D/S Bundefjord
Trist syn! 12.september 1960 ble D/S Bundefjord satt i brann utenfor Tjuvholmen på Hamar. Eieren, Jarle Johansen, brente opp treverk før resten ble til spiker. Båten var bygget av Akers Mek i 1876 som "Prøven", og båten gikk også på Losna i 2 år. Men slik endte altså en gammel sliter på Mjøsa sine dager. Trist syn!
- Detaljer
- Treff: 15565
SKREYA
"Forover og akterover under ny skuring og brak svinges "SKREYA" rundt tomme for tomme. Iblandt ruser båten på iskanten og klipper en strimmel av. En stund ser det ut til at den ikke klarer å bakse rundt. Endelig letner det. Med stolt reisning ligger båten fri for utfart. Der kommanderes full fart forover. Stavnen borer seg inn i den kravede råk som har dannet seg om natten, og så går det knasende og hvesende og knakende utover, bort fra bryggen,… - Det er et seigt stykke arbeide. Men kapteinen smiler lunt. "SKREYA" har vært ute i verre tørn før. Det er sterke spanter i stavnen."
(Didrik Grønvold: "De brede bygder")
- Detaljer
- Treff: 9811
Seiljakta WEGA
Seiljakta WEGA ligger på bunnen av Minnevika. En av Mjøssamlingenes store visjoner er å bygge en kopi av denne båten, fordi dette er sannsynligvis det siste vi har igjen av disse båtene. Wega gikk med tegl fra Minnesund til bl.a. Gjøvik og Hamar, kun for seil, den fikk ikke motor som mange andre jakter. Bildet viser baugen (foto: Sjøfartsmuseet)
- Detaljer
- Treff: 9966
Råseiler tidlig på 1800-tallet
Kunstneren Einar Sigstad har laget denne tegningen av en råseiler slik den kan ha sett ut på Mjøsa tidlig på 1800-tallet. Seilriggen er nok ikke helt korrekt, men det er gode grunner til å anta at overbygget i baugen (kahytt), skrogformen og størrelsen gir et ganske bra inntrykk av hvordan disse føringsbåtene egentlig så ut.
- Detaljer
- Treff: 9876
STJERNEN
Dampsjaluppen STJERNEN ble bygget i 1899 som kongelig lystfartøy. Etter hard bruk og forfall under 2.verdenskrig ble båten kjøpt til Totenvika som vrak. Ombygd til lastebåt, var i fart til 1959. Fikk deretter en litt tvilsom tilværelse som fritidsbåt før den ble lagt opp. Fraktet til Horten i 1995, og er nå restaurert tilbake til originalutgaven med den opprinnelige dampmaskinen. Er nå i drift som museumsfartøy. Bildet over er tatt da STJERNEN ble fraktet ut av Mjøsa.
STJERNEN i fart etter restaurering. SE: www.kongesjaluppenstjernen.no
- Detaljer
- Treff: 10869