Nyheter

Mjøssamlingene har gjennom lengre tid vært bekymret for Sundbrygga på Helgøya. ARNE KNUTSEN har imidlertid gjort en framifrå god jobb: I sommer malte han ekspedisjonshuset rund baut, og nå har han klart å få til en befaring på brygga med kultursjef og andre kommunale øvrighetspersoner MANDAG 7. mai kl 10 -12.  NB NY DATO!  Alle interesserte bør uansett møte fram på brygga denne dagen for å motivere Ringsaker kommune til å restaurere Sundbrygga!

Vegvesenet vurderer framtida for Rånåsfoss bru over Glomma i Sørum kommune. Den har et betydelig etterslep på vedlikehold og kan stå i fare for å bli revet. Brua representerer imidlertid et viktig kulturminne og var et nyskapende og dristig prosjekt da den ble bygget i 1927. Det er satt i gang en aksjon for bevaring av brua, både på facebook og på hjemmesidene til Opplev Sørum der man også kan skrive seg på en liste (digitalt). Se http://opplevsorum.no/

Bru

Arild Langaard har vært på befaring ved Randsfjorden og tatt dette bildet 14. jaunar 2012. Under stormene i romjula slet M/F RANDSFJORD seg under opplag i Røykenvika og drev på land, og der ligger hun enda. Vannstanden har tydeligvis gått ned, og båten står nå godt fast inne på stranda. Vi får bare håpe at skroget ikke har tatt skade og at ferga blir slept ut så snart den flyter igjen og før været igjen får tak.

Dette fartøyet ble bygget på Minneslippen i 1923 som MJØSFÆRGEN og gikk i rute Gjøvik - Smedstua - Mengshoel fram til 1950 da MJØSFÆRGEN II overtok (denne går nå i rute på Randsfjorden Horn - Bjoneroa for Oppland fylkeskommune). Etter 1950 var MJØSFÆRGEN reservebåt og brukt til diverse oppdrag før hun i 1967 ble solgt til Gran kommune og kom i drift i 1968 på fergeruta her som RANDSFORDFERGA. I 1989 ble båten solgt til private og har siden gjort noen turer på fjorden. Motoren er stadig den samme som kom om bord i 1967: Penta 6 cyl 275 Hk, og den skal være i god stand. Mjøssamlinegene skulle gjerne sett dette fartøyet på Mjøsa igjen!

Mf2

FOTO: Arild Langaard

Mjøssamlingenes WILLY er på slipp, men arbeidet med restaurering går sin gang! Nå er skylightene over maskinrommet montert - og det ble riktig flott! Jan Granholt har rehabilitert og sveist på gitter (slik som beskrevet da WILLY og WINNIE ble levert), Arild Langaard og Frank Iversen har malt og montert - og nå er alt på plass! Det er nå nytt 6 mm maskinglass rund baut på båten (bortsett fra koøyene). Veldig bra jobbet av en ivirg og kompetent dugnadsgjeng!

Skylight

Se innslag på NRK: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7820068

Og de snakker om ny brygge og forholdet til Mjøsa: Heldig er den som har en ex lastebåt som gikk med poteter til brenneriet! SVALEN II imøteser med stor entusiasme bestilling på potetfrakt fra Toten til Stange, vi satser på at Riksantikvaren bekoster tilbakeføringa til bulkbåt og at fraktratene tilsvarer litt mer enn ankerdrammen :-)