Nyheter

SISTE: Bjørn Karlstad opplyser at TERNA kom til Mjøsa fra Ålesund.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mjøssamlingene har mange venner, og familien Karlstad i Totenvika må regnes blant de aller beste! For i dag var de ikke snauere enn at de ga oss en fullt operativ båt - M/B "Terna". Den er bygget i stål og har en nydelig 1-sylidret SABB med godlyd. Båten har ikke vært i bruk de siste årene, og Mads Einar Karlstad tenkte at den kanskje kunne komme til nytte i Mjøssamlingene. Og det kan den! Ypperlig til inspeksjon, samt buksering og trossehåndtering ved slippsetting. "Terna" ble sjøsatt i dag, startet fint og gikk fra Totenvika til Minnne for egen maskin med Arild Langaard som fører - eskortert av "Svalen II" og "Willy".  Båten skal være bygget i Tyskland og hatt en fortid i Gudbrandsdalen. Men historikken kommer vi tilbake til. 

Vi må legge til at Karlstad-familien har solide tradisjoner i yrkesbåt-trafikken på Mjøsa med bl.a. "Stjernen" og "Kvik". Mjøssamlingene takker så mye for gedigen donasjon og lover å ta vare på fartøyet.   

Terna s

Og torsdag 16/10 ble ferjemotoren og en pall med deler kjørt til et lager på Starum. En milepæl i ferjerestaureringa er nådd! 

 

Lørdag 12.10.2014 ble Penta TMD 100A - motoren til "Randsfjordferja" / "Mjøsfærgen 1923" - startet opp! Og den starter lett og går som om den var ny - og kanskje enda bedre! Restaureringa startet tidlig i vår. Asbjørn Nordheim og Jan Granholt har jobbet iherdig og fagmesssig. Mjøssamlinegene takker for en utrolig bra innsats! - og for at en milepæl i reatureringa av ferja er nådd. Nå skal det skrues litt mer, og deretter vil motoren og noen reservedeler bli satt på lager til maskinrommet er klart for remontering av motor.

I går var en dugnadsgjeng i arbeid med å frakte skrogplater fra Richards eiendom og til Minne. Jan G, Arild, Richard. Platene skal monteres som nordvegg på motorhuset. 

I dag har også en liten dugnadsgjeng jobbet med å klargjøre ferja for vinteren - Magne, Arild, Frank og Per Inge. Vi pumpet ut så mye vann vi klarte og helte litt frostvæske i kjølsvinet (kke mye lekkasje nå), sikret mot vanninntrengning ovenfra, ryddet bildekket slik at det er greit å måke snø til vinteren, blendet aktre dør i dekkhus, satte inn provisorisk dør i forenden av dekkshus, la ut nye trosser både til bøya og til 2 landfester. Justerte slik at ferja skal ligge fint i vinter uten å drive inn i brygga eller legge seg over vraket av INDUSTRI II. La båten litt nærmere land slik at skuelystne kan iaktta ferja bedre. Tok i land mye overflødig utstyr. Ordnet med ballast og trimmet ferja ytterligere. Iversen har allerede satt glass i døra i styrehuset, vi mangler nå å få satt inn 3 av 9 vinduer der. Alle koøyer har nytt glass. 

Mjsfrgen og_Willy_05.10.14_s

17. september. SKIBLADNER forlot Minnesslippen og gikk årets siste tur på Mjøsa. Vi takker Aksel Aspeli for rapport og nydelige bilder!

Her loggen:

0800 Startet sjøsetting

1015 Skipet løs av slippvogn

1100 Startet fyring av kjeler

1615 Avg Minne

2030 Vel fortøyd Gjøvik brygge

 

Mannskap:

Kaptein/dokkmaster Rune Bråten. Kaptein/skipsfører Harald Rasmussen. Overstyrmann Hans Knudsen. Matros Aksel Aspeli. Matros Torbjørn Kildahl. Maskinsjef Arnljot Handeland. 1.maskinist Torfinn Gulseth.

Slippmannskap: Ole Arnt Fjeldberg, Arild Langaard og Frank Iversen.

bilde 1_s

bilde 2_s

bilde 3_s

Onsdag 17. september gikk damperen av slippen ganske uproblematisk, bare med litt hjelp av en kranbil. Båten er besiktiget og kontrollert av Sjøfartsdirektoratet - uten bemerkninger. Etter oppfyring (av den kjelen som er intakt) gikk damperen til Gjøvik i ettermiddag, og ligger i kveld ved kai der i påvente av å bli satt i hi inne i glasshuset.

Foto: Arild Langaard

Skibladner ut_17.09.14_s

Skibladner ute_17.06.14_s