Nyheter
Båtmodell Einar Grastvedt
Rune Bråten har lånt ut denne vakre og perfekt bygde modellen av en plattgattet mjøsrobåt. Det er avdøde mjøsentusiast Einar Grastvedt fra Gjøvik som har tegnet og bygget modellen. Skala 1:5. Tegninga er datert oktober 1992.
Modellen står i utstillingene på Minne.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
- Treff: 1656
VB 51
Mjøssamlingenes nærmeste nabo i øst er Storsjøen - og her finner vi VB 51 - i meget fin form. Fartøyet er tatt opp som medlem i Norsk forening for fartøyvern fra 2020. Gratulerer!
VB51 er bygget på Glommens Mek 1914 som nr to i en serie på tre. De to andre eksisterer ikke lenger. Kontrahent var Christiania Tømmerdirektion, som konstruktør er oppgitt ”GMV etter spesifikasjoner”. Skroget ble sendt med jernbane til Skarnes der båten ble ferdigstilt med overbygg i tre. Avance 12 Hk og vinsj ble installert og båten ble satt i arbeid på Storsjøen våren 1914. Det ble bygget slipp og båthus, slik at når sesongen vår og sommer var avviklet, ble VB51 halt opp og satt i hus. Det er nok også årsaken til at skroget er 100 % intakt og uten lapping eller reparasjonssveis. 1917 ble motoren byttet med en Seffle 15 Hk. Nytt og større overbygg i stål kom i 1952 og i 1955 kom nåværende motor: Seffle 2cyl S 110 med 25 IHk. Det skal bemerkes at de store tømmermengdene på denne tida motiverte til modernisering av store deler av tømmerbåtene i flere distrikter.
Fløtinga i Storsjøen opphørte i 1969, og da ble VB51 overført til Fetsund Lenser. Der lå den uvirksom fram til den ble solgt som fritidsbåt i 1974. Da ble vinsjen fjernet og overbygget forlenget akterover. Styreposisjonen hadde inntil da vært ved siden av motoren – kanskje praktisk når det kun var to manns besetning - men en støyende arbeidsplass. Nå ble det plass til eget maskinrom. Etter disse endringene gikk VB51 som fritidsbåt nesten uforandret til 2011. Da ble båten kjøpt tilbake til Storsjøen av nåværende eiere med vern og formidling som formål. Båten er nå i drift i sommerhalvåret med gjester og besøk på ulike arrangementer.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
- Treff: 840
M/S BRANDBU SJØSATT
Lørdag 9.november 2019 fikk M/S Brandbu igjen direkte kontakt med Randsfjorden da skroget - etter ganske nøyaktig 6 år på land med restaurering - ble heist ut. Det er gjort mye arbeid på skroget med utskifting av plater og spant, og ved sjøsettinga kunne vi konstatere at det er praktisk talt potte tett! I 2013 spilte Mjøssamlingene en viss rolle i bevaringen av lastebåten, vi har deltatt på et par dugnader, og nå senest - ved sjøsettinga - stilte et helt dusin mann fra Mjøsa opp for å overvære og hjelpe til. Roar Sundt kjøpte fartøyet som vrak i 1979, satte båt og motor i stand og holdt det hele gående til i 2013 da Randsfjordmuseet og en venneforening fikk Brandbu i gave av Roar. Han var dessverre ikke til stede ved arrangementet i dag, men vi kjenner Roar så godt at vi vet han setter stor pris på at hans enorme arbeid nå blir videreført på beste måte. Ellers må vi nevne at det var mangeårig redaktør av Dampskibsposten, Georg Jensen, som skal ha æren av at hele prosessen ble satt i gang da han høsten 2013 ringte Mjøssamlingene og mente at her burde noe gjøres! Et hektisk samarbeide mellom Mjøssamlingene og Riksantikvaren ble satt i gang, og Norges eldste bevarte innlands lastebåt fikk en ny framtid. M/S Brandbu ble bygget ved Drammens Jernstøberi og klinket sammen i Røykenvika våren 1907. Hun gikk først med damp, i 1920 fikk hun Avance semidiesel - en sjelden motor som Lennart Bildengjerdingen allerede har restaurert.
Under: Løftet gikk knirkefritt!
Over: Flyter som en dupp - uten ballast.
Under: Buksert til kai i Røykenvika
Under: Styrehuset er rekonstruert etter mal av Roar Sundts påbygg - noe han sa var slik han husket det. Inntil videre står det på lager.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
- Treff: 1933
Base 173 ex Mjøsfærgen IV
Siste - faktisk det ALLER siste - om Base 173 ex Mjøsfærgen IV:
Velinformerte kilder melder at fartøyet nå er hugget opp i Spania - sukk. Det er stadig 4 "mjøsfærger" intakt, men det spøker også for Mjøscruise som ligger utrygt på Mengshoel. Og på Randsfjorden har Oppland fylkeskommune bestilt ny elektrisk ferje.....
- Detaljer
- Overordnet kategori: Nyheter
- Treff: 2826
- Riksantikvarens tilskudd 2018
- Start og VB70
- Mjøsfærgen - nytt kjenningssignal
- Brulanterner Minnesund
- Skibladner slippsatt 2017
- Skreia - modell
- M/F MJØSCRUISE til Mengshoel igjen
- Olsenbanden og Mengshoel
- Skibladner ute av hiet
- Minneslippen april 2017
- Varpebåt fra Glommens Mek
- Kjell Johs på farten!
- Hamar-Kapp-Ferjen: Lanterner
- Mjøsfærgen V i Oppland Arbeiderblad
- Mjøscruise - ex Mjøsfærgen på Gjøvik
- Bolken - årets første tur!
- Skibladner - NRKs sommerbåt!
- Lanterner under bruer
- Hollandbåt gitt til Mjøssamlingene!
- WINNIE slippsatt på Gjøvik
- Mjøsfærgen V til unnsetning!
- Skibladners gamle skorstein - nå på rett plass!
- Minne - mye skjer!
- Kaisa i brann
- Minneslippen
- Sviller på plass også!
- Skinner på plass!
- Vårdugnad 2015
- Mjøsfærgen IV - Base 173
- MJØSFÆRGEN - endelig!
- Kåre Torgunrud er gått bort
- Arild Langaard hedret av Carnegies Heltefond
- Mjøsfærgen IV og V
- Skibladner 1989 - video
- Motorhuset - det går framover!
- Skolebesøk fra Feiring
- Båt i drift
- WILLY - ny video
- TERNA - Mjøssamlingene øker tonnasjen
- Mjøsfærgen 1923 - motoren er startet!
- Mjøsfærgen 1923 5.oktober
- Skibladners siste tur 2014
- Skibladner sjøsatt
- Skibladner slippsatt
- Mjøsfærgen 1923 sjøsatt
- Mjøsfærgen 1923 - status 1.september 2014
- Mjøsfærge til utlandet
- Embla - vikingskip på Minne
- Skibladnermodell på Mjøssamlingene
- Kåring av historisk sted!
- Skibladner - godt sjømannsskap!
- Minneverket er revet
- Båthistoriker Dag Bakka på besøk
- Riksantikvar Jørn Holme på besøk
- Børøysund fredet
- Mjøsfærgen 1923 - møte 07.05.14
- Mjøsfærgen - stadig framover
- VB74 - Mjøssamlingenes nyeste
- MS Brandbu - ny eier
- Mjøsfærgen 1923 - skrogarbeid
- Mjøsfærgen - dekkshus på plass
- Mjøsfærgen 3.april
- Mjøsfærgen - motor ut
- NRK på Minne
- Mjøsfærgen 1923 - 24.mars
- Mjøsfærgen 1923 - dugnad igjen
- Mjøsfærgen 1923 - rengjøring
- Mjøsfærgen 1923 - sandblåsing ferdig
- Mengshoel ferjekai - nye planer
- Skorstein til besvær
- Mjøsfærgen - sandblåsing
- Mjøsfærgen 1923 - leider på plass
- Mjøsfærgen 1923 - klar for restaurering
- Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter på besøk
- Landskonferanse i fartøyvernforeningen
- ELLWE - motoren fra "Start"
- Røykenvika - julekort
- Hilsen fra John T. Andresen
- Mjøssamlingene har fått et nytt fartøy - Mjøsfærgen 1923
- Lys på "Helgøya"!
- WILLY - nå vernet skip!
- Livbåt fra Mjøsfærgen til salgs!
- Mjøsa på NRK igjen
- MS STORSJØ ut av Mjøsa
- Skibladner har bursdag!
- Fløterdagen i havn
- Mjøsferje som stupetårn
- Seilbåt kantret
- Sævat sjøsatt
- Mer om "Brandbu"
- Ulykke ved Minne
- Mjøssamlingene på radio
- Sommerskole Mjøsa - på Kapp
- Charterbåt - Staur Gård
- Sesongåpning på Minne
- Dampskipskaier og flom
- Veteran-båtmotorer på Minne
- Vannstand
- Skibladner ut - masta knakk
- SÆVAT - status i Vorma
- SÆVAT i avisa
- Skibladner - på NRK
- Trebru stadig aktuelt
- E6 Biri - Moelv
- Ny brygge i Brummundal?
- Hamar - Mjøsa og stupetårn
- Brygga ved Atlungstad Brenneri
- "Mjøsas Ark" i mediene
- Statistikk
- Helgøya - ny bok
- Kalender!
- Årboka fra Mjøsmuseet er kommet!
- Vannstanden i Mjøsa
- Altungstad brenneri foreslås fredet
- Mjøsfærge til salgs!
- Ny Gjøvik-årbok med båtstoff
- SÆVAT på grunn
- WILLY medlem i NFF
- SVALEN II i potetfrakt igjen!
- Aktivitet på Minne!
- Skibladner - i Oppland Arbeiderblad
- DS Skibladner som forskningsskip
- Båt sunket ved Gjøvik
- WILLY til Kapp
- START og ELIAS
- Skibladnermodell
- Tømmerfløtingens dag
- For lave kaier for Skibladner
- Registrering av brygger
- BÅTLIV på Mjøsa
- VB70 pusses opp!
- St, Hans på Minne
- Russisk besøk!
- Rapport om befaring av brygger Ringsaker
- KÅRE TORGUNRUD ÆRESMEDLEM!
- Ny redningsskøyte på Mjøsa
- Sundbrygga
- Rånåsfoss bru
- Ferge på grunn
- Willy - skylight på plass
- Sprit igjen på Atlungstad
- Her ryker skorsteinen!
- Problemer i vinden, både for Skibladner og Triton
- Den store Mjøsdagen
- Fløtingens dag
- Vannet stiger ....
- VB70 operativ igjen!
- Flomfare truer anlegget på Minne
- Minne Gård
- M/B START flyter
- MB START - nymalt
- Arne Julsrud Berg
- Morgenbladet i Kristiania 13.juli 1856
- DS Skibladner - den aller første annonsen!
- Ferjer foreslås fredet - ikke MJØSFÆRGEN
- MF Mjøsfærgen IV
- MF Aldra ex MF Mjøsfærgen V
- Norges eldste båter!
- MS SÆVAT på brujobb i desemberkulda. Foto: Åge
- Arkivet etter Jan H. Olstad
- Slusene i Svanfossen har vært stengt
- MJØSDAG PÅ MINNE
- Dregg
- MJØSFÆRGEN SLEPT TIL GJØVIK I NATT!
- SÆVAT skal slepe MJØSFÆRGEN
- MIRA på Mjøsa igjen!
- Mjøsfærgen - navneskilt
- VÅRDUGNADEN på Minne
- INNLANDSBÅTER i OPPLAND ARBEIDERBLAD
- Bok for båtentusiaster!
- Side-scan-sonar
- DUGNADEN 2008
- MERKEDAG for MJØSSAMLINGENE !
- GLB's tegning av Svanfossen med slusa
- D/S INDUSTRI II
- Norges egentlig første bilferje
- Solgte Mjøsfergen i tolvte time
- Oppland Arbeiderblad 3/10
- En stor dag for M/B FRAM
- MJØSFÆRGEN / MJØSCRUISE - NYTT - nå om NAVN!
- FREMMINGØYA
- MJØSREGIONENS GEOLOGI