Bilder

SVALEN var ei seiljakt eid og drevet av partsrederiet Pannegstuen/Malerstuen i Totenvika. I 1923 anskaffet rederiet SVALEN II - ei ståljakt (som redaktøren kjenner godt...). Rederne satset stort etter tidens forhold - men ståljakta, bygget hos Glommens Mek i Fredrikstad, måtte jo fraktes i deler til Mjøsa og monteres. Trejakta SVALEN seilte til Eidsvoll, dit kom delene til det nye fartøyet med jernbane. Så lastet de opp spant, bjelker, skrogplater, motor og annet - og seilte til Totenvika. Der ble SVALEN II satt sammen av rederne selv og med mannskap fra Glommens. Etter at hun kom i fart, ble det navnebytte for trejakta - fra SVALEN til TOTENVIK. Og TOTENVIK seilte i mange år enda..... Det er uvisst når hun fikk motor (det kan nok ha skjedd før 1923), her ligger hun som motorjakt ved Gjøvik - ukjent dato. (Utsnitt av bilde - derfor uskarpt.)

Totenvik v_Gjvik_s

Her ser vi de 3 første fartøyene i serien "MJØSFÆRGEN" .  Til venstre i bildet "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Ankerløkken 1963), til høyre: "MJØSFÆRGEN II" (bygget ved Sarpsborg mek 1950), og forrest "MJØSFÆRGEN III" ex "MJØSFÆRGEN" (bygget ved Sarpsborg Mek 1923). Bildet er tatt våren 1967 og det er like før ferja fra 1923 rigges ned og skal ut på sitt siste oppdrag (kontroll av rør/kabler) før hun selges og fraktes til Randsfjorden. Foto fra Arve Nordsveens samlinger (avisklipp).

1967. Mjsfrgen_1923_Mjsfrgen_II_Mjsfrgen_1963_s

Edvard Munch ble født på Løten 1863 og døde i Oslo 1944 etter et mangeslungent kunstnerliv. D/S "Lettvindt" ble bygget på Akers Mek 1867 og ble hugget 1960 på Minne etter et mangeslungent liv på Mjøsa. På minst ett tidspunkt har kunstneren og båten krysset hverandres livsløp - kanskje i 1878 eller deromkring. Arve Nordsveen har selvfølgelig engasjert seg i saken og skaffet oss (fra Munchmuseet) digital kopi av både skisse og akvarell - ekte Munch og mjøsbåt! Munch har altså som meget ung observert "Lettvindt" på vestlig kurs ut fra Hamar og festet øyeblikket på skisseblokka og senere laget en akvarell av motivet. To seiljakter er også med, passer tidsmessig godt inn i bildet.

Redaktøren har nylig vært i Åsgårdstrand Sjømannsforening og holdt foredrag om Mjøsas fartøyhistorie - i nydelige Åsgårdstrand ligger jo Munchs sommerresidens - så da rant meg denne kunstneriske linken til Mjøsa meg i hu.....  Og møtet med denne tradisjonsrike sjømannsforeningen var en sann nytelse - fargerike og ekte mennesker som tok i mot meg og Mjøsa med åpne armer og åpne sinn! Fårikål og Gammel Opland, historiefortelling og anekdoter fra New York til Papeete og Hamburg. Et utrolig godt samvær....  

Stor takk til Hans Knudsen (navigatør på "Skibladner") for at han inviterte Mjøssamlingene til Sjømannsforeningen - og i 2015 ser vi fram til at foreningen kommer på besøk til Mjøsa, "Skibladner" og Mjøssamlingene!

Lettvindt munch_s

Lettvindt munch_sss

Lettvindt sss

Minnevika. Damptaubåten "Thor" ligger fortøyd, D/S "Skibladner" har dampen oppe - er hun ved å bryte vinteropplag? Helt til høyre litt av taubåten "Start". Redaktøren foreslår datering mellom 1945 og 1950. "Thor" fikk styrehus i 1941, "Skibladner" lå i opplag under krigen og "Start" er enda ikke ombygd til 1950-versjonen. 

Noen som gjenkjenner personene? Kommentarer utbes!

Skibladner Thor_Start_s

Hjuldamperen har nettopp vært oppe på Minneslippen for kontroll og litt vedlikehold.

Bildet under viser også båten på slipp, men her på Sterudodden, Hamar. Bildet er tatt i 1937, og redaktøren antar at denne slippsettinga henger sammen med forliset i Minnevika 5. mars samme år. 

Skibladner 1937_Sterudodden_s