• Hjem
  • Utstillingene
  • Mjøshistorie
  • Bilder
  • Båter
  • Bli medlem
  • Kontakt oss
  • Pekere
  • Foreningen
  • Mjøsa rundt
  • Logg inn/ut
  • Anlegget på Minne
  • Nyheter
Mjøssamlingene

Bilder

Mjøsfærgen på nyslippen Minne

Torsdag 22. juni 2017 ble en merkedag for Mjøsa og mjøsfartøyene. Minneslippen har i løpet av de 3 siste årene fått en oppgradering som skal vare i mange ti-år framover. Slippers og skinner og fundament er fornyet, og et helt nytt hydraulisk oppstøttingssystem er utviklet og montert. MJØSFÆRGEN 11065 ble slippsatt som første fartøy som skulle teste alle nye tiltak på slippen. Og slippen besto prøven med aller beste karakter. Det var mye strøm i Minnevika, men ved hjelp av BOLKEN, VB70 og en liten motorbåt ble ferja forhalt motstrøms over til slippen. De nye bevegelige støttene satte fartøyet perfekt på plass over slippvognene - og opphalinga gikk problemfritt. Mjøssamlingenes frivillige mannskaper hadde på forhånd klargjort vognene, og i dag bemannet de samme karene båtene og slippen. Alt foregikk så nært profesjonelt som mulig under ledelse av Aksel Aspeli og John Pedersen. Etter at vognene var sikret ble ferja steamet (v/Aksel), og er nå klar for inspeksjon av Sjøfartsdirektoratet og Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter. 

Det er GJERSING AS på Minnesund som har prosjektert og montert det nye oppstøttingssystemet - og Roger, Ronny og resten av gutta på verkstedet fortjener stor honnør for vel utført oppdrag. Mjøssamlingene har nå en moderne slipp - kanskje den best fungerende i Norge! - der sikkerheten til både mannskap og fartøy er ivaretatt på den beste måten som kan tenkes. 

Det nye oppstøttingssystemet er skreddersydd for Norges første fredete fartøy - D/S SKIBLADNER - men er samtidig konstruert slik at det fungerer for alle andre fartøyer med max bredde 8,7 meter.

Slipp ny 2 b

Slipp ny 1 a

Slipp ny 3 c

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 22. juni 2017
Sist oppdatert 22. juni 2017
Treff: 3819

WILLY - ved Eidsvoll

OPPDATERING FRA KELL JOHS TORGUNRUD:

Det har vært flere slep med landgangen til Skibladner mellom Minne og Eidsvoll. Sleit seg en gang og i tillegg utleid flere ganger til diverse. Bildet er fra midten av 1990-tallet da den hadde vært leid ut til et arrangement i Sundet. På bildet fra venstre: Finn Thorhus og Kåre Torgunrud. I styrehuset (usynlig) skipper Kjell Johs Torgunrud.

Redaktøren takker Kjell så mye for bidraget!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Per Sætre har lånt oss dette bildet av WILLY med besetning. Redaktøren mener å dra kjensel på noen ved navn Torgunrud, men det er ikke lett å se ansiktene tydelig. Men kanskje noen som leser dette kan hjelpe oss både med navn, oppdrag og årstall. Send SMS til 95 12 50 70. Det er også noe kjent med de flytebryggene - hvis jeg ikke husker feil ble de hugget på Minne for 2 år siden.  Bildet er ellers veldig bra, det viser båten i aksjon, med folk om bord og fra en litt sjelden vinkel. Det er mulig at Per har tatt bildet selv?

Willy flytebrygger eidsvoll s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 17. april 2017
Sist oppdatert 01. mai 2017
Treff: 4038

Hamar-Kapp-Ferjen askebeger

Viktor Nyhus på Kapp har lokalisert et askebeger i aluminium fra restauranten på Hamar-Kapp-Ferjen. Eier er Tore Foss. Vi håper at gjenstanden etter hvert kan stilles ut på Minne - vi har jo allerede smokadoren fra samme fartøy!

Hamar Kapp Ferjen askebeger blått s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 02. april 2017
Sist oppdatert 02. april 2017
Treff: 3884

Skibladner - 2. verdenskrig

Da krigen brøt ut i april 1945 lå Skibladner i vinteropplag ved Minne. Men frykt for bomber og at okkupantene skulle finne på noe med fartøyet gjorde at man etter hvert flyttet båten lenger ned i Vorma for å ligge best mulig i skjul - og der ble hun liggende til krigen var slutt. Per Sætre på Minnesund har gitt oss dette helt spesielle bildet av hjuldamperen i dekning. Man kan også se at brua på Eidsvoll er sprengt og det lyse huset rett over elva er boligen på Fremmingøya.

Skibladner Vorma krigen s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 26. februar 2017
Sist oppdatert 26. februar 2017
Treff: 4874

Gammelhuset i Vang

Havna på Hamar har endret seg mye opp gjennom årene, og da dampskipene kom på Mjøsa fra 1840 var det så godt som ingen havnefasiliteter. Føringsbåtene la til ved stranda der det passet best, og muligvis var det noen flytebrygger. Men da D/S JERNBARDEN kom i drift ble behovet for landsetting av passasjerer og lossing/lasting av varer mye større. Rett ut for "Gammelhuset" var det et lite skjær, og det ble i 1841 Hamars første "kai". Dampbåtene kunne ikke legge til der, men passasjerene ble rodd ut og inn med båt (ferje) og ble det laget til en landgang fra skjæret og inn til land. Dybden ved skjæret var stor nok til at føringsbåtene kunne legge til. I1850 ble det bygget en mer anvendelig brygge på Høiensalodden - og utviklingen av havna var i gang. 

Skjæret utenfor Gammelhuset - og altså det første sted i Hamar dampskipene ble ekspedert - ligger nå gjemt under Jernbanebrygga. Da jernbanen nordover fra Hamar ble etablert 1894, endret hele havneområdet seg, og det blir spennende å se hvilke endringer som igjen kan komme når dobbeltsporet blir bygget....

Bildet under er fra midten av1840-åra (Chr. Tønsbergs forlag, litografi publisert 1848). Fra venstre: Tjuvholmen, Nes kirke, D/S JERNBARDEN, kalkbrenneriet på Storhamar, Gammelhuset - og helt til høyre Holset gård. Gammelhuset ble flyttet på et tidspunkt, det er uvisst om bildet viser plasseringen før eller etter flyttingen.

Hamar Gammelhuset ca 1840 s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 04. februar 2017
Sist oppdatert 04. februar 2017
Treff: 4614
  1. Hamarbrygga 1945
  2. Malerier laget av Halvdan Nilsen
  3. Mjøsfærgen V og Skibladner
  4. Industri II 1945
  5. Skreia 1957
  6. Mjøsdagen 2016
  7. MS HELGØYA
  8. Duen
  9. Skibladner 1875
  10. DS DØLEN i begravelse
  11. SÆVAT i nordlys
  12. SÆVAT - ny motor 1960
  13. Skreia og vinter på Kapp
  14. Mudring ved Lillehammer 1994
  15. Skreia i is mot Hamar
  16. Hamar-Kapp-Ferjen bakker ut 1956
  17. Seiljakt - vår logo
  18. FRAM - motorjakt
  19. Mjøsfærgen V - 2015
  20. Helgin
  21. Dalegudbrand
  22. Regnbuebruer
  23. Nord
  24. WILLY - mudring
  25. DS Hamar ved Sundbrygga
  26. Hamar-Kapp-Ferjen og Redningsselskapet
  27. Mjøsfærgen - etter 15 år i drift
  28. Tyin og VB73
  29. Helgøya 1991
  30. Mira - nytt bilde
  31. Skibladner grunnstøtt!
  32. Hamar-Kapp-Ferjen i is
  33. Mjøsa er stygg - Johannes Flintoe
  34. Hamar-Kapp-Ferjen 1968
  35. Jernbarden og råseiler - Peder Balke
  36. Kvik ved Nesbrygga
  37. Totenvik ex Svalen
  38. Mjøsfærgen - de 3 eldste
  39. Lettvindt og Munch - Mjøsa og Åsgårdstrand
  40. Skibladner Thor Start
  41. Skibladner på slipp - 1937
  42. Kong Oscar og frue i robåt
  43. Mjøsfærger 1950
  44. Svalen II - ungdommer på bakken
  45. Helgøya på femtitallet
  46. Dronningen - Lillehammer
  47. Mjøsfærgen - klinking
  48. Skibladner - plateskift
  49. Willy og vinkelsliper
  50. Willy med slep
  51. Skibladner og Mjøsen
  52. Randsfjordferja
  53. Erling Volds konfeksjonsfabrikk
  54. Mjøsfærgen og E-bil
  55. MF Helgøya 1947
  56. Hjuldamper med slep
  57. Gerd - Hurdalssjøen
  58. Samme motiv - 150 års forskjell i tid
  59. Thor 1941
  60. Kvik - 1926
  61. Kvikk 1938
  62. Minnevika og Tordenskjold
  63. Mjøsfærgen II bryter is 1966
  64. Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
  65. M/F Helgøya i 1991
  66. Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
  67. Mjøsfærgen 1923 på slipp
  68. Mjøsfærgen til Minne
  69. Røykenvika fredag 15.november 2013
  70. Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
  71. Mjøsfærgen 1923
  72. Brygga på Nes
  73. Willy på Gjøvik
  74. Ukjent dampbåt
  75. Lillehammer som lastebåt
  76. Vidar og Gjøvik
  77. Sævat i opplag
  78. Industri II utenfor Gjøvik
  79. Minne - flom og båter Minne
  80. Dølen - hekk
  81. DØLEN - nye bilder!
  82. SKREIA -
  83. KIP - taubåten som ingen vil ha...
  84. Nessundet bru
  85. Skibladner 1960
  86. Mjøsfærgen som kabelfartøy
  87. Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
  88. Varden 1927
  89. Mjøslyn rutetabell 1987
  90. Sævat - før 1960
  91. Hamar - bryggemiljø
  92. START igjen - NYTT BILDE!
  93. "Mjøsen" med kapt. Alveberg
  94. Gjøvik - havnemiljø
  95. START - eller?
  96. Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
  97. Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
  98. Mjøsfærgen V - utsmykning
  99. "Skreia" bryter is
  100. Storsjø 1992
  101. Viking I
  102. Seiljakt på Hamar
  103. Viking - igjen
  104. Varpebåt fra Stange
  105. Storsjø
  106. "Bob"
  107. Hamar-Kapp-Ferjen bygges
  108. Vinter på Hamar
  109. Viking - jakt
  110. Mira - bisettelse
  111. SÆVAT på grunn
  112. D/S "Hamar" igjen
  113. HAMAR i isen
  114. Skreia hugges
  115. Dølen, Sævat, Start
  116. Odin
  117. WINNIE ved Feiringstranda
  118. Lettvindt, Helgøy, Mira
  119. VESLEMIRA
  120. Bundefjord i opplag
  121. Tordenskjold på Tordenskjold
  122. Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
  123. M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
  124. VB 73
  125. WILLY ved Eidsvoll
  126. D/S INDUSTRI
  127. Nes brygge - maleri
  128. Velkomstplakat!
  129. NORD, dampbåt med spennende historie
  130. Mjøsfærgen II 1950
  131. Mjøssamlingene fra lufta
  132. D/S HAMAR
  133. Bergevika på Helgøya
  134. Soppeapparat
  135. Industri II på lystseilas
  136. Dåp i Mjøsa
  137. D/S SKREIA på sommertur
  138. START og THOR
  139. START som sjørøverskip
  140. Båt ved Hamar
  141. Nesbrygga
  142. NES - lossing av landbruksredskap
  143. Sjømann
  144. G.J.Castor
  145. STORSJØ 100 ÅR
  146. SÆVAT med slep
  147. Skibladner, hest heist om bord!
  148. DS VIKEN ved Minne
  149. Mjøsfærgen Mengshoel
  150. MB FRAM ved Vignes
  151. Smedstua
  152. Storsjø - 100 år!
  153. Minnevika 1955 - båter i opplag
  154. MF Helgøya i rom sjø
  155. Mjøslyn, brosjyre
  156. START - igjen
  157. Start - med flere
  158. Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
  159. Klinkere på Minne 1983
  160. M/S Bundefjord på tur
  161. START og LILLEHAMMER
  162. Vignesbrua under bygging
  163. Skreia og Olaf
  164. Kabellegger - nye opplysninger
  165. Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
  166. KVIK på Holmen
  167. Havna på Gjøvik 1902
  168. Jakta LØVEN
  169. Ny nøtt: Vrak i Vorma
  170. Minnevika - båter i vinteropplag
  171. 2 båter
  172. Roferje over Minnestryken
  173. Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
  174. Ny informasjon om bilde
  175. Kåre, Willy og lørjer
  176. Kongens siste reis
  177. Minnevika, vinteropplag
  178. DS Gjøvik på Gjøvik
  179. Mjøsfærgen 1935
  180. Nesbrua under bygging
  181. 1927
  182. Motorbåten LYNG
  183. Gjøvik 1950
  184. Annonse 1905
  185. Tordenskjold mot Kapp
  186. Kong Oscar - nytt bilde
  187. Nye bilder i utstillingene
  188. Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
  189. MF HELGØYA
  190. Hamar-Kapp-Ferjen 1956
  191. DS SKREIA og kapt. Langaard
  192. Mudringsflåten
  193. D/S Kong Oscar ved Lillehammer
  194. Skibladner 1928
  195. DØLEN ved Hamar
  196. Jernbarden
  197. Kabellegger - enda en
  198. Minne 1955 -bilde II
  199. Minne 1955
  200. DALEGUBRAN - mudringsverket
  201. D/S HAMAR ved Kapp
  202. Viken og Nord
  203. INDUSTRI II
  204. KVIK og LILLEHAMMER
  205. D/S Skibladner
  206. Mjøsfærgen II - stabelavløpning
  207. M/F HELGØYA bakker ut.
  208. Dølen 1916
  209. Winnie og Sævat 1982
  210. DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
  211. SÆVAT bunkrer
  212. Vingnesbrua, Lillehammer
  213. VARDEN, damp, seil og motor
  214. D/S INDUSTRI
  215. D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
  216. Stor aktivitet på Hamar
  217. Fraktbrev 1912
  218. Damper og jakt
  219. DS Lillehammer
  220. MB GLAD
  221. Tordenskjold i is.
  222. Hamar-Kapp-Ferjen
  223. Eidsvoll 1880-åra
  224. Stjernen - nytt bilde
  225. Hamar - flyfoto
  226. M/S BUNDEFJORD
  227. Tilvekst til båtsamlingene
  228. MB FRAM med ferje
  229. DS Kong Oscar
  230. DS TORDENSKJOLD
  231. Jessnes potetmelfabrikk
  232. Minne 1961
  233. Gjøvik brygge 1949
  234. Seil fra Mengshoel
  235. Hva er dette?
  236. HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
  237. Livet om bord i 1958
  238. Den første brua over Minnestryken
  239. D/S THOR
  240. D/S MJØSEN
  241. Hamar brygge 1910
  242. D/S DØLEN
  243. DALEGUDBRAN
  244. MAUD
  245. M/F HELGØYA
  246. Taubåten WILLY
  247. DS SKREIA
  248. Havna på kapp ca. 1890 - 1896
  249. Jakta WEGA
  250. D/S SKIBLADNER 1937
  251. Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
  252. LFG V130 STREHLA
  253. D/S HELGØY
  254. M/B RITA
  255. M/S KVIK
  256. BUNDEFJORD
  257. Stjernen
  258. Frakt av melkespann i 1939
  259. D/S Skibladner
  260. MIRA ?
  261. Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
  262. M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
  263. M/B JOMFRU KARINA
  264. STJERNEN
  265. Hamar-Kapp-Ferjen
  266. D/S Bundefjord
  267. SKREYA
  268. Seiljakta WEGA
  269. Råseiler tidlig på 1800-tallet
  270. STJERNEN
  271. M/B JOMFRU KARINE

Side 5 av 60

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Nyhetsmeldinger

FILMER! se HER og scroll litt ned.... SISTE: Randsfjordferja

SKIBLADNERs nestenhavari 1987 og  TRØBBEL juni 1973 og 1980 - se MJØSHISTORIE

Nytt arkivmateriale! SE MJØSHISTORIE

SKREIA 1957: se BILDER

DØLEN og DALEGUDBRAN: FARGEBILDER! Se under knappen  BÅTER

Mjøssamlingene på

FACEBOOK & TWITTER!