Nyheter

Begge de 2 "nyeste" ferjene med navn "Mjøsfærgen" er på nye hender. Og som Bjørn Halseth bemerker: Nå er det kun 2'ern som er i rutetrafikk - på Randsfjorden.

"Aldra" ex "Mjøsfærgen V" er tatt ut av drift på Helgeland og solgt til Seløy Undervannservice som bl.a. har fiskeoppdrettanlegg som kunder. Helgelands Blad har tatt kontakt med oss, og deretter laget en fin artikkel om ferja der de skriver at Mjøssamlingene er interessert i å overta gjenstander om bord som kan stamme fra tida som Mjøsbåt. Har ikke hørt noe enda.... Men journalisten i avisa bedyret at den gamle ferja har vært veldig populær - i 2014 hadde den en regularitet på 99,9%!

"Drøbaksund III" ex "Mjøsfærgen IV" - nå "Base 173" befant seg i desember 2014 i Denia på den spanske østkysten. Redaktøren har ikke opplysninger om hva båten skal brukes til i Middelhavet, men det bor mange nordmenn - også innlandsnordmenn - i de traktene, så kanskje vi snart får beskjed....

Under: Mjøsferje i Spania 14.desember 2014. Foto: Manuel Lafuente. Legg merke til flaggføring: Norsk  og spansk ...

Mjsfrgen 4_Base_173_i_Spania_des_2014

 

Fant denne videoen på youtube.

SKIBLADNER

Hilde Hummelvold har produsert den for NRK og mange har sett den før. Kaptein er Gunnar Lykkeslett og maskinsjef er Nils Kristiansen.

Mange gode historier og flotte bilder!

13.november: Thor har sydd inn østveggen på motorhuset med grov panel og i dag arbeidet Jan pg Thor videre. Sørvegggen ble dekket med presenning for vinteren. Ellers har John, Georg, Arild og Frank jobbet både på WILLY, de har revet mye inne på toalettet i Amundstua og ominnredet verkstedet i fløterbrakka. Mye godt arbeid!

_______________________________________________________________________________________________________

Mjøssamlingene har etter hvert fått en fin og verdifull samling av antikvariske semidiesel båtmotorer, og arbeidet med å få de fleste innomhus i et vernebygg startet i fjor - da ble hovedkonstruksjonen reist og taket lagt. Nå er arbeidet med veggene i full gang. Planen er 3 faste vegger, mens sørveggen skal kunne åpnes for at publikum skal se motorene når de startes opp. Nordveggen består av skipsplater i stål - som passer flott i et slikt hus, for innvendig vil vi etter hvert innrede huset som maskinrom på en båt med utstyr som trengs for å kjøre motorene. Og vi vil sette inn koøyer for å skape rett miljø. Arbeidet med gavlene er nå i gang, de blir av tre. Det er Jan Granholt, Thor Sundbakken, Richard Krogvold, Ole Arnt Fjeldberg og Arild Langaaard som er fast dugnadsgjeng. Motorhuset vil bli et verdifullt innslag i båtmiljøet på Minne og en attraksjon som vi vet at publikum vil sette stor pris på!

Ole Arnt har skaffet stokkverket, Richard skipsplatene og Frank takplatene - alt fiks gratis! Bedre kan det ikke bli....

På bildet under er Jan og Thor i gang med montering av de siste platene på nordveggen. Foto: Arild.

Motorhus okt_2014_s

Mandag 27. oktober fikk Mjøssamlingene besøk av 35 elever fra Feiring skole. Foreningen hadde laget et opplegg for dagen (9.30 - 14) som inneholdt omvisninger, turer med M/B "START" og litt undervisning i Amundstua - med lett servering - og vi avsluttet med knoper og knuter. Mjøssamlingene stilte med Arve, Arild, Frank, Åge og Per Inge. Skolebesøk har lenge vært et stort ønske, og vi satte ekstra stor pris på at nettopp FEIRING kom denne dagen. Vi fikk gode tilbakemeldinger, og håper at flere skoler benytter muligheten til å bli kjent med både Mjøsa og lokalhistoria på denne måten! Og selvfølgelig er Feiring skole hjertelig velkomne tilbake - når som helst!

Fering skole

Åpen båt uten motor observert i drift nordover Mjøsa. Nyhet fra Eidsvoll Blad