Nyheter

Det har lenge vært snakk om ei ny redningsskøyte på Mjøsa, men nå ser det ut til å bli en realitet. Båten kan faktisk ses på utstillingen SJØEN FOR ALLE på Lillestrøm 20. - 25. mars 2012, se   www.norboat.no

Påhengs som framdrift på redningsskøyter er noe helt nytt, men vi snakker jo heller ikke om "skøyte" i tradisjonell forstand lengre for NSSR's fartøyer.  Vi får nå en 30-fots RIB i glassfiber med 600 Hk påhengs som gjør 35 knop med prislapp ca 4.000.000,- .  Lykke til!

Og HVA BLIR NAVNET?  Undertegnede har forlengst sendt forslag til NSSR om at den nye skøyta bør hete R/S GUDRUN - som en hyllest til Gudrun Trogstad, Norges - og verdens første kvinnelige skipsfører - og det var på Mjøsa!

SE også

http://www.redningsselskapet.no/Forside/Møt%20oss%20på%20Sjøen%20for%20alle%2020.%20-%2025.%20mars.147704.cms

Teksten under er sakset fra www.batliv.com :

Nybåten er for tiden under bygging hos Marine Alutech OY i Finland. Den 10,5 meter lange glassfiberskøyten utstyres med dobbel utenbordsmotor på 2 x 300 hestekrefter og farten er estimert til 35 knop. Fartøyet blir satt inn i redningstjenesten ved sesongstart i år. Samtidig utrangeres gamle RS «Rauna».
Mjøs-skøyten bemannes av Redningsselskapets Sjøredningskorps, som er basert på frivillige mannskaper. Deres viktigste oppgave er å redde liv og berge verdier, samt drive forebyggende virksomhet. Sjøredningskorpset på Gjøvik har vært operative i en årrekke, og består av vel 20 godt kvalifiserte frivillige som går i en vaktordning.  De samarbeider blant annet med politi, ambulanse, brannvesen og Røde Kors og deltar i store øvelser med Sivilforsvaret. I tillegg er Sjøredningskorpset med på en rekke aktiviteter der de formidler sjøvett til barn og unge i Mjøs-regionen, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.

 Gjensidigestiftelsen blir hoveddonator til nybygget, med en støtte på hele 2,7 millioner kroner. Generalsekretær Øyvind Stene er svært takknemlig for at stiftelsen bidrar til fornying av flåten, slik at enda flere liv kan reddes. Samtidig legger han til at det også er mulighet for andre å bidra; fremdeles mangler prosjektet en drøy million for fullfinansiering. 
 
Redningsskyte 2012_Mjsa

 

 

 

 

 

 

 

Mjøssamlingene har gjennom lengre tid vært bekymret for Sundbrygga på Helgøya. ARNE KNUTSEN har imidlertid gjort en framifrå god jobb: I sommer malte han ekspedisjonshuset rund baut, og nå har han klart å få til en befaring på brygga med kultursjef og andre kommunale øvrighetspersoner MANDAG 7. mai kl 10 -12.  NB NY DATO!  Alle interesserte bør uansett møte fram på brygga denne dagen for å motivere Ringsaker kommune til å restaurere Sundbrygga!

Vegvesenet vurderer framtida for Rånåsfoss bru over Glomma i Sørum kommune. Den har et betydelig etterslep på vedlikehold og kan stå i fare for å bli revet. Brua representerer imidlertid et viktig kulturminne og var et nyskapende og dristig prosjekt da den ble bygget i 1927. Det er satt i gang en aksjon for bevaring av brua, både på facebook og på hjemmesidene til Opplev Sørum der man også kan skrive seg på en liste (digitalt). Se http://opplevsorum.no/

Bru

Arild Langaard har vært på befaring ved Randsfjorden og tatt dette bildet 14. jaunar 2012. Under stormene i romjula slet M/F RANDSFJORD seg under opplag i Røykenvika og drev på land, og der ligger hun enda. Vannstanden har tydeligvis gått ned, og båten står nå godt fast inne på stranda. Vi får bare håpe at skroget ikke har tatt skade og at ferga blir slept ut så snart den flyter igjen og før været igjen får tak.

Dette fartøyet ble bygget på Minneslippen i 1923 som MJØSFÆRGEN og gikk i rute Gjøvik - Smedstua - Mengshoel fram til 1950 da MJØSFÆRGEN II overtok (denne går nå i rute på Randsfjorden Horn - Bjoneroa for Oppland fylkeskommune). Etter 1950 var MJØSFÆRGEN reservebåt og brukt til diverse oppdrag før hun i 1967 ble solgt til Gran kommune og kom i drift i 1968 på fergeruta her som RANDSFORDFERGA. I 1989 ble båten solgt til private og har siden gjort noen turer på fjorden. Motoren er stadig den samme som kom om bord i 1967: Penta 6 cyl 275 Hk, og den skal være i god stand. Mjøssamlinegene skulle gjerne sett dette fartøyet på Mjøsa igjen!

Mf2

FOTO: Arild Langaard

Mjøssamlingenes WILLY er på slipp, men arbeidet med restaurering går sin gang! Nå er skylightene over maskinrommet montert - og det ble riktig flott! Jan Granholt har rehabilitert og sveist på gitter (slik som beskrevet da WILLY og WINNIE ble levert), Arild Langaard og Frank Iversen har malt og montert - og nå er alt på plass! Det er nå nytt 6 mm maskinglass rund baut på båten (bortsett fra koøyene). Veldig bra jobbet av en ivirg og kompetent dugnadsgjeng!

Skylight