Mjøsa rundt

Det skjer noe i Røykenvika! MS Brandbus Venner har begynt restaureringa av den gamle AVANCE semidieselmotoren.

I 1993 ble det tatt opp flim av Roar Sundt under oppstart - en meget spennende og informativ sak - filmene kan du se her:

 

Del 1: klikk HER

Del 2: klikk HER

Varpebåtspesialist Ståle Elverhøi har tilskrevet redaktøren - som takker hjerteligst for bidraget!

"En liten korreksjon ang. hva du har skrevet på hjemmesiden om Odalsbåten VB51:

Ja, det er riktig at båten ble fraktet til Fetsund i 1955 for ombygging og motorbytte (fikk installert Seffle 15 hk i 1952. Denne var nok i minste laget, for i 1955 ble motoren som fremdeles sitter i installert, en Seffle 25 hk).

Etter ombyggingen ble båten fraktet tilbake til Storsjøen, og fungerte der til 1969 da fløtingen ble nedlagt. Båten ble da lagt i opplag på Bukkeneset. I 1974 ble den fraktet til Fetsund og solgt."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rappport fra et nabovassdrag: En delegasjon fra Mjøssamlingene (Arild, Magne, Arve og Ståle) har vært på befaring i Odalen, og Arild har sendt oss dette bildet. Langs brygga ligger "Odalsbåten" VB51, 40 fot, bygget ved Glommens mek 1914 for tømmersleping på Storsjøen. I 1955 ble båten overført til Øyeren/Fetsund og ombygd -  solgt videre i 1975. Men i 2013 ble den tatt hånd om av båtentusiaster på Storsjøen under ledelse av Per Erling Refsnes.

Båten som ligger lengst ute ved kaia er VB54, bygd på Fetsund 1960 etter tegningen av R. Furuholmen. Trakk tømmer på Storsjøen til 1969 da fløtinga der ble nedlagt. Deretter overført til Fetsund og fungerte som verkstedbåt. Da fløtinga også i Øyern ble nedlagt i 1986 ble båten kjøpt tilbake til Storsjøen av kommunen. Vi har tillit til at Refsnes & co også kan ta vare på denne båten - sammen med enda en aktuell båt på Storsjøen: VB53 - "Veslebåten". Foto: Arild Langgard.

Odal a_s

Aksel Aspeli - som vanligvis er nærmest for fast inventar å regne på hjuldamperen - har i sommer vært mannskap på "Color Magic", men er heldigvis nå tilbake på Mjøsa! Hjuldamperen skal gå enda en uke i charter, og Aksel har sendt oss dette bildet fra en perfekt aften på Mjøsa. Selv om vi skriver september er fjorden blank og med varme i lufta!

 

Skibladner ss

9. august ble kvinne- og fredsskipet EMBLA rodd fra Minne til Sundet. Der la de til ved bankplassen og gjennomførte en markering under arrangementet "Vannvittige dager". Vikingeskipet ble eskortert både nedstrøms og tilbake til Minne av en liten konvoi historiske fartøyer: "Bolken", "Winnie", "Start" og "VB70" med mannskapene Magne, Ole Arnt, Magnus, Arild og Per Inge. På returen ble EMBLA slept av "VB70". Alt gikk greit, og dagen etter sto besetningen på EMBLA for et program på Minne. Vi takker for et meget hyggelig og spesielt besøk - og vår forbindelse til Sunnmøre er så absolutt styrket!

Embla 1s

Over: Roerne tar en liten pause mens VB70 ligger klar for å lose videre ned Vorma

Under: Eskorten (Fotos: Per Inge)

Embla2s

"Mjøsfærgen" 1923 skal sjøsettes om få uker. Ikke fordi hun er ferdig restaurert i skroget, men "Skibladner" skal på slipp for kontroll og ferja må vike plassen. Slippen skal dessuten vedlikeholdes og flere båter står i kø for slippsetting - så det blir en travel høst!

Men ferja må ha en plass å ligge, så en solid moring på på plass. Den skal støpes på ferjedekket før den trilles over bord og ut i vika. Forskallingsarbeidet er ferdig - utført av (som vanlig) en kompetent dugnadsgjeng.... Fotos: Arild L.

forskalling moring

Og her får dugnadsgjengen et velfortjent måltid!

dugnad moring