Nyheter

Mjøssamlingenes spisskompetanse på varpebåter heter Ståle Elverhøi. Og nå har han endelig fått sin egen! Bygg nr 72 fra Glommens Mek 1931. Den hentet han nylig i Gansdalen i Fet - med samme type skrog som Mjøssamlingenes VB70, men Ståles båt er klinket. Båten trenger en smule puss og stell og litt rep av skrog og gjennomføringer, men det ordnes nok greit - hvis vi kjenner rederen rett. Motor mangler foreløpig, men Ståle har (selvfølgelig) en Seffle 15 Hk allerede stående i garasjen.... Det er originalmotoren fra VESLEKARI i Valdres.

(Foto: Ståle Elverhøi)

 VB72 Ståle Elverhøi s

VB Ståle skrog s

VB Ståle skilt s

 

Også i år var Kjell Johs Torgunrud på eget initiativ Mjøssamlingenes utstiller på SAU og SKAU i Feiring. Veldig bra tiltak - mjøshistoria skal spres på alle måter, og Kjell er så absolutt en kompetent kar på det området!

Kjell s

Mjøssamlingnene har fått et nytt bidrag til utstillingene: Odd Martinsen (eier av M/S SÆVAT) har donert oss sidelanternene til Hamar-Kapp-Ferjen! Dette er lanternene som var i bruk etter reparasjonen i 1965 da ferja rente inn i Nessundet Bru. Før 1965 var sidelanternene integrert i overbygget, de nye ble hengt på. Odd var medeier da ferja ble nedrigget til "MJØSLEKTER" i 1980, og han tok heldigvis vare på sidelanternene. Vi takker så mye for bidraget!

Lanterner H K ferjen s

Oppland Arbeiderblad bringer i dag en artikkel om "Nautilus Aldra" - ex "Aldra" - ex "Mjøsfærgen V".

Les artikkelen i OA HER

SISTE: Ferja får ligge til kai i Gjøvik også i 2017. Se artikkel i Oppland Arbeiderblad

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oppland Arbeiderblad bringer i dag en artikkel om havneforholdene på Gjøvik - og skjebnen til ferja MJØSCRUISE ex MJØSFÆRGEN (1963) - den tredje i rekken av fem "Mjøsfærger". Båtforeningen vil ha fartøyet fjernet til fordel for en utvidet småbåthavn, andre ser på ferjeleiet som en stor mulighet for bygging av kontorer og boliger - og politikerne er i gang med å tenke....

HVIS fartøyet mister avtalen om kaiplass, hvor skal hun så ligge? Og hvilke muligheter åpner seg for ferja? Undertegnede er foreløpig av den mening at fartøyet er et historisk symbol på den enorme ferjetrafikken som var over Mjøsa mellom Gjøvik og Ringsaker/Nes, og er derfor et flytende kulturminne for Gjøvik som mjøsby. Mjøssamlingene kan etterhvert bli en aktør i denne saken.....

Se artikkelen i OA HER