Bilder
Mjøsfærgen på nyslippen Minne
Torsdag 22. juni 2017 ble en merkedag for Mjøsa og mjøsfartøyene. Minneslippen har i løpet av de 3 siste årene fått en oppgradering som skal vare i mange ti-år framover. Slippers og skinner og fundament er fornyet, og et helt nytt hydraulisk oppstøttingssystem er utviklet og montert. MJØSFÆRGEN 11065 ble slippsatt som første fartøy som skulle teste alle nye tiltak på slippen. Og slippen besto prøven med aller beste karakter. Det var mye strøm i Minnevika, men ved hjelp av BOLKEN, VB70 og en liten motorbåt ble ferja forhalt motstrøms over til slippen. De nye bevegelige støttene satte fartøyet perfekt på plass over slippvognene - og opphalinga gikk problemfritt. Mjøssamlingenes frivillige mannskaper hadde på forhånd klargjort vognene, og i dag bemannet de samme karene båtene og slippen. Alt foregikk så nært profesjonelt som mulig under ledelse av Aksel Aspeli og John Pedersen. Etter at vognene var sikret ble ferja steamet (v/Aksel), og er nå klar for inspeksjon av Sjøfartsdirektoratet og Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter.
Det er GJERSING AS på Minnesund som har prosjektert og montert det nye oppstøttingssystemet - og Roger, Ronny og resten av gutta på verkstedet fortjener stor honnør for vel utført oppdrag. Mjøssamlingene har nå en moderne slipp - kanskje den best fungerende i Norge! - der sikkerheten til både mannskap og fartøy er ivaretatt på den beste måten som kan tenkes.
Det nye oppstøttingssystemet er skreddersydd for Norges første fredete fartøy - D/S SKIBLADNER - men er samtidig konstruert slik at det fungerer for alle andre fartøyer med max bredde 8,7 meter.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 4024
WILLY - ved Eidsvoll
OPPDATERING FRA KELL JOHS TORGUNRUD:
Det har vært flere slep med landgangen til Skibladner mellom Minne og Eidsvoll. Sleit seg en gang og i tillegg utleid flere ganger til diverse. Bildet er fra midten av 1990-tallet da den hadde vært leid ut til et arrangement i Sundet. På bildet fra venstre: Finn Thorhus og Kåre Torgunrud. I styrehuset (usynlig) skipper Kjell Johs Torgunrud.
Redaktøren takker Kjell så mye for bidraget!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Per Sætre har lånt oss dette bildet av WILLY med besetning. Redaktøren mener å dra kjensel på noen ved navn Torgunrud, men det er ikke lett å se ansiktene tydelig. Men kanskje noen som leser dette kan hjelpe oss både med navn, oppdrag og årstall. Send SMS til 95 12 50 70. Det er også noe kjent med de flytebryggene - hvis jeg ikke husker feil ble de hugget på Minne for 2 år siden. Bildet er ellers veldig bra, det viser båten i aksjon, med folk om bord og fra en litt sjelden vinkel. Det er mulig at Per har tatt bildet selv?
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 4232
Hamar-Kapp-Ferjen askebeger
Viktor Nyhus på Kapp har lokalisert et askebeger i aluminium fra restauranten på Hamar-Kapp-Ferjen. Eier er Tore Foss. Vi håper at gjenstanden etter hvert kan stilles ut på Minne - vi har jo allerede smokadoren fra samme fartøy!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 4093
Skibladner - 2. verdenskrig
Da krigen brøt ut i april 1940 lå Skibladner i vinteropplag ved Minne. Men frykt for bomber og at okkupantene skulle finne på noe med fartøyet gjorde at man etter hvert flyttet båten lenger ned i Vorma for å ligge best mulig i skjul - og der ble hun liggende til krigen var slutt. Per Sætre på Minnesund har gitt oss dette helt spesielle bildet av hjuldamperen i dekning. Man kan også se at brua på Eidsvoll er sprengt og det lyse huset rett over elva er boligen på Fremmingøya.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 5184
Gammelhuset i Vang
Havna på Hamar har endret seg mye opp gjennom årene, og da dampskipene kom på Mjøsa fra 1840 var det så godt som ingen havnefasiliteter. Føringsbåtene la til ved stranda der det passet best, og muligvis var det noen flytebrygger. Men da D/S JERNBARDEN kom i drift ble behovet for landsetting av passasjerer og lossing/lasting av varer mye større. Rett ut for "Gammelhuset" var det et lite skjær, og det ble i 1841 Hamars første "kai". Dampbåtene kunne ikke legge til der, men passasjerene ble rodd ut og inn med båt (ferje) og ble det laget til en landgang fra skjæret og inn til land. Dybden ved skjæret var stor nok til at føringsbåtene kunne legge til. I1850 ble det bygget en mer anvendelig brygge på Høiensalodden - og utviklingen av havna var i gang.
Skjæret utenfor Gammelhuset - og altså det første sted i Hamar dampskipene ble ekspedert - ligger nå gjemt under Jernbanebrygga. Da jernbanen nordover fra Hamar ble etablert 1894, endret hele havneområdet seg, og det blir spennende å se hvilke endringer som igjen kan komme når dobbeltsporet blir bygget....
Bildet under er fra midten av1840-åra (Chr. Tønsbergs forlag, litografi publisert 1848). Fra venstre: Tjuvholmen, Nes kirke, D/S JERNBARDEN, kalkbrenneriet på Storhamar, Gammelhuset - og helt til høyre Holset gård. Gammelhuset ble flyttet på et tidspunkt, det er uvisst om bildet viser plasseringen før eller etter flyttingen.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 4814
- Hamarbrygga 1945
- Malerier laget av Halvdan Nilsen
- Mjøsfærgen V og Skibladner
- Industri II 1945
- Skreia 1957
- Mjøsdagen 2016
- MS HELGØYA
- Duen
- Skibladner 1875
- DS DØLEN i begravelse
- SÆVAT i nordlys
- SÆVAT - ny motor 1960
- Skreia og vinter på Kapp
- Mudring ved Lillehammer 1994
- Skreia i is mot Hamar
- Hamar-Kapp-Ferjen bakker ut 1956
- Seiljakt - vår logo
- FRAM - motorjakt
- Mjøsfærgen V - 2015
- Helgin
- Dalegudbrand
- Regnbuebruer
- Nord
- WILLY - mudring
- DS Hamar ved Sundbrygga
- Hamar-Kapp-Ferjen og Redningsselskapet
- Mjøsfærgen - etter 15 år i drift
- Tyin og VB73
- Helgøya 1991
- Mira - nytt bilde
- Skibladner grunnstøtt!
- Hamar-Kapp-Ferjen i is
- Mjøsa er stygg - Johannes Flintoe
- Hamar-Kapp-Ferjen 1968
- Jernbarden og råseiler - Peder Balke
- Kvik ved Nesbrygga
- Totenvik ex Svalen
- Mjøsfærgen - de 3 eldste
- Lettvindt og Munch - Mjøsa og Åsgårdstrand
- Skibladner Thor Start
- Skibladner på slipp - 1937
- Kong Oscar og frue i robåt
- Mjøsfærger 1950
- Svalen II - ungdommer på bakken
- Helgøya på femtitallet
- Dronningen - Lillehammer
- Mjøsfærgen - klinking
- Skibladner - plateskift
- Willy og vinkelsliper
- Willy med slep
- Skibladner og Mjøsen
- Randsfjordferja
- Erling Volds konfeksjonsfabrikk
- Mjøsfærgen og E-bil
- MF Helgøya 1947
- Hjuldamper med slep
- Gerd - Hurdalssjøen
- Samme motiv - 150 års forskjell i tid
- Thor 1941
- Kvik - 1926
- Kvikk 1938
- Minnevika og Tordenskjold
- Mjøsfærgen II bryter is 1966
- Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
- M/F Helgøya i 1991
- Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
- Mjøsfærgen 1923 på slipp
- Mjøsfærgen til Minne
- Røykenvika fredag 15.november 2013
- Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
- Mjøsfærgen 1923
- Brygga på Nes
- Willy på Gjøvik
- Ukjent dampbåt
- Lillehammer som lastebåt
- Vidar og Gjøvik
- Sævat i opplag
- Industri II utenfor Gjøvik
- Minne - flom og båter Minne
- Dølen - hekk
- DØLEN - nye bilder!
- SKREIA -
- KIP - taubåten som ingen vil ha...
- Nessundet bru
- Skibladner 1960
- Mjøsfærgen som kabelfartøy
- Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
- Varden 1927
- Mjøslyn rutetabell 1987
- Sævat - før 1960
- Hamar - bryggemiljø
- START igjen - NYTT BILDE!
- "Mjøsen" med kapt. Alveberg
- Gjøvik - havnemiljø
- START - eller?
- Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
- Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
- Mjøsfærgen V - utsmykning
- "Skreia" bryter is
- Storsjø 1992
- Viking I
- Seiljakt på Hamar
- Viking - igjen
- Varpebåt fra Stange
- Storsjø
- "Bob"
- Hamar-Kapp-Ferjen bygges
- Vinter på Hamar
- Viking - jakt
- Mira - bisettelse
- SÆVAT på grunn
- D/S "Hamar" igjen
- HAMAR i isen
- Skreia hugges
- Dølen, Sævat, Start
- Odin
- WINNIE ved Feiringstranda
- Lettvindt, Helgøy, Mira
- VESLEMIRA
- Bundefjord i opplag
- Tordenskjold på Tordenskjold
- Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
- M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
- VB 73
- WILLY ved Eidsvoll
- D/S INDUSTRI
- Nes brygge - maleri
- Velkomstplakat!
- NORD, dampbåt med spennende historie
- Mjøsfærgen II 1950
- Mjøssamlingene fra lufta
- D/S HAMAR
- Bergevika på Helgøya
- Soppeapparat
- Industri II på lystseilas
- Dåp i Mjøsa
- D/S SKREIA på sommertur
- START og THOR
- START som sjørøverskip
- Båt ved Hamar
- Nesbrygga
- NES - lossing av landbruksredskap
- Sjømann
- G.J.Castor
- STORSJØ 100 ÅR
- SÆVAT med slep
- Skibladner, hest heist om bord!
- DS VIKEN ved Minne
- Mjøsfærgen Mengshoel
- MB FRAM ved Vignes
- Smedstua
- Storsjø - 100 år!
- Minnevika 1955 - båter i opplag
- MF Helgøya i rom sjø
- Mjøslyn, brosjyre
- START - igjen
- Start - med flere
- Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
- Klinkere på Minne 1983
- M/S Bundefjord på tur
- START og LILLEHAMMER
- Vignesbrua under bygging
- Skreia og Olaf
- Kabellegger - nye opplysninger
- Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
- KVIK på Holmen
- Havna på Gjøvik 1902
- Jakta LØVEN
- Ny nøtt: Vrak i Vorma
- Minnevika - båter i vinteropplag
- 2 båter
- Roferje over Minnestryken
- Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
- Ny informasjon om bilde
- Kåre, Willy og lørjer
- Kongens siste reis
- Minnevika, vinteropplag
- DS Gjøvik på Gjøvik
- Mjøsfærgen 1935
- Nesbrua under bygging
- 1927
- Motorbåten LYNG
- Gjøvik 1950
- Annonse 1905
- Tordenskjold mot Kapp
- Kong Oscar - nytt bilde
- Nye bilder i utstillingene
- Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
- MF HELGØYA
- Hamar-Kapp-Ferjen 1956
- DS SKREIA og kapt. Langaard
- Mudringsflåten
- D/S Kong Oscar ved Lillehammer
- Skibladner 1928
- DØLEN ved Hamar
- Jernbarden
- Kabellegger - enda en
- Minne 1955 -bilde II
- Minne 1955
- DALEGUBRAN - mudringsverket
- D/S HAMAR ved Kapp
- Viken og Nord
- INDUSTRI II
- KVIK og LILLEHAMMER
- D/S Skibladner
- Mjøsfærgen II - stabelavløpning
- M/F HELGØYA bakker ut.
- Dølen 1916
- Winnie og Sævat 1982
- DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
- SÆVAT bunkrer
- Vingnesbrua, Lillehammer
- VARDEN, damp, seil og motor
- D/S INDUSTRI
- D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
- Stor aktivitet på Hamar
- Fraktbrev 1912
- Damper og jakt
- DS Lillehammer
- MB GLAD
- Tordenskjold i is.
- Hamar-Kapp-Ferjen
- Eidsvoll 1880-åra
- Stjernen - nytt bilde
- Hamar - flyfoto
- M/S BUNDEFJORD
- Tilvekst til båtsamlingene
- MB FRAM med ferje
- DS Kong Oscar
- DS TORDENSKJOLD
- Jessnes potetmelfabrikk
- Minne 1961
- Gjøvik brygge 1949
- Seil fra Mengshoel
- Hva er dette?
- HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
- Livet om bord i 1958
- Den første brua over Minnestryken
- D/S THOR
- D/S MJØSEN
- Hamar brygge 1910
- D/S DØLEN
- DALEGUDBRAN
- MAUD
- M/F HELGØYA
- Taubåten WILLY
- DS SKREIA
- Havna på kapp ca. 1890 - 1896
- Jakta WEGA
- D/S SKIBLADNER 1937
- Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
- LFG V130 STREHLA
- D/S HELGØY
- M/B RITA
- M/S KVIK
- BUNDEFJORD
- Stjernen
- Frakt av melkespann i 1939
- D/S Skibladner
- MIRA ?
- Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
- M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
- M/B JOMFRU KARINA
- STJERNEN
- Hamar-Kapp-Ferjen
- D/S Bundefjord
- SKREYA
- Seiljakta WEGA
- Råseiler tidlig på 1800-tallet
- STJERNEN
- M/B JOMFRU KARINE