Mjøsa rundt

Redaktøren har fått nyss om en dampslupp har operert i vår nærhet - til og med på TV! FARMEN var i fjor på Minne og gjorde opptak av både Kåre Torgunrud og en tur med START - da ble programmet produsert på Tangen - men ingen av opptakene ble sendt. I år foregår det på Gullverket ved Eidsvoll. De kontaktet oss igjen mht dampbåt, og KAISA fra Helgøya fikk rollen - men den brant jo så tragisk.... Deretter ville de ha VB70. Vi var positive, men mente den burde få skiftet noen bunnplater før transporten til Gullverket. Det ville ikke TV-selskapet spleise på spesielt fordi varperen ikke er dampdrevet. De ville heller ikke betale leie for båten, men kun garantere at den kom uskadet hjem. I forhandlingenes løp ble vel Ørjemiljøet nevnt - og VIPS! - D/S HANS er på TV! Mjøssamlingene håper entusiastene i Ørje får adekvat uttelling for båten - uansett artig!

HANS er ikke opprinnelig dampslupp, men en bensindrevet taubåt.

Les historien under bildet (sakset fra dampbåt.no)

Hans dampbåt

DS Hans (10x2,5 m)

D/S Hans het opprinnelig ”Klaran” og ble bygget i Umeå i 1927. Båten ble bygget som en åpen slepebåt. Skroget er klinket og den ble levert med en bensinmotor. Båten hadde sitt virke på Klaraelven ved Karlstad som slepebåt under tømmerfløtingen. Etter at tømmerfløtingen opphørte ble båten tatt over av Börje Jonasson. Han er en ivrig dampbåt entusiast og hadde en drøm om å bygge sin egen dampbåt. Kjele bygget han selv etter egne tegninger. Maskin fikk han låne. Men Börje møtte motgang. Maskin som han hadde fått låne måtte han levere tilbake og i tillegg skulle han flytte. Han hadde ikke noe annet valg enn å gi opp prosjektet sitt. Gjennom bekjentskaper i dampbåt miljøet kom Venneforeningen D/S Engebret Soot i kontakt med Jonasson. Han ønsket å donere skrog, kjele og henger til Venneforeningen. Vi sa selvfølgelig ja til tilbudet og høsten 2002 dro vi til Karlstad for å hente båten. I 3 år lå båten til opplag ved Ørje Brug. Kjelen ble tatt ut og lagret inne. Høsten 2005 tente ildsjelene Hans Husebråten, Jan Bakker, Christian H. Nesset og Jon Heen på ideen om å restaurere og bygge om båten. Fra ide til handling gikk det raskt og 9. desember 2005 ble båten kjørt inn i Venneforeningens verksted på Ørje Brug. Tankene om å bygge en dampbåt med en luksuriøs aktersalong var i ferd med å bli virkelighet. Det første som ble gjort var å fjerne det gamle påbygget slik at kun fordekk og akterdekk stod igjen. På fordekk ble det skåret ut plass til et lite styrhus. Videre ble det bygget baldakin og aktersalong med innredning. Skroget var i god stand og har kun blitt malt. Vi hadde ingen antikvariske hensyn å ta når vi skulle utforme båtens nye påbygg, men vi ønsket å bygge et luksuriøst lystfartøy som de store godseierne kunne ha brukt på 1920 tallet. Men også vi skulle få møte motgang. Når arbeidet startet manglet vi fortsatt maskin. Det skulle vise seg og bli en utfordring. Med Venneforeningens begrensede økonomi var vi avhengig og finne noen som kunne tenke seg og gi bort eller selge en maskin billig. Heldigvis kom vi i kontakt med Knut Nordstrand fra Fredrikstad. Han hadde en gammel 1-sylindret dampmaskin som hadde ligget i 3 esker siden 1947. Maskinen var blitt brukt til å drifte et aggregat på isbryteren ”Vestervik”. Den manglet omkaster slik at maskinen kunne slå bakk. Et umulig prosjekt tror du? Neida, maskinen ble fraktet i deler til Venneforeningens egne ”Petter Smart”, Joar Kristiansen i Askim. Etter noen måneder var maskinen totalt overhalt. For å løse problemet med omkaster har Joar konstruert en sleide kasse som gjør at den snur dampen inn på sylinderen slik at maskinen kan slå bakk. Så, etter ca 1000 timer med dugnads arbeid ble båten sjøsatt 7. juni 2007. Vi dampet for egen maskin inn til bryggeanlegget ved Ørje Brug. Her ble det i dagene etter gjort noen forbedringer og justeringer på maskin. 16. juni 2007 i anledning av Venneforeningen D/S Engebret Soot`s 20 års jubileum ble båten døpt om til D/S Hans av Ordfører Stein Erik Lauvås. D/S Hans er oppkalt etter æresmedlem Hans Husebråten.