Bilder

Svein Sæbjørnsen var mannskap på "Skibladner" sommeren 1991 - og  tok heldigvis gode båtbilder! "Svalen II", "Storsjø" og "Mjøsfærgen" (3-er`n) har han foreviget fra hjuldamperen. Og "Helgøya" - her i fin stil i Nessundet! Båten er bygget 1938, og etter 25 år på Tyrifjorden kom hun tilbake til Mjøsa i 1983. Etter en omfattende restaurering gikk ferja igjen for egen maskin i 1985, men etter 10 år var det slutt. Ferja forliste i opplag på Minne og ble deretter landsatt, og der står hun nå under et vernebygg på Mjøssamlingene - som et flott kulturminne om ferjetrafikken på Mjøsa.

Foto: Svein Sæbjørnsen

Helgya 1991_s

SISTE: Kjetil Langsæther har sendt oss ny informasjon, han skriver bl.a.: "Jeg er rimelig sikker på at bildet er tatt i Bysætervika i Stavsjø. Bygget som er avbildet er et båthus/uthus som lå rett ved siden av Arnkværn Møllestensfabrikk. MIRA hadde stoppested i Bysætervika."

Langsæther etterlyser flere bilder fra dette stedet, han er godt kjent med de som ligger på nettet (digitalmuseum). Vi takker for nye opplysninger! Red. (15.01.16)

--------------------------------------------

Hedmarksmuseet har publisert et båtbilde kategorisert som "ukjent", men redaktøren har identifisert fartøyet som "Mira" ex "Helgøy" ex "Lettvindt". Velkjent skute som hadde et rikt liv på Mjøsa i 93 år. Bygget 1867 (Aker) og hugget 1960 på Minne. Passasjer- og lastebåt med en rekke ombygginger og maskinbytte, opprinnelig damp. Dette bildet må være tatt relativt sent i fartøyets karriere, ren lastebåt og litt uggen i pussen. Redaktøren håper at noen nå kan hjelpe med å identifisere personene på bildet, mannen i forgrunnen er ganske tydelig, mannskapet om bord litt vanskeligere å se.   Send mail til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 

Mira s

D/S "Skibladner" gikk 23.08.1938 på gunn ved Hamar i maksvær med 300 passasjerer om bord. På bildet ser det ut til at alle er evakuert i land.

Slippen i forgrunnen.

Skibladner 24.08.38_p_grunn_v_Hamar_s

Hamar Arbeiderblad hadde denne artikkelen 24.08.38 - lett ironisk siden det kun var kort tid siden båten virkelig berørte mjøsbunnen - forlist i Minnevika....

Skibladner p_grunn_24.08.38_sbe

Litt nede på denne sida ser vi en kantret ferje i isen ved Kapp. Siden Hamar-Kapp-Ferjen gikk i helårsdrift såfremt det var mulig, måtte hun ofte bakse med mjøsisen istrenge vintre - slik som de andre fartøyene på Mjøsa også var vant til. Min oldefar - som arbeidet på Nes/Helgøya, men bodde på Kapp - brukte dampbåtene nesten daglig, og når SKREIA lå og stampet i isen midtfjords så jumpet han like godt over relinga og gikk de siste par kilometrene til Kapp.....  - det var raskere. Her er ferja på vei inn til brygga på Nes - og isen truer med å stanse trafikken. Årstall og fotograf er ukjent for redaktøren.

Hamar Kapp_Ferjen_Nes_vinter_is_s

Kunstneren Johannes Flintoe var født i København 1787 (eller 1786) og studerte ved kunstakademiet i hjembyen. Flintoe reiste til Norge og Christiania i 1911 og ble her fram til 1851. Han var lærer ved tegneskolen i Christiania i mange år og gjorde flere reiser i Norge 1819-1825. Redaktøren ser det som sannsynlig at denne tegningen er fra samme periode. Flintoe har notert på tegningen:

"MJØSA ER STYG OG GIVER SIT FARVEL TIL DEN REISENDE. STORE MJØSEN PÅ HEDMARKEN."

Flintoe var "førromantiker" - med blikk for det realistiske, så derfor må vi anta at tegningen er basert på en faktisk hendelse. Om han selv var skibbrudden på Mjøsa for snart 200 år siden vet vi ikke, men tegningen viser en hendelse silk det kunne være den gang da....

Tegning Johannes_Flintoe_S