Bilder

Vinteren 1968 sank Hamar-Kapp-Ferjen ved ferjeleiet på Kapp. Fartøyet ble - etter flere forsøk med div metoder - hevet og satt i stand. Bildet har vi fått via Asbjørn Nordheim på Kapp.

Hamar-Kapp-Ferjen 1968_s

Maleren Peder Balke (1804 - 1887) var født på Helgøya og bodde mye på Toten - ellers var han jo mye rundt omkring i verden..... Men MJØSA måtte han jo få med seg! 

På dette maleriet med motv fra Hamar har han fått med seg hele 3 båttyper: Råseiljakt med blafrende seil og svære årer, en stor robåt - og dampskipet "Jernbarden"!

Det er en stor Balke-utstilling i London i disse dager og den gamle mjøsmaleren er endelig blitt internasjonalt kjent og anerkjent. Veggmaleriene hans på Rognstad på Toten lå forresten ute på FINN noen timer forleden - pris: 50 mill.......  Men siden veggene er fredet så er det nok ikke bare bare å ta motorsaga fatt!

Jernbarden rseiler_Hamardomen_Peder_Balke_s

SISTE: Redaktøren har lest seg opp i Hamar Abeiderblads arkiv - og funnet løsningen på "NS" som skorsteinsmerke på KVIK: Albert Trogstad kjøpte båten i 1925 og flyttet den fra Tvedestrand til Mjøsa, og startet rutetrafikk. Den 27. november 1926 står en notis i avisa: "Til firmaregisteret er anmeldt Aktieselskabet Nes Skibsselskap som akter å drive samferdsel på Mjøsa". Rederimerket "NS" står altså for "Nes Skibsselskap"! 

**********************************************************************************************************************************

Redaktøren har lenge prøvd å finne forklaringen på det skorsteinsmerket som "KVIK" hadde i flere år - i mellomkrigstida. På dette bildet - tatt ved brygga på Nes - ses merket, men det er litt uklart. Det står "M S" eller "N S". Det er jo vanlig at rederietes merke står på skorsteinen, og i Mjøsa hadde båten følgende redere: Albert Trogstad (1925 - 1931),  Nes Dampskipsselskap (1931 - 1933), A/S KVIK (1933), Hamar og Nes Dampskipsselskap (1934 - 1954), Brede Gulliksen (1954 - ca 1965), deretter ny eier (på Gjøvik) - og ute av drift fram til hun ble senket i Totenvika 1976. 

Ingen av disse rederne har "M S" eller "N S" som naturlig symbol. Eller: Har det stått "NES" - og "E"en har falt bort?  Redaktøren etterlyser forklaring og synspunkter på en interessant bagatell i Mjøsas rederhistorie. Send e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller ring/SMS på 95 12 50 70.

Kvik v_Nes_br_s

SVALEN var ei seiljakt eid og drevet av partsrederiet Pannegstuen/Malerstuen i Totenvika. I 1923 anskaffet rederiet SVALEN II - ei ståljakt (som redaktøren kjenner godt...). Rederne satset stort etter tidens forhold - men ståljakta, bygget hos Glommens Mek i Fredrikstad, måtte jo fraktes i deler til Mjøsa og monteres. Trejakta SVALEN seilte til Eidsvoll, dit kom delene til det nye fartøyet med jernbane. Så lastet de opp spant, bjelker, skrogplater, motor og annet - og seilte til Totenvika. Der ble SVALEN II satt sammen av rederne selv og med mannskap fra Glommens. Etter at hun kom i fart, ble det navnebytte for trejakta - fra SVALEN til TOTENVIK. Og TOTENVIK seilte i mange år enda..... Det er uvisst når hun fikk motor (det kan nok ha skjedd før 1923), her ligger hun som motorjakt ved Gjøvik - ukjent dato. (Utsnitt av bilde - derfor uskarpt.)

Totenvik v_Gjvik_s

Her ser vi de 3 første fartøyene i serien "MJØSFÆRGEN" .  Til venstre i bildet "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Ankerløkken 1963), til høyre: "MJØSFÆRGEN II" (bygget ved Sarpsborg mek 1950), og forrest "MJØSFÆRGEN III" ex "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Sarpsborg Mek 1923). Bildet er tatt våren 1967 og det er like før ferja fra 1923 rigges ned og skal ut på sitt siste oppdrag (kontroll av rør/kabler) før hun selges og fraktes til Randsfjorden. Foto fra Arve Nordsveens samlinger (avisklipp).

1967. Mjsfrgen_1923_Mjsfrgen_II_Mjsfrgen_1963_s