Nyheter

Dette navneskiltet henger nå i en forretningsgård i Bryggeveien på Gjøvik som huser firmaet KUKA. Da bildet ble tatt var det ingen der som kunne kommentere skiltet, men rederiet som drev Mjøsfærgen(e) gikk vel over i eiendomsbransjen da ferjetrafikken tok slutt, og dette navneskiltet markerer nok overgangen fra fartøy til hus.

VÅRDUGNADEN på Minne (8.mai 2010) ble også i år meget vellykket! Hele 18 arbeidsføre menn deltok med stor iver, og det er hyggelig at så mange med så forskjellig bakgrunn, men med felles interesse for å ta vare på anlegget på Minne kan gjøre en så stor jobb! Vi nevner ingen navn, men her var det byråkrater, håndverkere, mekanikere, en var lærer, en lege, en musiker, en tømmerhogger, forretningsmenn, og mange andre yrker representert i samstemt dugnadsånd! Det viser at interessen er levende og aktiv! Det ble gjort en masse arbeid, vi nevner i fleng: maling av en av mudderlørjene, vasking av nordveggen på Amundstua, ryddidng i Skibladnerbua, montering av motordeler (Seffle) i MF Helgøya, felling av trær, med mer. Og da vi malte mudderlørja fikk vi se merker som viser at i hvert fall noe materiale stammer fra et belgisk stålverk og er over 100 år gammelt.

Bildet viser lasting av Seffle-motordeler i ferja, som etterpå ble skrudd sammen i maskinrommet. Flere bilder kommer etter hvert!

NYHETER OM INNLANDSBÅTER i OPPLAND ARBEIDERBLAD   
Både M/F MJØSFÆRGEN (1963) og M/B TYIN (1906) har fått spalteplass i denne avisa:

Klikk på linkene:
MJØSFÆRGEN             MB TYIN

Kai Svensson kom i sommer med boka "Innsjøbåtar i Valdres". Den er på 270 sider og er rikt illustrert med bilder og dokumenter fra vassdraga i distriktet.

Redaktøren har ikke fått lest boka enda, men det er veldig bra at slik litteratur blir utgitt.

Boka kan bestilles fra forfatteren: enten over telefon: 91 79 71 82 eller på e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Boka koster kr 340,- pluss porto.

Lørdag 6.juni 09 var en det søk etter vrak med såkalt side-scan-sonar i Totenvika. Glenn Knudsen fra Gasss-Tech stilte med avansert utstyr, og formålet var å kartlegge bunnen i området og for om mulig å lokalisere vraket av M/S KVIK. Søket ble utført ganske profesjonelt, og nå skal innsamlet data analyseres, bl.a. av en ekspert i Australia. De ble ingen store umiddelbare funn, men analyseresultatene må vi vente litt på. Ekspedisjonen var et samarbeid mellom Glenn Knudsen/Gasss-Tech, Mjøsen Dykkerklubb og Mjøssamlingene. Og det er interesse for lignende undersøkelser på andre steder i Mjøsa etter hvert som kan skaffe mye informasjon om Mjøsbunnen.

Ekspedisjonsbåten (Svenn Sandvolds Fevik 23) er rigget for søk. På plattforma akter ligger "fisken" som slepes etter båten og som samler informasjon ved å sende og motta lydbølger. Inne i båten er det avansert elektroninsk utstyr som behandler signalene fra "fisken".

 

Glenn peker på et funn på skjermen

 

kipper Svenn Sandvold styrer nøyaktige kurser for å dekke området, mens Jan Granholt har kontroll på slepet og GPS'en