• Hjem
  • Utstillingene
  • Mjøshistorie
  • Bilder
  • Båter
  • Bli medlem
  • Kontakt oss
  • Pekere
  • Foreningen
  • Mjøsa rundt
  • Logg inn/ut
  • Anlegget på Minne
  • Nyheter
Mjøssamlingene

Nyheter

Mjøsfærgen 1923 5.oktober

I går var en dugnadsgjeng i arbeid med å frakte skrogplater fra Richards eiendom og til Minne. Jan G, Arild, Richard. Platene skal monteres som nordvegg på motorhuset. 

I dag har også en liten dugnadsgjeng jobbet med å klargjøre ferja for vinteren - Magne, Arild, Frank og Per Inge. Vi pumpet ut så mye vann vi klarte og helte litt frostvæske i kjølsvinet (kke mye lekkasje nå), sikret mot vanninntrengning ovenfra, ryddet bildekket slik at det er greit å måke snø til vinteren, blendet aktre dør i dekkhus, satte inn provisorisk dør i forenden av dekkshus, la ut nye trosser både til bøya og til 2 landfester. Justerte slik at ferja skal ligge fint i vinter uten å drive inn i brygga eller legge seg over vraket av INDUSTRI II. La båten litt nærmere land slik at skuelystne kan iaktta ferja bedre. Tok i land mye overflødig utstyr. Ordnet med ballast og trimmet ferja ytterligere. Iversen har allerede satt glass i døra i styrehuset, vi mangler nå å få satt inn 3 av 9 vinduer der. Alle koøyer har nytt glass. 

Mjsfrgen og_Willy_05.10.14_s

Detaljer
Overordnet kategori: Nyheter
Opprettet 05. oktober 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8652

Skibladners siste tur 2014

17. september. SKIBLADNER forlot Minnesslippen og gikk årets siste tur på Mjøsa. Vi takker Aksel Aspeli for rapport og nydelige bilder!

Her loggen:

0800 Startet sjøsetting

1015 Skipet løs av slippvogn

1100 Startet fyring av kjeler

1615 Avg Minne

2030 Vel fortøyd Gjøvik brygge

 

Mannskap:

Kaptein/dokkmaster Rune Bråten. Kaptein/skipsfører Harald Rasmussen. Overstyrmann Hans Knudsen. Matros Aksel Aspeli. Matros Torbjørn Kildahl. Maskinsjef Arnljot Handeland. 1.maskinist Torfinn Gulseth.

Slippmannskap: Ole Arnt Fjeldberg, Arild Langaard og Frank Iversen.

bilde 1_s

bilde 2_s

bilde 3_s

Detaljer
Overordnet kategori: Nyheter
Opprettet 18. september 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8777

Skibladner sjøsatt

Onsdag 17. september gikk damperen av slippen ganske uproblematisk, bare med litt hjelp av en kranbil. Båten er besiktiget og kontrollert av Sjøfartsdirektoratet - uten bemerkninger. Etter oppfyring (av den kjelen som er intakt) gikk damperen til Gjøvik i ettermiddag, og ligger i kveld ved kai der i påvente av å bli satt i hi inne i glasshuset.

Foto: Arild Langaard

Skibladner ut_17.09.14_s

Skibladner ute_17.06.14_s

Detaljer
Overordnet kategori: Nyheter
Opprettet 17. september 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 9258

Skibladner slippsatt

Fredag 12. september ble hjuldamperen tatt opp på Minneslippen. Været var ikke det beste på morgenkvisten, og damperen måtte legge bi oppe i Mjøsa til vinden hadde lagt seg. Slippen er oppgradert med ny stålbjelke og nytt treverk på vognene. Allerede dagen før var bukker montert og vognene kjørt nesten helt ut. Forsvaret stilte som vanlig med tungt materiell for å skubbe vognene helt ut - og trekke opp det siste stykket, dykkere fra Eidsvoll Dykkerklubb var også på plass - det var også redningsskøyta "Mjøsvekteren". Mjøssamlingene stilte med slippfører Ole Arnt, hjelpemannskap og trossebåter. Oplandske DS hadde også mange mann på plass, både om bord og på land. Vi kunne telle hele 5 navigatører - med Harald Rasmussen som skipsfører og Rune Bråthen som opphalingsbas. Skibladner har den seneste uka gått for halv maskinkraft siden en av kjelene har en brist.

Opphalinga gikk problemfritt under god ledelse og med godt sjømannskap. Nå skal det foretas diverse utbedringer, Sjøfartsdirektoratets folk kommer over helga for kontroll. Planen er at båten skal sjøsettes igjen onsdag og da går hun i vinteropplag på Gjøvik. (Foto: Bjørnstad og Høiberg)

Svat og_plattform_12.09.14_s

Aller først i dag: SÆVAT tok arbeidsplattform på slep ut Minnevika for Hamar. I kveld er SÆVAT i havn på Kapp. 

Under: SKIBLADNER passerer endelig bruene etter en drøy times venting på bedre vindforhold.

Skibladner 12.09.14_under_bruene_s

 

Skibladner 12.09.14_bs

Over: MJØSVEKTEREN har slept båten inn mot slippen, og arbeidet med opphaling og oppstøtting er begynt. Den nye moringa og bøya 

til ferja kommer godt med.

Under: Med 6 trosser satt fast i bøyer, brygger og båter kan mannskapene om bord finnmanøvrere damperen på centimeteren - etter

anvisninger fra dykkerne - slik at hun ligger som hun skal på slippvognene. Aksel overvåker det hele fra baugen. 

Skibladner 12.09.14_as

Under: Og opp bærer det!

Skibladner 12.09.14_opp_s

 

 

Detaljer
Overordnet kategori: Nyheter
Opprettet 12. september 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8995

Mjøsfærgen 1923 sjøsatt

Lørdag 6. september ble "Mjøsfærgen 1923" sjøsatt fra Minneslippen med 2 formål: Å klargjøre slippen for opphaling av "Skibladner" (som skal skje 12. september hvis alt klaffer) og etablere fast moring med bøye for ferja. Dessuten er det første gang ferja sjøsettes i Mjøsa med dekkshus og et tilnærmet utseende slik hun var da hun gikk ut av rutetrafikk på Randsfjorden i 1972. Det har vært en komplisert jobb å få fartøyet i en skrogmessig midlertidig stand for å kunne ligge i Minnevika i vinter. Da hun ble heist ut i Mjøsa i november i fjor ble det avdekket betydelige svakheter og lekkasjer. Derfor måtte båten meget raskt opp av vannet igjen, og det medførte at hun ble tatt opp liggende på siden. Oppretting og - ikke minst sikring - er utført i flere faser. Sandblåsing og grunning i vår. Plater er skiftet, nagler sveist, propeller demontert og hylsene plombert. Vi måtte også prosjektere en permanent løsning for opplag i sjøen. Moring (betongkloss på ca 5 tonn) ble støpt om bord på ruller. Nye støtter for utsetting ble sveist. Og så kom dagen.....

Kl 10.00. Perfekte forhold - lite vind og strøm, men en del sand måtte måkes vekk fra skinnegangen. Og ut bar det - helt til slippvogna ikke ville lenger. Men ferja hang stadig fast i stålstøttene. "Sævat" var rekvirert for slep til opplagsplass, men måtte også hjelpe til med uthaling av slippvogna sammen med "VB70". Men vi hang stadig fast på grunn av moringa som sto på dekk og ga båten et uønsket akterlig trim. Tok derfor om bord et antall plastfat og pumpet i vann for bedre trim. Det hjalp - og med litt manøvrering ved hjelp av "Sævat" kom ferja endelig fri av slippvogna. Inspeksjon under dekk avslørte 2 lekkasjer: ved en plateskjøt midtskips babord og ved skroggjennomføring ved bruksvannventilen - men heldigvis ikke dramatisk. Så bar det ut til plassen der moringa skulle vippes over bord - og hektisk aktivitet med kjettingtaljer for å jekke betongkolossen ut. "VB70" hadde tau i bøya for å holde moringkjettingen stram og klar av moringa. Et gedigent plask! - og moringa forsvant i dypet. Men posisjonen på bøya var ikke perfekt - hadde mistanke om at kjettingen lå litt forkjært. "Sævat" forsøkte å slepe bøya, men akk - akkurat der lå ei anna bøye og "Sævat" fikk tauet i baugpropellen. Til alt hell var 2 dykkere ved å gjøre seg klare inne på stranda, den ene ble kjapt kjørt ut med varpebåten og han ordnet problemet ganske kjapt og "Sævat" gikk til kai. Men moringsbøya lå stadig på feil plass - kjettingen måtte ha hengt seg fast. Vi fyrte opp "Willy" - satte et tau i bøya og tok sats.... Resultatet ble slik vi ønsket: Kjettingen i bøya hadde nok kommet under moringa - nå kom den fri og bøya seilte fint innover til den plassen vi hadde bregnet (moringa ligger på 8 meters dyp med 36 meter kjetting). Deretter fikk vi ferja i perfekt posisjon: ved laveste vannstand vil hun ikke få bunnberøring, men likevel pent inntil anlegget med trosser i land som kan justeres ved behov. Etter at moringa gikk over bord fikk båten et forlig trim, men vi justerte ved å flytte noen av plastfatene med vann midtskips - når motor og fast ballast kommer på plass igjen blir trimmen ok. La båten enda litt lenger inn for å få om bord 230V til lensepumper.

Kl 20.00: Vi inspiserte alle rom under dekk for lekkasje - ingen endring. Ryddet og monterte lys på dekk.

Stor takk fra styreleder til frivillige mannskaper i dag: Ole Arnt, Frank, Arild, Magne, Birgit, John og Åge - samt "Sævat" med mannskap! Forbilledlig samarbeid og godt humør :-)

 

Bye s

Over: Bøya i posisjon med "VB70" - moringa klar!

Under: Moringa går over bord! Redaktøren gjør et hopp for ikke å bli en del av moringa.....

Moring overb

Under: "Willy" trekker moringskjettingen løs og manøvrerer bøya på plass. 

Ferja og_willy

 

 

Detaljer
Overordnet kategori: Nyheter
Opprettet 06. september 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8868
  1. Mjøsfærgen 1923 - status 1.september 2014
  2. Mjøsfærge til utlandet
  3. Embla - vikingskip på Minne
  4. Skibladnermodell på Mjøssamlingene
  5. Kåring av historisk sted!
  6. Skibladner - godt sjømannsskap!
  7. Minneverket er revet
  8. Båthistoriker Dag Bakka på besøk
  9. Riksantikvar Jørn Holme på besøk
  10. Børøysund fredet
  11. Mjøsfærgen 1923 - møte 07.05.14
  12. Mjøsfærgen - stadig framover
  13. VB74 - Mjøssamlingenes nyeste
  14. MS Brandbu - ny eier
  15. Mjøsfærgen 1923 - skrogarbeid
  16. Mjøsfærgen - dekkshus på plass
  17. Mjøsfærgen 3.april
  18. Mjøsfærgen - motor ut
  19. NRK på Minne
  20. Mjøsfærgen 1923 - 24.mars
  21. Mjøsfærgen 1923 - dugnad igjen
  22. Mjøsfærgen 1923 - rengjøring
  23. Mjøsfærgen 1923 - sandblåsing ferdig
  24. Mengshoel ferjekai - nye planer
  25. Skorstein til besvær
  26. Mjøsfærgen - sandblåsing
  27. Mjøsfærgen 1923 - leider på plass
  28. Mjøsfærgen 1923 - klar for restaurering
  29. Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter på besøk
  30. Landskonferanse i fartøyvernforeningen
  31. ELLWE - motoren fra "Start"
  32. Røykenvika - julekort
  33. Hilsen fra John T. Andresen
  34. Mjøssamlingene har fått et nytt fartøy - Mjøsfærgen 1923
  35. Lys på "Helgøya"!
  36. WILLY - nå vernet skip!
  37. Livbåt fra Mjøsfærgen til salgs!
  38. Mjøsa på NRK igjen
  39. MS STORSJØ ut av Mjøsa
  40. Skibladner har bursdag!
  41. Fløterdagen i havn
  42. Mjøsferje som stupetårn
  43. Seilbåt kantret
  44. Sævat sjøsatt
  45. Mer om "Brandbu"
  46. Ulykke ved Minne
  47. Mjøssamlingene på radio
  48. Sommerskole Mjøsa - på Kapp
  49. Charterbåt - Staur Gård
  50. Sesongåpning på Minne
  51. Dampskipskaier og flom
  52. Veteran-båtmotorer på Minne
  53. Vannstand
  54. Skibladner ut - masta knakk
  55. SÆVAT - status i Vorma
  56. SÆVAT i avisa
  57. Skibladner - på NRK
  58. Trebru stadig aktuelt
  59. E6 Biri - Moelv
  60. Ny brygge i Brummundal?
  61. Hamar - Mjøsa og stupetårn
  62. Brygga ved Atlungstad Brenneri
  63. "Mjøsas Ark" i mediene
  64. Statistikk
  65. Helgøya - ny bok
  66. Kalender!
  67. Årboka fra Mjøsmuseet er kommet!
  68. Vannstanden i Mjøsa
  69. Altungstad brenneri foreslås fredet
  70. Mjøsfærge til salgs!
  71. Ny Gjøvik-årbok med båtstoff
  72. SÆVAT på grunn
  73. WILLY medlem i NFF
  74. SVALEN II i potetfrakt igjen!
  75. Aktivitet på Minne!
  76. Skibladner - i Oppland Arbeiderblad
  77. DS Skibladner som forskningsskip
  78. Båt sunket ved Gjøvik
  79. WILLY til Kapp
  80. START og ELIAS
  81. Skibladnermodell
  82. Tømmerfløtingens dag
  83. For lave kaier for Skibladner
  84. Registrering av brygger
  85. BÅTLIV på Mjøsa
  86. VB70 pusses opp!
  87. St, Hans på Minne
  88. Russisk besøk!
  89. Rapport om befaring av brygger Ringsaker
  90. KÅRE TORGUNRUD ÆRESMEDLEM!
  91. Ny redningsskøyte på Mjøsa
  92. Sundbrygga
  93. Rånåsfoss bru
  94. Ferge på grunn
  95. Willy - skylight på plass
  96. Sprit igjen på Atlungstad
  97. Her ryker skorsteinen!
  98. Problemer i vinden, både for Skibladner og Triton
  99. Den store Mjøsdagen
  100. Fløtingens dag
  101. Vannet stiger ....
  102. VB70 operativ igjen!
  103. Flomfare truer anlegget på Minne
  104. Minne Gård
  105. M/B START flyter
  106. MB START - nymalt
  107. Arne Julsrud Berg
  108. Morgenbladet i Kristiania 13.juli 1856
  109. DS Skibladner - den aller første annonsen!
  110. Ferjer foreslås fredet - ikke MJØSFÆRGEN
  111. MF Mjøsfærgen IV
  112. MF Aldra ex MF Mjøsfærgen V
  113. Norges eldste båter!
  114. MS SÆVAT på brujobb i desemberkulda. Foto: Åge
  115. Arkivet etter Jan H. Olstad
  116. Slusene i Svanfossen har vært stengt
  117. MJØSDAG PÅ MINNE
  118. Dregg
  119. MJØSFÆRGEN SLEPT TIL GJØVIK I NATT!
  120. SÆVAT skal slepe MJØSFÆRGEN
  121. MIRA på Mjøsa igjen!
  122. Mjøsfærgen - navneskilt
  123. VÅRDUGNADEN på Minne
  124. INNLANDSBÅTER i OPPLAND ARBEIDERBLAD
  125. Bok for båtentusiaster!
  126. Side-scan-sonar
  127. DUGNADEN 2008
  128. MERKEDAG for MJØSSAMLINGENE !
  129. GLB's tegning av Svanfossen med slusa
  130. D/S INDUSTRI II
  131. Norges egentlig første bilferje
  132. Solgte Mjøsfergen i tolvte time
  133. Oppland Arbeiderblad 3/10
  134. En stor dag for M/B FRAM
  135. MJØSFÆRGEN / MJØSCRUISE - NYTT - nå om NAVN!
  136. FREMMINGØYA
  137. MJØSREGIONENS GEOLOGI

Side 10 av 38

  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Nyhetsmeldinger

FILMER! se HER og scroll litt ned.... SISTE: Randsfjordferja

SKIBLADNERs nestenhavari 1987 og  TRØBBEL juni 1973 og 1980 - se MJØSHISTORIE

Nytt arkivmateriale! SE MJØSHISTORIE

SKREIA 1957: se BILDER

DØLEN og DALEGUDBRAN: FARGEBILDER! Se under knappen  BÅTER

Mjøssamlingene på

FACEBOOK & TWITTER!