Bilder

     1982: bygget hos Brdr Aa for  
     L.Rødne & Sønner i Stjernarøy som 
     M/S RYGERSKYSS. Glassfiber, 
     52 fot, 1413 Bhp, 24 Knop, 60 pax. 
        
     1987: Solgt til AS Mjøsfart for 3mill 
     Gikk rute Gjøvik-Kapp-Nes-Hamar 
     som M/S MJØSLYN   
        
     1988: Solgt til Nielssen Service AS, 
     Horten. Gikk i rute Nesoddtangen- 
     Fornebu-Lysaker.   
     Navn: M/S SNARVEIEN 
        
     1992: Solgt til Ulvö Rederi Sverige 
     Gikk i Rute til Ulvö (50 km nord  
     for Stockholm)   
     Navn: M/S ULVÖKUNGEN 
       
     1992: Solgt til Torghatten Trafikk- 
     selskap AS, Brønnøysund. 
     Navn: M/S STEIGFART 
     Rute i Nord-Salten (Steigen): 
     Nordfold-Tårnvik.    
    

     2010: Solgt til Saltencruise i Bodø. Nytt navn: NORDIC STAR. Cruiseturer, 48 pax 

Som MJØSLYN

 

Som ULVÖKUNGEN

Vi henter fram igjen dette bildet som Kjell Johs.Torgunrud har fått fra Rune Østby. For nye opplysninger har dukket opp! Stedet er Lillehammer, mudderapparatet Dalegubran t.v, ved brygga Skibladner og Dølen. Og utenfor brygga ligger sjøflyet N32. En observant leser i Trondheim har kontaktet oss om flyet: Det er en tyskbygget maskin, LFG V130 STREHLA fra 1921. Registrert i Norge 27.mai 1929, havarerte i Byglandsfjorden 24.august samme år. Gjenoppbygget og i bruk fra juli 1930 til september 1932 da det igjen havarerte. Dette endrer jo dateringen av bildet, vi foreslo 1913, men det må altså være tatt mellom 1929 og 1932.
Vi takker så mye til Trondheim for opplysningene!

D/S HELGØY - helt nytt bilde! Turister fra USA har besøkt biblioteket i Lindesnes og levert bilder. Heldigvis har dette museet folk med kjennskap til Mjøsa, og sendte dette bildet videre til Åge Bjørnstad. HELGØY (ex LETTVINDT) fikk sitt navn i 1924, men gikk under dette navnet kun noen få år, kanskje til 1928. Bildet er tatt på Minne sannsynligvis like etter ombygging i 1924 (SKIBLADNER i bakgrunnen). HELGØY fikk deretter navnet MIRA, som ble landskjent for å ha Norges første kvinnelige kaptein. LETTVINDT var for øvrig Mjøsas første propellbåt, bygget av Akers Mek i 1867. Båten ble hugget i 1960. SE også bilde av båten lengre nede på sida som MIRA.
VI TAKKER Lindesnes Bygdemuseum og Lindesnes bibliotek v/Rolf Steinar Bergli for bildet

M/B RITA, denne vakre motorbåten var oppsynsbåt for Brugseierforeningen fra 1962. Båten kom med tog til Hamar våren 1962 og Osvald Nordnes fra Espa ble ansatt som fører på RITA fra mai samme år, og oppdraget var inspeksjon ifb med Mjøs-skjønnet. Fram til 1962 var D/S DØLEN både mudringsfartøy og oppsynsbåt. Fra 1963 brukte de M/S SÆVAT til mudringa, båten trakk en lekter med gravemaskin. Mudderapparatet DALEGUBRAND var da tatt ut av drift, men mudderlørjene var stadig i bruk.

RITA her er ved Minnesund i 1963. Bildet har vi fått av båtbygger Egil Kristiansen som har dokumentert båten og sågar laget et moderne båtkonsept på dette grunnlaget. Les mer om RITA 35 på Egils hjemmesider: http://www.nes-sledeverksted.no/NT%20Rita%2035%20oppslagside.htm

M/S KVIK som lastebåt (bildet har vi fått av Bjørn Karlstad)