Bilder

Hamar Arbeiderblad 20.juni 1951:

20.06.51 RS_H-K_ferjen_s

Mjsfrgen 05.01.39_s

Artikkelen er sakset fra Hamar Arbeiderblad 5. januar 1939. Under ombyggingen i 1937 (som artikkelen nevner) var "Mira" leid inn for å ta seg av person- og godstrafikken.

Nyeste nummer av DAMPSKIPSPOSTEN (1/2015) bringer forøvrig en meget god beskrivelse av flyttinga av fartøyet fra Randsfjorden til Mjøsa i 2013, skrevet av Magnus Sefland. 

Under: "Mjøsfærgen" slik hun så ut i 1939. Bildet er fra Smedstua (såvidt red kan se). 

Mjsfrgen ukjent_brygge_s

 

 

Noen av våre lesere lurer kanskje på hvordan det går med veteranbåtene på Strandefjorden i Valdres. Redaktøren kan dessverre ikke gi noe godt svar selv om diverse undersøkelser er gjort. Mjøssamlingene var jo en smule involvert i å få "TYIN" tilbake til opprinnelig farvann - sånn omtrent da - det ble Strandefjorden. Dette var i 2011, og en ivrig gjeng frivillige var klare for å restaurere båten tilbake til fordums herlighet og drift i turistøyemed. Båten ble kjøpt og fraktet av eieren av en fritidspark ved fjorden. Han hadde tidligere kjøpt "VB73" med samme formål. Det kan se ut som om interessen hos eier er falt betraktelig, hvilket de frivillige bekrefter. Redaktøren har prøvd å komme i kontakt med eier, men uten resultat. "TYIN" er medlem i Norsk Forening for fartøyvern (på redaktørens anbefaling), og vi har sendt NFF en henvendelse for at de kanskje kan finne ut mer om hva som skal skje med denne båten fra 1906. "VB73" - ex "Gjøa" er en Stord-båt fra 1954 brukt til tømmerhåndtering i Mjøsa - nå: "Julia Maria".

Bildet under er tatt 12. oktober 2014. Da lå begge disse båtene i opplag ved fritidsparken/Strandefjorden. Hele området så litt uflidd ut, men med noe aktivitet.

Tyin og_Julia_s

Svein Sæbjørnsen var mannskap på "Skibladner" sommeren 1991 - og  tok heldigvis gode båtbilder! "Svalen II", "Storsjø" og "Mjøsfærgen" (3-er`n) har han foreviget fra hjuldamperen. Og "Helgøya" - her i fin stil i Nessundet! Båten er bygget 1938, og etter 25 år på Tyrifjorden kom hun tilbake til Mjøsa i 1983. Etter en omfattende restaurering gikk ferja igjen for egen maskin i 1985, men etter 10 år var det slutt. Ferja forliste i opplag på Minne og ble deretter landsatt, og der står hun nå under et vernebygg på Mjøssamlingene - som et flott kulturminne om ferjetrafikken på Mjøsa.

Foto: Svein Sæbjørnsen

Helgya 1991_s

SISTE: Kjetil Langsæther har sendt oss ny informasjon, han skriver bl.a.: "Jeg er rimelig sikker på at bildet er tatt i Bysætervika i Stavsjø. Bygget som er avbildet er et båthus/uthus som lå rett ved siden av Arnkværn Møllestensfabrikk. MIRA hadde stoppested i Bysætervika."

Langsæther etterlyser flere bilder fra dette stedet, han er godt kjent med de som ligger på nettet (digitalmuseum). Vi takker for nye opplysninger! Red. (15.01.16)

--------------------------------------------

Hedmarksmuseet har publisert et båtbilde kategorisert som "ukjent", men redaktøren har identifisert fartøyet som "Mira" ex "Helgøy" ex "Lettvindt". Velkjent skute som hadde et rikt liv på Mjøsa i 93 år. Bygget 1867 (Aker) og hugget 1960 på Minne. Passasjer- og lastebåt med en rekke ombygginger og maskinbytte, opprinnelig damp. Dette bildet må være tatt relativt sent i fartøyets karriere, ren lastebåt og litt uggen i pussen. Redaktøren håper at noen nå kan hjelpe med å identifisere personene på bildet, mannen i forgrunnen er ganske tydelig, mannskapet om bord litt vanskeligere å se.   Send mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Mira s