Fredag 12. september ble hjuldamperen tatt opp på Minneslippen. Været var ikke det beste på morgenkvisten, og damperen måtte legge bi oppe i Mjøsa til vinden hadde lagt seg. Slippen er oppgradert med ny stålbjelke og nytt treverk på vognene. Allerede dagen før var bukker montert og vognene kjørt nesten helt ut. Forsvaret stilte som vanlig med tungt materiell for å skubbe vognene helt ut - og trekke opp det siste stykket, dykkere fra Eidsvoll Dykkerklubb var også på plass - det var også redningsskøyta "Mjøsvekteren". Mjøssamlingene stilte med slippfører Ole Arnt, hjelpemannskap og trossebåter. Oplandske DS hadde også mange mann på plass, både om bord og på land. Vi kunne telle hele 5 navigatører - med Harald Rasmussen som skipsfører og Rune Bråthen som opphalingsbas. Skibladner har den seneste uka gått for halv maskinkraft siden en av kjelene har en brist.
Opphalinga gikk problemfritt under god ledelse og med godt sjømannskap. Nå skal det foretas diverse utbedringer, Sjøfartsdirektoratets folk kommer over helga for kontroll. Planen er at båten skal sjøsettes igjen onsdag og da går hun i vinteropplag på Gjøvik. (Foto: Bjørnstad og Høiberg)
Aller først i dag: SÆVAT tok arbeidsplattform på slep ut Minnevika for Hamar. I kveld er SÆVAT i havn på Kapp.
Under: SKIBLADNER passerer endelig bruene etter en drøy times venting på bedre vindforhold.
Over: MJØSVEKTEREN har slept båten inn mot slippen, og arbeidet med opphaling og oppstøtting er begynt. Den nye moringa og bøya
til ferja kommer godt med.
Under: Med 6 trosser satt fast i bøyer, brygger og båter kan mannskapene om bord finnmanøvrere damperen på centimeteren - etter
anvisninger fra dykkerne - slik at hun ligger som hun skal på slippvognene. Aksel overvåker det hele fra baugen.
Under: Og opp bærer det!