Bilder

Svenn Sandvold har sendt oss dette flotte bildet fra fergekaia på Kapp. Ytterst ligger en "Furuholmen" med navnet LENA. Eier: Johannes Stensvold, kjøpt på Eidsvoll i 1951 uten motor. Før avgang Eidsvoll satte man inn en Chevrolet lastebilmotor, men dessverre så gikk motoren feil vei i forhold til propellen. Det var også gearkasse på Chevroleten, så båten gikk derfor til Kapp i revers! - sikkert en langsommelig tur... Longside kjørebrua ligger COWBOY som velferden ved Starum Leir hadde. Her er den ustabil og i fare for å forlise, men den ble reddet, kan Svenn meddele. Innerst ligger LYN, eid av sønnen til direktøren på Remington som drev skrivemaskinproduksjon på Melkefabrikken. Eier: Odd Mathiesen. Båten hadde en Citroen-motor med for dårlig kjøling. Dette medførte til tider dramatikk på fjorden da motoren gikk varm. Derfor var det mange som sa "nei-takk" hvis de fikk tilbud om mjøstur med LYN.     FOTO: Arne Nyhus, Kapp
Men vi sier "tusen-takk" til Svenn Sandvold - som tydeligvis har mye interssant på lager!

M/B FALKEN, tilhørende motorbåtklubben på Hamar, bukserer D/S BUNDEFJORD. Året var 1960, og må være tatt like før den gamle damperern først ble satt fyr på og senere hugget. (Foto: Hedmarksmuseet)

Lengre nede på denne siden finner du et bilde av "M/B JOMFRU KARINA". Johan Mellbye på Grefsheim opplyser følgende: Båten navn var JOMFRU KARINE, oppkalt etter Karine Alvsdatter som arvet godset Grefsheim etter sin bror. Karine levde fra 1450 til 1536, og testamenterte sine eiendommer til Hamarbispen. Dette var altså like  før reformasjonen i Danmark-Norge i 1537.
Damen på bildet kan være datter av Even Støen som omkom i forliset i 1923. Og båten hadde på ulykkesturen vært på Hamar for reparasjon, og ikke med passasjerer, slik vi tidligere har ment. Mellbye kan også opplyse at motoren nok ikke finnes lenger. GREFSHEIM er et viktig sted ved Mjøsa med en lang og spennede historie, og vi håper å komme tilbake med en egen artikkel etter hvert.

Bildet er ikke spesielt bra, men ganske unikt. Det viser STJERNEN som ble hentet til Mjøsa rett etter 2.verdenskrig. Etter en glamorøs tilværelse som kongesjalupp fra 1899, ble den hardt brukt under krigen og senket. Kåre Ivar Karlstad og Alf Amundsen hevet båten og fraktet den til Mjøsa. På den måten ble STJERNEN bevart for ettertida. Alt av edeltre-innredning ble demontert og pakket for transport, men stjålet fra jernbanevogna i Oslo. Gulliksen bygget vraket om til lastebåt, og et høyere fribord var nødvendig. Spantene ble forlenget, og stålskroget ble bygget høyere med treverk, 6-7 bordganger. Bildet har vi fått av Bjørn Karlstad, og det viser hans far som arbeider med ombygginga.
(Se mer om STJERNEN lengre ned på denne sida)

Hamar-Kapp-Ferjen, må bare ta med dette bildet som viser hvordan det så ut på brua etter det fatale sammenstøtet. Rattet er nesten det eneste som kan identifiseres. Leideren ned til bestikklugaren var heldigvis plassert rett aktenfor rattet slik at kaptein og rormann kunne evakuere kjapt.

H-K-ferja etter kollisjonen med Nessundet Bru i august 1965. Styremaskinen låste seg, og de to på brua fikk i siste øyeblikk kastet seg ned leideren mot bestikklugaren og overlevde. Kaptein Coller førte båten til Hamar med provisorisk ror som et eminent eksempel på godt sjømannskap! Ferja ble reparert på Minne, det tok 4 uker.