 64. Mannskap: 2

Svenn Sandvold har sendt oss dette flotte bildet fra fergekaia på Kapp. Ytterst ligger en "Furuholmen" med navnet LENA. Eier: Johannes Stensvold, kjøpt på Eidsvoll i 1951 uten motor. Før avgang Eidsvoll satte man inn en Chevrolet lastebilmotor, men dessverre så gikk motoren feil vei i forhold til propellen. Det var også gearkasse på Chevroleten, så båten gikk derfor til Kapp i revers! - sikkert en langsommelig tur... Longside kjørebrua ligger COWBOY som velferden ved Starum Leir hadde. Her er den ustabil og i fare for å forlise, men den ble reddet, kan Svenn meddele. Innerst ligger LYN, eid av sønnen til direktøren på Remington som drev skrivemaskinproduksjon på Melkefabrikken. Eier: Odd Mathiesen. Båten hadde en Citroen-motor med for dårlig kjøling. Dette medførte til tider dramatikk på fjorden da motoren gikk varm. Derfor var det mange som sa "nei-takk" hvis de fikk tilbud om mjøstur med LYN.     FOTO: Arne Nyhus, Kapp
Men vi sier "tusen-takk" til Svenn Sandvold - som tydeligvis har mye interssant på lager!

M/B FALKEN, tilhørende motorbåtklubben på Hamar, bukserer D/S BUNDEFJORD. Året var 1960, og må være tatt like før den gamle damperern først ble satt fyr på og senere hugget. (Foto: Hedmarksmuseet)