SISTE:

"Brandbu" og "Mjøsfærgen 1923" skal løftes på land FREDAG 15. november. Arbeidet starter kl 0800.

Se artikkel hos Riksantivaren HER

Det var dugnad om bord på ferja 13.november med riving av toppdekk mm. 8 mann møtte fram og jobbet i 7-8 timer. Vi fikk også båten løs fra sandgrunnen den sto fast på - ved hjelp av en veghøvel....

 

 

M/S "Brandbu" - Røykenvika, Randsfjorden - 66 fot - bygget 1907 - skal landsettes for restaurering. Det skjer torsdag 7. eller fredag 8. november. (Tidspunkt kommer!) Fartøyet er nå tatt hånd om av Riksantikvaren som Norges eldste innlands lastebåt, og Mjøssamlingene har tatt på seg å være en smule støttekontakt for veteranbåtmiljøet på Randsfjorden. Nå harvi fått slept båten over Røykenvika og fortøyd den ved flytebrygga til "Kong Haud" - Randsfjordens nye passasjer/charterbåt. Og på meget kort varsel ble det stablet en dugnadsgjeng på beina for å losse 7-8 tonn med ballast. Dessuten tok vi ned riggen med lastebom og mast. Fra Mjøsa deltok Frank Iversen, Arild Langaard, Magnus Sefland, Arve Nordsveen og redaktøren. De lokale stilte med 3 mann og traktor. Eier Roar Sundt ledet arbeidet og jobbet iherdig under dekk. Arbeidet tok godt 5 timer - ikke nødvendig med noe treningsstudio den dagen...

Bildet: "Brandbu" endelig i fart igjen, slepes over Røykenvika av brannvesenets båt med brannsjef Per Bakken ved roret - dessverre skjult bak baugen.

Baugmatroser: Magnus Sefland og Georg Jensen (Foto: P I Høiberg)

Bbu s

Under: Det blir nok et par år til vi får se "Brandbu" slik igjen. Nå skal skroget få en tiltrengt restaurering. (Foto: Høiberg) 

Ved kai_ss

Under: Det jobbes hardt i lasterommet! Sjauere: Roar Sundt, Arild Langaard og Frank Iversen. (Foto: Høiberg)

Lasterom s

Under: Lastebommen er tatt ned, og nå går masta!

 Fra venstre: Arild, Roar jobber med talja i baugen, Arve passer taljetauet, redaktøren. (Foto: Magnus Sefland) 

Mast s