Mjøsa rundt

"Mjøsfærgen" 1923 skal sjøsettes om få uker. Ikke fordi hun er ferdig restaurert i skroget, men "Skibladner" skal på slipp for kontroll og ferja må vike plassen. Slippen skal dessuten vedlikeholdes og flere båter står i kø for slippsetting - så det blir en travel høst!

Men ferja må ha en plass å ligge, så en solid moring på på plass. Den skal støpes på ferjedekket før den trilles over bord og ut i vika. Forskallingsarbeidet er ferdig - utført av (som vanlig) en kompetent dugnadsgjeng.... Fotos: Arild L.

forskalling moring

Og her får dugnadsgjengen et velfortjent måltid!

dugnad moring

En meget ivrig dugnadsgjeng har sørget for at "Mjøsfærgen 1923" på slippen ligner nå mer på seg selv. De har malt opp skroget i svart - slik det skal være. Jobben ble utført på 1 dag av Frank, Magne og Arild.

Foto: Arild Langaard.

Ferja malt_svart

Mjøssamlingene er så heldig at det er mange ivrige og dyktige dugnadsfolk. Her er noen bilder fra aktivitet på Minne og i Vorma. I tillegg er motorfolka på Kapp i full sving: ELLWE-motoren fra "Start" er på nippet til å starte, og ferjemotoren har bl.a. fått nye stempler og er under lakkering.

Foto: Arild Langaard (som også var med)

Georg p_dekk_s

Over: Georg jobber med å sikre åpningene i bildekket på "Mjøsfærgen 1923" mot regnvann i maskinrom.

Under: Aksel og Magne i "VB70" i Vorma for å sjekke og justere merkebøyene i leden - enda en gang. Så nå ligger alt på plass.

Aksel og_Magne_i_Vorma_foto_Arild_mai_2014_s

Under: Noen som  leker i sandkassa? Neida! Det er John og Frank som fyller stålsand i sekker - tung jobb...  Sandsekkene lagres for bruk ved framtidige flommer.

Stlsand s

Mjøsa stiger nå med ca 1 cm i timen. Vi fant det derfor påkrevet å kjøre ferja lengre opp på slippen i dag. Ole Arnt, Magne, Arild og Frank klarte oppgaven uten store utfordringer. Vi følger nøye med på vannstandsøkningen og vil ta alle forholdregler for å sikre bygninger og fartøyer. 

Mannskap fra Mjøssamlingene og ODS har kontrollert merking av og dybder i Vorma mellom Minne og Eidsvoll. Aksel Aspeli har levert denne rapporten:

Åge Bjørnstad, Arild Langaard og Aksel Aspeli var 4 timer i Vorma på befaring ved lavt vann i dag 21.04.

Dagens vannstand HVM 120.33 / 2.69 meter. (Normalvannstand sommer: 122,89 / 5,25 m) Mjøsa skal altså ca 2,5 meter opp for å nå normal.

De aller fleste merker lå PERFEKT. Vi småjusterte på 3-4 stykker, og har registrert at 1 er blitt borte (ikke et kritisk merke) og at vi ønsker 2 nye. De fleste merker ligger nå på ca +/- 1 meters vann. I djupåra er det ca 4-6 meter vann. Posisjoner ble notert på papirkartet og elektroniske kart ble oppdatert! I tillegg sjekka vi overrettmerka på land.

De 2 nye merkene vi ønsker er:

1 grønt merke i Minnevika, rett øst for "renna" sør for brukarene. Denne banka er tørr nå, og består av grus, sand og fjell. Ved seilas nordover gjennom vika ligger denne grunna noen få meter østafor linja som østlige brukar på jernbanebro og veibro danner. Denne banka har brygd seg opp de siste åra, og er nå tørr på nåværende vannstand.

1 grønt merke er blitt borte nede ved Eidsvoll. Grønt merke nummer 2 fra syd.

I TILLEGG, OBS:

I området der "Skibladner" krysser over mot "blokkene" på tur sørover før man skal tørne inn mot kai er det nå blitt merkbart grunnere. Her hadde vi helt nede i 0,7 m vann under dagens tur. Allerede under seilas på lavt vann våren 2012 så man tydelig bunnen her! Den tidligere kanten på banka gikk østafor ei linje mellom boligblokkene og sydligste grønne merke. Nå har banka flytta seg tydelig sør og vestover. Skyldes dette endringer i strømforhold i forbindelse med utfylling av jernbane kanskje? Dette må følges opp og kontrolleres i kommende år dersom utviklinga fortsetter!

Koordinater ble kontrollert på alle merker, og elektroniske kart ble oppdatert. Oppdatert elektronisk kart er allerede tilgjenglig for alle som har Navionics Seamap (kan brukes i båter, på mobiler, nettbrett osv). Andre elektroniske kart vil bli oppdatert når Mjøsa båtforbund sender inn alle sine endringer for hele Mjøsa ila våren slik jeg har forstått det på Kai Morten Aalborg (Vorma båtforening).

Mvh

for mannskapet som var ute i dag

Aksel Aspeli

aa 1

aa 2

aa 3

aa 4