SISTE: Redaktøren har lest seg opp i Hamar Abeiderblads arkiv - og funnet løsningen på "NS" som skorsteinsmerke på KVIK: Albert Trogstad kjøpte båten i 1925 og flyttet den fra Tvedestrand til Mjøsa, og startet rutetrafikk. Den 27. november 1926 står en notis i avisa: "Til firmaregisteret er anmeldt Aktieselskabet Nes Skibsselskap som akter å drive samferdsel på Mjøsa". Rederimerket "NS" står altså for "Nes Skibsselskap"!
**********************************************************************************************************************************
Redaktøren har lenge prøvd å finne forklaringen på det skorsteinsmerket som "KVIK" hadde i flere år - i mellomkrigstida. På dette bildet - tatt ved brygga på Nes - ses merket, men det er litt uklart. Det står "M S" eller "N S". Det er jo vanlig at rederietes merke står på skorsteinen, og i Mjøsa hadde båten følgende redere: Albert Trogstad (1925 - 1931), Nes Dampskipsselskap (1931 - 1933), A/S KVIK (1933), Hamar og Nes Dampskipsselskap (1934 - 1954), Brede Gulliksen (1954 - ca 1965), deretter ny eier (på Gjøvik) - og ute av drift fram til hun ble senket i Totenvika 1976.
Ingen av disse rederne har "M S" eller "N S" som naturlig symbol. Eller: Har det stått "NES" - og "E"en har falt bort? Redaktøren etterlyser forklaring og synspunkter på en interessant bagatell i Mjøsas rederhistorie. Send e-post til