Nyheter

Siste - faktisk det ALLER siste - om Base 173 ex Mjøsfærgen IV:

Velinformerte kilder melder at fartøyet nå er hugget opp i Spania - sukk. Det er stadig 4 "mjøsfærger" intakt, men det spøker også for Mjøscruise som ligger utrygt på Mengshoel. Og på Randsfjorden har Oppland fylkeskommune bestilt ny elektrisk ferje.....

Noen av motorgutta på Minne - med Magne som pådriver - har fikset på den gamle Øveraasen-motoren bygget på Gjøvik. Se informativ video HER

NB: Aldersgrense 18 år......

Riksantikvaren offentliggjorde i dag tilskudd for 2018 til fartøyvern - og det ga dette resultatet for vårt distrikt:

MJØSFÆRGEN 765.000,-

SKIBLADNER 1.366.000,-

BRANDBU 2.960.000,-

For MJØSFÆRGEN betyr det at de midlene vi ikke fikk brukt i 2017 er overført til i år og at vi kan fortsette restaurering av skrogplater. SKIBLADNERs tildeling er også bra, men dette fartøyet har vesentlig større behov. Det mest gledelige fra redaktørens synspunkt er at BRANDBU får en sum som bidrar godt til at prosjektet får fortjent framdrift. Siden Oppland er et SAVOS-fylke nå, må vi formode at SKIBLADNER og BRANDBU får tilsvarende sum fra fylket - altså en dobling.

 

RA har fordelt i alt 61,3 mill. 

Se hele tildelingslista HER

I går ble det meldt at START og BOLKEN sto fast på grunn av raskt synkende vannstand - godt ettersyn til tross. I dag ble det aksjonert. Magne, Frank og redaktøren fikk ganske raskt ordnet situasjonen. BOLKEN startet lett og gikk av grunna for egen maskin. Hun skal på tur 5. juledag! START kom løs ved hjelp av ei kjettingtalje. Nå ligger START - med VB70 ved sin side - med ei trosse ut til den store røde bøya som ferja lå i og fortøyd med ei trosse i brygga - et par meter ut og på dypt vann. 

Start og VB70 23.12.17 s

Sjøfartsdirektoratet melder i brev av 26.10.2017 at

M/F MJØSFÆRGEN (ex RANDSFJORDFERJA ex MJØSFÆRGEN III ex MJØSFÆRGEN) 

er blitt tildelt nytt kjenningssignal: LH2404

Navnehistoria: Fartøyet ble som nytt i 1923 døpt MJØSFÆRGEN. Da nåværende MJØSCRUISE ble bygget i 1963 skal vegvesenet ha forlangt at bilferger på riksvegsamband helst ikke burde ha romertall i navnet. Derfor ble denne 1963-ferga døpt MJØSFÆRGEN og 1923-ferga omdøpt til MJØSFÆRGEN III. (MJØSFÆRGEN II fra 1950 fikk dog beholde navnet selv om den gikk i samme rute). Da 1923-ferga ble kjøpt til Randsfjorden i 1967 ble den omdøpt til RANDSFJORDFERJA. Etter at den ble fritidsbåt i 1991 gikk den uoffisielt under navnet RANDSFJORD. Mjøssamlingene overtok båten i 2013 og da fikk vi tilbake det opprinnelige navnet MJØSFÆRGEN.