Mjøsa rundt

Furuholmen senter har lagt ut tømmertrekkeren "Per" (1921) til salgs på finn.no 

Denne båten bør absolutt tas vare på slik den er - og som en viktig dokumentasjon av fartøyene som ble brukt i tømmerhåndteringa. Og båten må mer enn gjerne komme til Mjøsa - hun har jo seilt i (litt fortynnet) mjøsvatn hele livet....

Mjøssamlingene ser seg dessverre  ikke i stand til å overta "Per" - vi har for tiden nok å stelle med.

Annonsen: Klikk HER


Det er ikke bare på Minne det er arbeid i gang med å vedlikeholde og restaurere våre flytende kulturminner. Aksel Aspeli melder at Hardanger Fartøyvernsenter og Horten Skipsrep er i full gang med "Skibladner" på Gjøvik med bl.a. skifte av seilduk på soldekket. Dessuten er det mye arbeid med den tradisjonelle vårpussen, men Aksel gjorde en grundig jobb i fjor - så i år går det nok litt lettere!

Alle fotos: Aksel Aspeli

Skib 1

Skib 2

Skib 3

Skib 4

NRK Hedmark/Oppland sendte reportasje om ferja 2. april.

Se innslaget ved å klikke HER

Og NRK planlegger flere programmer fra Minne og andre historiske steder ved Mjøsa i sommer....

M/S "Trysilknut" - tømmertrekkeren på Osensjøen i Hedmark fyller 100 år i år, og Mjøssamlingene har planer om en tur med båten til sommeren. Fartøyet er nå snart klargjort og sertifisert, men ligger nå på slippen ved Sørlistøa. Arild Langaard har vært på befaring, og tok dette bildet av båten.

Trysilknut mars_2014_foto_Langaard_s

M/F "Hamar-Kapp-Ferjen" (Glommens Mek, bygg nr 131) ble levert til Hamar og Nes Dampskipsselskap i 1951. Båten representerte noe helt nytt på Mjøsa - ikke minst for passasjerene: stor restaurant over bildekk med flott utsikt og rikholdig meny. I 1954 overtok Ragnar Andresen A/S fartøyet og dette rederiet driftet ferja i 14 år. Båten ble hugget i 1989 og det eksisterer ikke mange gjenstander fra ferja. Mjøssamlingene har fått byggeskiltet i gave, maskintelegrafen finnes på Kapp og vi har noen stoler. Det store stålrattet er i privat eie. 

I dag fikk redaktøren en aldri så liten overraskelse. Jeg ble kontaktet av en meget hyggelig mann på Toten som kunne fortelle følgende: For 20 år siden besøkte han en skraphandler i Gudbrandsdalen. Der fikk han se en blank gjenstand stikke ut av en skrothaug, og det viste seg å være et gedigent forniklet gulvaskebeger - med inskripsjon, emaljemerke og innpregede bokstaver: "M/F Hamar-Kapp-Ferjen" - Andresens rederimerke og "Ragnar Andresen A/S - Hamar"  preget inn. 71 cm høyt, sokkelen er 30 cm i diameter nederst, det har rund bunn med "ballast" slik at det kan krenge, men ikke kapseise! - designet for en skipsdørk... Det skal ha stått 4 slike askebegre i restauranten - ett i hvert hjørne.

Ole Alfstad som jobbet både opå ferja og på Amerikalinjens båter kan fortelle et slike askebegre kalles SMOKADOR.

Askebegeret er som nytt - bortsett fra en bitte liten sprekk og noen bruksspor i selve skåla. Eieren tenker å selge klenodiet, og han har vennligst gitt Mjøssamlingene opsjon noen dager. I tillegg til å være en mjøshistorisk gjenstand har den også en viss samlerverdi, og det har vi forståelse for. 

askebeger s1

Foto: Per Inge Høiberg (vanskelig å fotografere blanke gjenstander...)

askebeger s2