Bilder

Lengre nede på denne siden finner du et bilde av "M/B JOMFRU KARINA". Johan Mellbye på Grefsheim opplyser følgende: Båten navn var JOMFRU KARINE, oppkalt etter Karine Alvsdatter som arvet godset Grefsheim etter sin bror. Karine levde fra 1450 til 1536, og testamenterte sine eiendommer til Hamarbispen. Dette var altså like  før reformasjonen i Danmark-Norge i 1537.
Damen på bildet kan være datter av Even Støen som omkom i forliset i 1923. Og båten hadde på ulykkesturen vært på Hamar for reparasjon, og ikke med passasjerer, slik vi tidligere har ment. Mellbye kan også opplyse at motoren nok ikke finnes lenger. GREFSHEIM er et viktig sted ved Mjøsa med en lang og spennede historie, og vi håper å komme tilbake med en egen artikkel etter hvert.

Bildet er ikke spesielt bra, men ganske unikt. Det viser STJERNEN som ble hentet til Mjøsa rett etter 2.verdenskrig. Etter en glamorøs tilværelse som kongesjalupp fra 1899, ble den hardt brukt under krigen og senket. Kåre Ivar Karlstad og Alf Amundsen hevet båten og fraktet den til Mjøsa. På den måten ble STJERNEN bevart for ettertida. Alt av edeltre-innredning ble demontert og pakket for transport, men stjålet fra jernbanevogna i Oslo. Gulliksen bygget vraket om til lastebåt, og et høyere fribord var nødvendig. Spantene ble forlenget, og stålskroget ble bygget høyere med treverk, 6-7 bordganger. Bildet har vi fått av Bjørn Karlstad, og det viser hans far som arbeider med ombygginga.
(Se mer om STJERNEN lengre ned på denne sida)

Hamar-Kapp-Ferjen, må bare ta med dette bildet som viser hvordan det så ut på brua etter det fatale sammenstøtet. Rattet er nesten det eneste som kan identifiseres. Leideren ned til bestikklugaren var heldigvis plassert rett aktenfor rattet slik at kaptein og rormann kunne evakuere kjapt.

H-K-ferja etter kollisjonen med Nessundet Bru i august 1965. Styremaskinen låste seg, og de to på brua fikk i siste øyeblikk kastet seg ned leideren mot bestikklugaren og overlevde. Kaptein Coller førte båten til Hamar med provisorisk ror som et eminent eksempel på godt sjømannskap! Ferja ble reparert på Minne, det tok 4 uker.

Trist syn! 12.september 1960 ble D/S Bundefjord satt i brann utenfor Tjuvholmen på Hamar. Eieren, Jarle Johansen, brente opp treverk før resten ble til spiker. Båten var bygget av Akers Mek i 1876 som "Prøven", og båten gikk også på Losna i 2 år. Men slik endte altså en gammel sliter på Mjøsa sine dager. Trist syn!

"Forover og akterover under ny skuring og brak svinges "SKREYA" rundt tomme for tomme. Iblandt ruser båten på iskanten og klipper en strimmel av. En stund ser det ut til at den ikke klarer å bakse rundt. Endelig letner det. Med stolt reisning ligger båten fri for utfart. Der kommanderes full fart forover. Stavnen borer seg inn i den kravede råk som har dannet seg om natten, og så går det knasende og hvesende og knakende utover, bort fra bryggen,… -  Det er et seigt stykke arbeide. Men kapteinen smiler lunt. "SKREYA" har vært ute i verre tørn før. Det er sterke spanter i stavnen."
(Didrik Grønvold: "De brede bygder")