Nyheter

Mens vi er ved mjøsfærgene: MF Mjøsfærgen IV går nå som Drøbaksund III mellom Holmestrand og Langøya og frakter avfall som deponeres der. Takk til TraktorHans på STP for opplysninger. På Langøya har det i lang tid vært uttak av kalkstein for bl.a. sementproduksjon på Slemmestad. Fra 1985 er det her behandling og deponi for miljøfarlig avfall som fylles i kraterne etter kalksteinuttaket. I framtida, når det meste er fylt opp, er tanken å lage en beskyttet lagune som båtfolket vil kunne ha stor glede av. Bildet er Langøya slik den ser ut i dag, og med en en gammel mjøsbåt i bakgrunnen!

Og slik vil Langøya med lagune kunne se ut når Mjøsfærgen IV (og noen andre!) er ferdige med jobben:

 

Dette fartøyet går nå i trafikk Hemnesberget - Leirvika i Nordland. Bygget 1974 av Ankerløkken, i drift på Mjøsa til brua kom i 1985. Skåret opp, fraktet til Drammen og remontert slik den var på Mjøsa. Gikk til Haugesund, der var det flagg- og navneskifte - videre til Sandnessjøen (kuriositet: hun gikk altså i salt sjø under navnet Mjøsfærgen V). Men nå er framtida usikker for Aldra, etter tekniske problemer i høst ble det reist spørsmål om både denne og andre gamle ferjer i Nordland skal skiftes ut. Ferja er så og si uforandret fra tida på Mjøsa (45,2 x 10,6m), men det er ikke restaurant lengre. Og den er klasset ned fra 250 passasjerer og 40 biler på Mjøsa til 147 passasjerer og 29 biler nå. Bildet er lånt fra STP-forum og er tatt 9.desember 2010.

Det pågår nå en slags registrering av Norges eldste flytende fartøy på forumet stp-norway.com. Her er en foeløpig liste, det er mange usikre byggår og det er uvisst om alle fartøyene faktisk er flytende og operative, men interssanet uansett!

MARCUS TRANE, nordlandsbåt ca 1830

AUGVALD, notbåt Kormt kystlag 1840

LILLE HAMPEN, geitbåt Steine kystlag 1840

ANNA AV SAND,  jakt 1848

PAULINE, jakt 1849

JELSE, jakt 1850

KAIA, hønerævskøyte ca 1850

JOHANNE KARINE, jakt 1854

SKIBLADNER, passasjerskip 1856

FRØIA CHARTER, 1857

ALEXANDRA, lystbåt 1860

RASMUS, trerøring Sunnmøre kystlag 1860

ENGEBRET SOOT, passasjerbåt 1861 (Ørje/red.)

ADELLA, galeas 1863

RISKAFJORD, passasjerbåt 1864

SØBLOMSTEN, fraktefartøy 1864

BRØDRENE AV SAND, jakt 1865

HANSTEEN, forskningsskip 1866

BJOREN, passasjerbåt 1867

TRYGVE (TYRVI), slepebåt 1867 (Tyrifjorden/Randsfjorden /red.)

ANNA ROGDE, skonnert 1868

PARAT, ex-passasjerbåt 1868

Jeg har tatt med båter bygget før 1870, skal oppdatere hvis jeg ser endringer. SKIBLADNER er altså Norges 9.eldste fartøy, dersom det viser seg at noen av de som er oppgitt som eldre faktisk er satt på land, vil  hjuldamperen vår raskt avansere på lista....  Ikke dårlig for et såpass stort fartøy!

MJØSSAMLINGENE har fått arkivet etter Jan H. Olstad i gave! Olstad døde i vår, og han var jo mannen bak bøkene om DS Skibladner og har forsket mye i båttrafikken på Mjøsa. Arkivet ble oversendt Arve Nordsveen som nå går gjennom papirer og bilder, og så langt kan vi si at det er masse interessant stoff for oss her. Det hele vil bli overlatt Mjøsmuseets dokumentasjonssenter på Kapp for registrering og arkivering.

MJØSSAMLINGENE takker så mye til Olstads arvinger for verdifull donasjon.