Nyheter

"Mjøsfærgen IV" ex "Drøbaksund III" nå "Base 173" er visstnok solgt og skal være på vei til Brest -  ligger nå i Esbjerg, Danmark. (Kilde: STP)

Så langt redaktøren har kunnskap, så er dette den andre  mjøsbåten som går utenlands. "Mjøslyn" var vel en periode i Sverige.

Bildet er tatt utenfor Jæren, Obrestad fyr av Alf Kåre Aasebø 8. august 2014 - lånt fra STP.

Drbaksund III

"Embla" står nå på Minne og skal snart sjøsettes. Fartøyet skal ros ned til Sundet 9. august for deltakelse i arrangement der, og dagen etter blir det program på Minne i åpningstida. Båten bærer med seg et fredsbudskap og besetningen består kun av kvinner. De lover å skape liv og røre - bokstavelig talt også svelerøre - og har mye å by på. Dette blir en helt spesiell helg på Minne og vi tror mange vil møte fram for å oppleve dette selebre besøket fra Sunnmøre.

"Embla" er 10 meter lang, og Mjøssamlingenes mannskaper har hentet båten i Oslo der den deltok under Forbundet Kystens landsstevne. Foto: Arild

embla

Johan Wilson har bygget mange skipsmodeller - og er gammel sjømann selv. Nå har han lånt Mjøssamlingene en gedigen båt- en flott modell av D/S "Skibladner"! Modellen har alle riktige mål og detaljene  er helt perfekte. Den kan beskues i verkstedbygningen på Minne der vi etter hvert har samlet en håndfull modeller av mjøsbåter - og bare denne er så absulutt verdt turen til Minne i seg selv!

Mjøssamlingene takker Wilson så mye for tilliten og bidraget til Mjøshistoria!

Eidsvoll Blad har en artikkel om saken - les den ved å klikke HER

Avisa Eidsvoll-Ullensaker Blad har en konkurranse gående der man skal stemme fram det mest interssante stedet - historisk sett. Eidsvollsbygningen er soleklar favoritt, men Mjøssamlingene er også en het kandidat - så her er det bare å sende inn stemmer! - veldig gjerne på Minne/Mjøssamlingene da.... OG: Det er premier å hente!

Du finner konkurransen på EUB sine hjemmesider ved å klikke HER

Fredag 13. juni - dato for uflaks... Men i følge Roald Amundsen er uflaks kun et resultat av manglende forberedelser. Hjuldamperen var på Kapp for å hente publikummere fra sommershowet. Avgang kl 23.00. 10 sekundmeter fra nord, og vinden presset forskipet mot kaia. Ved avgang måtte kursen settes nordlig for ikke å gå i moloen ved småbåthavna. Men da ville babord livbåt være i fare for å knuses mot kaia ved rådende vannstand. Kaptein Sellanger valgte derfor å heve livbåten så høyt som mulig for å få den over kaikanten ved avgang. Hele mannskapet bidro - og damperen kunne gå fra kai uten problemer og med livbåten intakt.

Og slik går hverdagslivet på en hjuldamper på Mjøsa....

På bildet er styrmann Hans om bord i livbåten, legg merke til at den er helt nydelig restaurert - nemlig av Hans! Foto: Per Inge Høiberg

Livbt s