Foreningen

Det skjer stadig mye på motorfronten på Minne! Jan Granholt har jobbet iherdig og mange dager i motorhuset, og det aller meste er nå på plass - spesiallaget for kjøring demonstrasjon av alle 4 motorene: 2 stk HEIMDAL, ELLWE og SEFFLE. Dessuten har Frank Iversen montert lys inne huset og Arild og Magne har hjulpet til så portene både kan åpnes helt og låses. 

Inne i Amundstua har det skjedd store og gledelige forandringer! John, Georg og Arild har jobbet i dagesvis med maling og restaurering - det blir gedigent flott! Ny ovn er også på plass i storstua.

Og sannelig: JAP-motoren i Hollandbåten har Magne plukket fra hverandre - shinet opp - og satt sammen igjen! Og i dag startet han den etter restaureringa - går som bare det! (Foto: Arild Langaard)

Jap s

JULEMØTE med mat torsdag 3. desember kl 1900 i Amundstua på Minne. Påmelding er nødvendig, pris og meny er ikke endelig bestemt, men det det blir omtrent som i fjor (200 kr pr person inkl drikke).

Påmelding på mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. - eller SMS til 95 12 50 70. 

Norsk Forening for Fartøyvern holdt sitt årsmøte 2015 på Gjøvik 2. - 4. oktober. Nesten 100 fartøyvernere fra hele landet var samlet, og fra Mjøssamlingene deltok Arve Nordsveen, Frank Iversen, Magnus Sefland og Per Inge Høiberg. I tillegg til selve årsmøtet var det debatter og foredrag om relevante temaer. Redaktøren bidro med et kåseri over temaet "Innlandsbåter - en skjult kulturarv" der den historiske mjøsflåten ble presentert med utvalgte fartøyer og historier. Tron Wigeland Nilsen ble gjenvalgt som styreleder og 13 nye fartøyer ble tatt opp som medlemmer - deriblant lastebåten BRANDBU på Randsfjorden. Det var også befaring om bord på SKIBLADNER, og Mjøssamlingene sørget for at det lå flere veteranfartøyer i havna på Gjøvik som kunne besøkes: WINNIE (på slipp), START, SÆVAT og SVALEN II - i tillegg til MJØSCRUISE. 

Nc s

OVER: START gikk allerede torsdag fra Kapp til Gjøvik med Aksel og Per Inge som mannskap. Bra vær fra Kapp, men den gamle sliteren fikk vasket seg etter hvert i 9 m/s og sjøsprøyt!

Nb s

SVALEN II gikk fra Kapp 0645 søndag morgen (bildet over) i maksvær med Magnus (loggfører og matros), Jan (maskinist), Aksel (styrmann) og Per Inge (skipper). Etter at alle gjestene hadde forlatt havna, hadde vi et lite skipsråd på akterdekket: Magnus Sefland, Georg Jensen, Rune Bråthen, Aksel Aspeli.

Na s

OPPDATERT:

3 mann møtte opp på brygga på Kapp, og samtlige ble mønstret på etter at kapteinen  nøye hadde vurdert antrekk og edruelighet. Fin overfart - men lettmatros Nordsveen lå nesten inne for en promilletest etter grundig utprøving av rorets virkningsgrad i sidevind.... Ved ankomst Atlungstad ble vi møtt av vakter som beordret oss vekk - men skipper lot båten ligge - innvielse av ny kai UTEN adekvat fartøy er utenom all kotyme! Koste oss i finværet mens programmet gikk sin gang inne på land med konsert og riksantikvar og dronning og stas. SKIBLADNER passerte på nordgående og M/B CARIN (med Wilhlem og Karin Olssøn) la seg longside SVALEN. Hadde kontakt med damperen, og da det nærmet seg dennes ankomst fikk vi politibåten til å rydde unna småbåtene slik at vi kunne bakke ut og la hjulbåten ta over kaiplassen. Flott brennerikai! Håper den blir mye brukt.

S s

SVALEN II ved den nye brennerikaia. Magnus Sefland, Magne Ødegård, Arve Nordsveen. Flagget i gjøstaken var en aldri så liten tilsnikelse, men vi regnet med at Norsk forening for fartøyvern var fornøyd med representasjonen.

S1 s

 Se reportasje og video hos NRK

*********************************************************************************************************************************

Som kjent så er det bygget ny brygge på Atlungstad Brenneri (96 meter lang!). Den skal offisielt innvies av dronningen (altså Sonja) søndag 30. august - på ettermiddagen. SVALEN II går fra Kapp kl 1300 presis til Atlungstad for å delta i arrangementet. Retur ikke bestemt - det er nemlig litt uvisst hvordan dette blir: Politiet har allerede laget noen sikkerhetsplaner, men tidspunkter og plassering av båter er ikke kjent. Alle båtfolk er imidlertid invitert til å stille opp og lage "armada".

Mjøssamlingenes medlemmer - og andre sympatisører - er velkomne om bord på SVALEN II på denne turen. Det koster ikke noe, men til gjengjeld blir det brødblingser og kaffe i salongen :-)

 

 

Det var en liten - men effektiv - gjeng som jobbet i dag! Førstemann var på plass kl 09 og sistemann dro kl 21. Magne, Jan G, John, Arild og redaktøren. Vi fikk på plass dørene til motorhuset. Masta på "Mjøsfærgen" kom opp og dekkshusene ble malt - et vindu satt inn i styrehuset, men med store utfordringer. Ole Arnt hadde skaffet stillas. Topplanternene er ødelagt og må restaureres - Jan Lien tar den jobben. Ellers var det stor annen aktivitet: Jan Liens "Vekteren" og Sveinungs Bjerkems Grand Banks ble sjøsatt. Den siste fikk problemer med en bunnventil og måtte tas opp på slippen for rep. Richard var også innom, han hadde mye ugjort på "Per Gynt" og overnattet om bord.

Motorhus 04.07.15 s

Over: Jan G, Richard og Magne i motorhuset

Mast John a

Over: John på styrehustaket

Under: Nymalt dekkshus og mast.

Mast a