Det har lenge vært snakk om ei ny redningsskøyte på Mjøsa, men nå ser det ut til å bli en realitet. Båten kan faktisk ses på utstillingen SJØEN FOR ALLE på Lillestrøm 20. - 25. mars 2012, se www.norboat.no
Påhengs som framdrift på redningsskøyter er noe helt nytt, men vi snakker jo heller ikke om "skøyte" i tradisjonell forstand lengre for NSSR's fartøyer. Vi får nå en 30-fots RIB i glassfiber med 600 Hk påhengs som gjør 35 knop med prislapp ca 4.000.000,- . Lykke til!
Og HVA BLIR NAVNET? Undertegnede har forlengst sendt forslag til NSSR om at den nye skøyta bør hete R/S GUDRUN - som en hyllest til Gudrun Trogstad, Norges - og verdens første kvinnelige skipsfører - og det var på Mjøsa!
SE også
http://www.redningsselskapet.no/Forside/Møt%20oss%20på%20Sjøen%20for%20alle%2020.%20-%2025.%20mars.147704.cms
Teksten under er sakset fra www.batliv.com :
Nybåten er for tiden under bygging hos Marine Alutech OY i Finland. Den 10,5 meter lange glassfiberskøyten utstyres med dobbel utenbordsmotor på 2 x 300 hestekrefter og farten er estimert til 35 knop. Fartøyet blir satt inn i redningstjenesten ved sesongstart i år. Samtidig utrangeres gamle RS «Rauna».
Mjøs-skøyten bemannes av Redningsselskapets Sjøredningskorps, som er basert på frivillige mannskaper. Deres viktigste oppgave er å redde liv og berge verdier, samt drive forebyggende virksomhet. Sjøredningskorpset på Gjøvik har vært operative i en årrekke, og består av vel 20 godt kvalifiserte frivillige som går i en vaktordning. De samarbeider blant annet med politi, ambulanse, brannvesen og Røde Kors og deltar i store øvelser med Sivilforsvaret. I tillegg er Sjøredningskorpset med på en rekke aktiviteter der de formidler sjøvett til barn og unge i Mjøs-regionen, skriver Redningsselskapet i en pressemelding.