Motor med historisk sus.... D/S TYRVI ble bygget 1868 (etter samme tegninger som LETTVINDT på Mjøsa) og gikk på Tyriforden ut århundredet. 1899 eller 1900 ble hun solgt til Randsfjorden, bygget noe om og fikk navnet TRYGVE. Her ble båten brukt bl a til tømmertrekking, og etter hvert kom det ny framdrift - en svensk ALBIN diesel - helt maken til motoren i vår egen WILLY.

For 5 år siden ble TRYGVE kjøpt tilbake til Tyrifjorden den båten skal retaureres tilbake til dampbåt, og Mjøssamlingene fikk en avtale om å overta Albin-motoren. En dugnadsgjeng med Fjeldberg og Granholt i spissen dro til Hønefoss, skar hull i casingen, heiste ut motor med girkasse og fraktet alt til Minne.

I 2016 kom motoren til Kapp. De siste mange månedene har Jan Granholt og Asbjørn Nordheim brukt mye tid, erfaring og kunnskap på å restaurere motor og girkasse - og nå er den fiks ferdig! Motoren har en periode ligget delvis under vann. Den har nå nye stempler og foringer og mange andre nye slitedeler. Det var i 12.time vi fikk tak i deler i Sverige, lagrene der er så godt som tomme etter at det svenske forsvaret kondemnerte sine Albinmotorer og delelagre. Inntil videre blir motoren satt på lager, men mekanikerne på Kapp har sagt seg villige til å bytte motor i WILLY - den som står om bord nå krangler en smule.

Her en av testkjøringene i benk.

Albin Kapp Jan Granholt s

Tyrvi s