Sau og skau i Feiring
Feiring er ei særs aktiv mjøsbygd, og lørdag 26. september 2015 var det arrangement på forsamlingshuset Fløygir. Mjøssamlingenes Kjell Johs Torgunrud hadde egen stand der han viste fram og demonstrerte redskap som ble brukt av tømmerfløterne, bra initiativ! Eidsvoll Blad melder at det var mye folk og god fårikål på Fløygir!
(Foto: Åge Bjørnstad)
- Detaljer
- Treff: 6805
HANS - dampbåt på besøk
Redaktøren er blitt tipset om dampslupp i vårt nærområde - på TV!
TV2 Farmen var i 2014 på Minne og gjorde opptak, da var FARMEN på Tangen. Men opptakene ble aldri sendt. I år var de igjen i kontakt med oss for å finne en liten dampbåt, opptakene i år er fra Gullverket på Eidsvoll - og KAISA fra Helgøya fikk rollen. Men båten ble som kjent grundig skadet i en tragisk brann. Deretter var de interessert i VB70, men vi mente at noen dårlige bunnplater burde skiftes før transport. Produksjonsselskapet var ikke villig til å spleise på reparasjon, heller ikke betale leie, kun forsikring. Ørjemiljøet ble vel nevnt i forhandligene - og VIPS! er dampsluppen HANS på TV! Vi håper at entusiastene på Ørje får god uttelling!
HANS er ikke opprinnelig dampbåt, men bensindrevet taubåt - les historien under bildet (sakset fra dampbåt.no)
DS Hans (10x2,5 m)
D/S Hans het opprinnelig ”Klaran” og ble bygget i Umeå i 1927. Båten ble bygget som en åpen slepebåt. Skroget er klinket og den ble levert med en bensinmotor. Båten hadde sitt virke på Klaraelven ved Karlstad som slepebåt under tømmerfløtingen. Etter at tømmerfløtingen opphørte ble båten tatt over av Börje Jonasson. Han er en ivrig dampbåt entusiast og hadde en drøm om å bygge sin egen dampbåt. Kjele bygget han selv etter egne tegninger. Maskin fikk han låne. Men Börje møtte motgang. Maskin som han hadde fått låne måtte han levere tilbake og i tillegg skulle han flytte. Han hadde ikke noe annet valg enn å gi opp prosjektet sitt. Gjennom bekjentskaper i dampbåt miljøet kom Venneforeningen D/S Engebret Soot i kontakt med Jonasson. Han ønsket å donere skrog, kjele og henger til Venneforeningen. Vi sa selvfølgelig ja til tilbudet og høsten 2002 dro vi til Karlstad for å hente båten. I 3 år lå båten til opplag ved Ørje Brug. Kjelen ble tatt ut og lagret inne. Høsten 2005 tente ildsjelene Hans Husebråten, Jan Bakker, Christian H. Nesset og Jon Heen på ideen om å restaurere og bygge om båten. Fra ide til handling gikk det raskt og 9. desember 2005 ble båten kjørt inn i Venneforeningens verksted på Ørje Brug. Tankene om å bygge en dampbåt med en luksuriøs aktersalong var i ferd med å bli virkelighet. Det første som ble gjort var å fjerne det gamle påbygget slik at kun fordekk og akterdekk stod igjen. På fordekk ble det skåret ut plass til et lite styrhus. Videre ble det bygget baldakin og aktersalong med innredning. Skroget var i god stand og har kun blitt malt. Vi hadde ingen antikvariske hensyn å ta når vi skulle utforme båtens nye påbygg, men vi ønsket å bygge et luksuriøst lystfartøy som de store godseierne kunne ha brukt på 1920 tallet. Men også vi skulle få møte motgang. Når arbeidet startet manglet vi fortsatt maskin. Det skulle vise seg og bli en utfordring. Med Venneforeningens begrensede økonomi var vi avhengig og finne noen som kunne tenke seg og gi bort eller selge en maskin billig. Heldigvis kom vi i kontakt med Knut Nordstrand fra Fredrikstad. Han hadde en gammel 1-sylindret dampmaskin som hadde ligget i 3 esker siden 1947. Maskinen var blitt brukt til å drifte et aggregat på isbryteren ”Vestervik”. Den manglet omkaster slik at maskinen kunne slå bakk. Et umulig prosjekt tror du? Neida, maskinen ble fraktet i deler til Venneforeningens egne ”Petter Smart”, Joar Kristiansen i Askim. Etter noen måneder var maskinen totalt overhalt. For å løse problemet med omkaster har Joar konstruert en sleide kasse som gjør at den snur dampen inn på sylinderen slik at maskinen kan slå bakk. Så, etter ca 1000 timer med dugnads arbeid ble båten sjøsatt 7. juni 2007. Vi dampet for egen maskin inn til bryggeanlegget ved Ørje Brug. Her ble det i dagene etter gjort noen forbedringer og justeringer på maskin. 16. juni 2007 i anledning av Venneforeningen D/S Engebret Soot`s 20 års jubileum ble båten døpt om til D/S Hans av Ordfører Stein Erik Lauvås. D/S Hans er oppkalt etter æresmedlem Hans Husebråten.
- Detaljer
- Treff: 7430
Dampbåt på besøk - FARMEN
Redaktøren har fått nyss om en dampslupp har operert i vår nærhet - til og med på TV! FARMEN var i fjor på Minne og gjorde opptak av både Kåre Torgunrud og en tur med START - da ble programmet produsert på Tangen - men ingen av opptakene ble sendt. I år foregår det på Gullverket ved Eidsvoll. De kontaktet oss igjen mht dampbåt, og KAISA fra Helgøya fikk rollen - men den brant jo så tragisk.... Deretter ville de ha VB70. Vi var positive, men mente den burde få skiftet noen bunnplater før transporten til Gullverket. Det ville ikke TV-selskapet spleise på spesielt fordi varperen ikke er dampdrevet. De ville heller ikke betale leie for båten, men kun garantere at den kom uskadet hjem. I forhandlingenes løp ble vel Ørjemiljøet nevnt - og VIPS! - D/S HANS er på TV! Mjøssamlingene håper entusiastene i Ørje får adekvat uttelling for båten - uansett artig!
HANS er ikke opprinnelig dampslupp, men en bensindrevet taubåt.
Les historien under bildet (sakset fra dampbåt.no)
DS Hans (10x2,5 m)
D/S Hans het opprinnelig ”Klaran” og ble bygget i Umeå i 1927. Båten ble bygget som en åpen slepebåt. Skroget er klinket og den ble levert med en bensinmotor. Båten hadde sitt virke på Klaraelven ved Karlstad som slepebåt under tømmerfløtingen. Etter at tømmerfløtingen opphørte ble båten tatt over av Börje Jonasson. Han er en ivrig dampbåt entusiast og hadde en drøm om å bygge sin egen dampbåt. Kjele bygget han selv etter egne tegninger. Maskin fikk han låne. Men Börje møtte motgang. Maskin som han hadde fått låne måtte han levere tilbake og i tillegg skulle han flytte. Han hadde ikke noe annet valg enn å gi opp prosjektet sitt. Gjennom bekjentskaper i dampbåt miljøet kom Venneforeningen D/S Engebret Soot i kontakt med Jonasson. Han ønsket å donere skrog, kjele og henger til Venneforeningen. Vi sa selvfølgelig ja til tilbudet og høsten 2002 dro vi til Karlstad for å hente båten. I 3 år lå båten til opplag ved Ørje Brug. Kjelen ble tatt ut og lagret inne. Høsten 2005 tente ildsjelene Hans Husebråten, Jan Bakker, Christian H. Nesset og Jon Heen på ideen om å restaurere og bygge om båten. Fra ide til handling gikk det raskt og 9. desember 2005 ble båten kjørt inn i Venneforeningens verksted på Ørje Brug. Tankene om å bygge en dampbåt med en luksuriøs aktersalong var i ferd med å bli virkelighet. Det første som ble gjort var å fjerne det gamle påbygget slik at kun fordekk og akterdekk stod igjen. På fordekk ble det skåret ut plass til et lite styrhus. Videre ble det bygget baldakin og aktersalong med innredning. Skroget var i god stand og har kun blitt malt. Vi hadde ingen antikvariske hensyn å ta når vi skulle utforme båtens nye påbygg, men vi ønsket å bygge et luksuriøst lystfartøy som de store godseierne kunne ha brukt på 1920 tallet. Men også vi skulle få møte motgang. Når arbeidet startet manglet vi fortsatt maskin. Det skulle vise seg og bli en utfordring. Med Venneforeningens begrensede økonomi var vi avhengig og finne noen som kunne tenke seg og gi bort eller selge en maskin billig. Heldigvis kom vi i kontakt med Knut Nordstrand fra Fredrikstad. Han hadde en gammel 1-sylindret dampmaskin som hadde ligget i 3 esker siden 1947. Maskinen var blitt brukt til å drifte et aggregat på isbryteren ”Vestervik”. Den manglet omkaster slik at maskinen kunne slå bakk. Et umulig prosjekt tror du? Neida, maskinen ble fraktet i deler til Venneforeningens egne ”Petter Smart”, Joar Kristiansen i Askim. Etter noen måneder var maskinen totalt overhalt. For å løse problemet med omkaster har Joar konstruert en sleide kasse som gjør at den snur dampen inn på sylinderen slik at maskinen kan slå bakk. Så, etter ca 1000 timer med dugnads arbeid ble båten sjøsatt 7. juni 2007. Vi dampet for egen maskin inn til bryggeanlegget ved Ørje Brug. Her ble det i dagene etter gjort noen forbedringer og justeringer på maskin. 16. juni 2007 i anledning av Venneforeningen D/S Engebret Soot`s 20 års jubileum ble båten døpt om til D/S Hans av Ordfører Stein Erik Lauvås. D/S Hans er oppkalt etter æresmedlem Hans Husebråten.
- Detaljer
- Treff: 3868
MJØSDAGEN 2015
MJØSDAGEN ble også i år et meget vellykket arrangement! 23 august møtte det fra minst 300 personer på Minne, og de fikk alle en god dag med aktiviteter og opplevelser med Mjøsa som tema. En trofast flokk frivillige sørget for at alt var på stell. En spesiell takk til folka i serveringa - de jobbet iherdig gjennom hele dagen. Og mannskapene fra Sjøredningskorpset gjorde en flott jobb: turer med R/S MJØSVEKTEREN og - ikke minst - ELIAS! Eidsvoll Dykkerklubb møtte sterkt opp - som de pleier....
Over: Liten og stor - ny og gammel! R/S ELIAS (2014), M/K PEER GYNT (1916), M/S SVALEN II (1923).
Under: M/B WILLY flagger ved brygga.
Over: Anne Lise sørget også i år for dusinvis grønne taubåtpannekaker - raskt fortært!
Under: Plankebåt! Det ble bygget nesten 50 nye farkoster på Minne denne dagen....
Over: Fiskedam i vika. Mest for de minste, men de litt større prøvde seg også på å fange "Gjeddine". Sildje",
"Sikvart", "Morten" og "Mjøsulf".
Under: Kari (matros på SVALEN II) hadde med seg trekkspillet sitt og underholdt med frisk musikk!
Over: VB70 (1930) gikk turer på Vorma og opp under bruene. Her fra prøveturen med nymalt båt.
Mannskap: Arve og Arild.
Under: M/F MJØSFÆRGEN, R/S MJØSVEKTEREN, M/B WILLY, VB70, M/B CASTOR, M/K PEER GYNT
Over: M/S SVALEN II på vei inn Minnevika
Under: D/S SKIBLADNER passerte MJØSDAGEN med kanonade og iherdig fløyting! STAS!
- Detaljer
- Treff: 6841