• Hjem
  • Utstillingene
  • Mjøshistorie
  • Bilder
  • Båter
  • Bli medlem
  • Kontakt oss
  • Pekere
  • Foreningen
  • Mjøsa rundt
  • Logg inn/ut
  • Anlegget på Minne
  • Nyheter
Mjøssamlingene

Bilder

Hjuldamper med slep

Dette morsomme bildet har vi fått tilsendt av kpt Harald på "Skibladner". Hjuldamperen er ikke noen kopi av "Skibladner" - men kan absolutt minne litt! Kortesjen er i bevegelse, og sannsynligvis er det dampmaskin som framdrift. Båten som slepes heter muligens "Tulip" eller noe lignende. Dresskoden på mannskapet tyder på at bildet har en viss alder. Utradisjonell slepeanordning! - gir assosisjoner til hesteskyss... HYPP!

Minihjulbt

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 21. februar 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8868

Gerd - Hurdalssjøen

Mjøsas nærmeste nabovassdrag: M/S "GERD" kom til Hurdalssjøen i 1921 som tømmertrekker. Bygget i Holland, 14 meter lang og med en 80 HK dieselmotor (kom om bord i 1933). I drift for Hurdalssjøens og Andelvens Fellesfløtningsforening. 3 manns besetning i 1960: Skipper/maskinist Harald Støvland og 2 matroser: Kristian Strand og Oskar Sollien. Båten skal ha vært i bruk noen år i Holland før 1921. Kilde: "Vi og Værket" - Eidsvoll Historielag.

Gerd MS_s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 11. februar 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 9076

Samme motiv - 150 års forskjell i tid

Fyrdirektør C. F. Diriks (1814-1895) tegning av et tysk ektepar på rundreise med mjøsdamper i 1860-åra antyder at en slik ferie kan være både slitsom og kanskje ikke like interessant på alle strekninger. Redaktøren var på tur med "Skibladner" sist sommer, og fant et parallellt motiv. Situasjonen innbød ikke til å intervjue de to på bildet, så om de er etterkommere av det tyske ekteparet vites ikke, men visse likheter tillater jeg meg å kunne gjenkjenne. Diriks beskrivelse av tegningen: " Et Tydsk  Ægtepar, reisende for at bese Mjøsens Skjønheder". 

Tysk ektepar_p_Mjsen_ss

Skibl 2013_2_sovende_s

 

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 04. februar 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8848

Thor 1941

D/S "THOR" ble bygget 1875 ved Nylands Mek. 79 fot og 82 BRT. Anskaffer var Norsk Hovedjernbane og formålet med båten var slep av godslektere. Da alle mjøsbyene fikk jernbaneforbindelse ble tømmersleping hovedoppgaven. På bildet ligger "THOR" i vinteropplag ved Hamar i 1941. Vi ser at styreposisjonen stadig er uten overbygg, men samme år ble det satt på et styrehus slik at rorgjengeren (etter 66 kalde og våte år) endelig fikk en skjermet arbeidsplass. Så sent som i 1949 ble det installert oljefyring til dampkjelen. Siste år i trafikk ble 1954. Solgt til opphugging 1957 og skåret ned på Minneslippen. Siste skipper på "THOR" var Kåre Sundbakken fra Toten. Han oppkalte sin sønn etter båten, og THOR Sundbakken er nå i gang med å restaurere den spesielle ELLWE-motoren som sto om bord i "START" i om lag 50 år. Så familiære tradisjoner føres videre....

Thor vinteropplag_Hamar_1941_s

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 25. januar 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8436

Kvik - 1926

Kvik 1926_Helgya_Arbeiderforening_s

Mens vi er i gang med M/S "Kvik": Her er Helgøya Arbeiderforening på tur med båten og året er 1926. Jeg kan telle 40 passasjerer. Og der er fuktig vær. Men igjen: Hvor er bildet tatt? Slik brygge var det vel på Eidsvoll? Vi ser også et hus i bakgrunnen som kan gi et hint? Vi kan i hvert fall fastslå at båten fikk 2 k-er i navnet mellom 1926 og 1938 (se forrige bilde). 

Detaljer
Overordnet kategori: Bilder
Opprettet 19. januar 2014
Sist oppdatert 29. mars 2015
Treff: 8545
  1. Kvikk 1938
  2. Minnevika og Tordenskjold
  3. Mjøsfærgen II bryter is 1966
  4. Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
  5. M/F Helgøya i 1991
  6. Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
  7. Mjøsfærgen 1923 på slipp
  8. Mjøsfærgen til Minne
  9. Røykenvika fredag 15.november 2013
  10. Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
  11. Mjøsfærgen 1923
  12. Brygga på Nes
  13. Willy på Gjøvik
  14. Ukjent dampbåt
  15. Lillehammer som lastebåt
  16. Vidar og Gjøvik
  17. Sævat i opplag
  18. Industri II utenfor Gjøvik
  19. Minne - flom og båter Minne
  20. Dølen - hekk
  21. DØLEN - nye bilder!
  22. SKREIA -
  23. KIP - taubåten som ingen vil ha...
  24. Nessundet bru
  25. Skibladner 1960
  26. Mjøsfærgen som kabelfartøy
  27. Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
  28. Varden 1927
  29. Mjøslyn rutetabell 1987
  30. Sævat - før 1960
  31. Hamar - bryggemiljø
  32. START igjen - NYTT BILDE!
  33. "Mjøsen" med kapt. Alveberg
  34. Gjøvik - havnemiljø
  35. START - eller?
  36. Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
  37. Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
  38. Mjøsfærgen V - utsmykning
  39. "Skreia" bryter is
  40. Storsjø 1992
  41. Viking I
  42. Seiljakt på Hamar
  43. Viking - igjen
  44. Varpebåt fra Stange
  45. Storsjø
  46. "Bob"
  47. Hamar-Kapp-Ferjen bygges
  48. Vinter på Hamar
  49. Viking - jakt
  50. Mira - bisettelse
  51. SÆVAT på grunn
  52. D/S "Hamar" igjen
  53. HAMAR i isen
  54. Skreia hugges
  55. Dølen, Sævat, Start
  56. Odin
  57. WINNIE ved Feiringstranda
  58. Lettvindt, Helgøy, Mira
  59. VESLEMIRA
  60. Bundefjord i opplag
  61. Tordenskjold på Tordenskjold
  62. Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
  63. M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
  64. VB 73
  65. WILLY ved Eidsvoll
  66. D/S INDUSTRI
  67. Nes brygge - maleri
  68. Velkomstplakat!
  69. NORD, dampbåt med spennende historie
  70. Mjøsfærgen II 1950
  71. Mjøssamlingene fra lufta
  72. D/S HAMAR
  73. Bergevika på Helgøya
  74. Soppeapparat
  75. Industri II på lystseilas
  76. Dåp i Mjøsa
  77. D/S SKREIA på sommertur
  78. START og THOR
  79. START som sjørøverskip
  80. Båt ved Hamar
  81. Nesbrygga
  82. NES - lossing av landbruksredskap
  83. Sjømann
  84. G.J.Castor
  85. STORSJØ 100 ÅR
  86. SÆVAT med slep
  87. Skibladner, hest heist om bord!
  88. DS VIKEN ved Minne
  89. Mjøsfærgen Mengshoel
  90. MB FRAM ved Vignes
  91. Smedstua
  92. Storsjø - 100 år!
  93. Minnevika 1955 - båter i opplag
  94. MF Helgøya i rom sjø
  95. Mjøslyn, brosjyre
  96. START - igjen
  97. Start - med flere
  98. Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
  99. Klinkere på Minne 1983
  100. M/S Bundefjord på tur
  101. START og LILLEHAMMER
  102. Vignesbrua under bygging
  103. Skreia og Olaf
  104. Kabellegger - nye opplysninger
  105. Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
  106. KVIK på Holmen
  107. Havna på Gjøvik 1902
  108. Jakta LØVEN
  109. Ny nøtt: Vrak i Vorma
  110. Minnevika - båter i vinteropplag
  111. 2 båter
  112. Roferje over Minnestryken
  113. Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
  114. Ny informasjon om bilde
  115. Kåre, Willy og lørjer
  116. Kongens siste reis
  117. Minnevika, vinteropplag
  118. DS Gjøvik på Gjøvik
  119. Mjøsfærgen 1935
  120. Nesbrua under bygging
  121. 1927
  122. Motorbåten LYNG
  123. Gjøvik 1950
  124. Annonse 1905
  125. Tordenskjold mot Kapp
  126. Kong Oscar - nytt bilde
  127. Nye bilder i utstillingene
  128. Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
  129. MF HELGØYA
  130. Hamar-Kapp-Ferjen 1956
  131. DS SKREIA og kapt. Langaard
  132. Mudringsflåten
  133. D/S Kong Oscar ved Lillehammer
  134. Skibladner 1928
  135. DØLEN ved Hamar
  136. Jernbarden
  137. Kabellegger - enda en
  138. Minne 1955 -bilde II
  139. Minne 1955
  140. DALEGUBRAN - mudringsverket
  141. D/S HAMAR ved Kapp
  142. Viken og Nord
  143. INDUSTRI II
  144. KVIK og LILLEHAMMER
  145. D/S Skibladner
  146. Mjøsfærgen II - stabelavløpning
  147. M/F HELGØYA bakker ut.
  148. Dølen 1916
  149. Winnie og Sævat 1982
  150. DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
  151. SÆVAT bunkrer
  152. Vingnesbrua, Lillehammer
  153. VARDEN, damp, seil og motor
  154. D/S INDUSTRI
  155. D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
  156. Stor aktivitet på Hamar
  157. Fraktbrev 1912
  158. Damper og jakt
  159. DS Lillehammer
  160. MB GLAD
  161. Tordenskjold i is.
  162. Hamar-Kapp-Ferjen
  163. Eidsvoll 1880-åra
  164. Stjernen - nytt bilde
  165. Hamar - flyfoto
  166. M/S BUNDEFJORD
  167. Tilvekst til båtsamlingene
  168. MB FRAM med ferje
  169. DS Kong Oscar
  170. DS TORDENSKJOLD
  171. Jessnes potetmelfabrikk
  172. Minne 1961
  173. Gjøvik brygge 1949
  174. Seil fra Mengshoel
  175. Hva er dette?
  176. HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
  177. Livet om bord i 1958
  178. Den første brua over Minnestryken
  179. D/S THOR
  180. D/S MJØSEN
  181. Hamar brygge 1910
  182. D/S DØLEN
  183. DALEGUDBRAN
  184. MAUD
  185. M/F HELGØYA
  186. Taubåten WILLY
  187. DS SKREIA
  188. Havna på kapp ca. 1890 - 1896
  189. Jakta WEGA
  190. D/S SKIBLADNER 1937
  191. Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
  192. LFG V130 STREHLA
  193. D/S HELGØY
  194. M/B RITA
  195. M/S KVIK
  196. BUNDEFJORD
  197. Stjernen
  198. Frakt av melkespann i 1939
  199. D/S Skibladner
  200. MIRA ?
  201. Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
  202. M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
  203. M/B JOMFRU KARINA
  204. STJERNEN
  205. Hamar-Kapp-Ferjen
  206. D/S Bundefjord
  207. SKREYA
  208. Seiljakta WEGA
  209. Råseiler tidlig på 1800-tallet
  210. STJERNEN
  211. M/B JOMFRU KARINE

Side 17 av 60

  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Nyhetsmeldinger

FILMER! se HER og scroll litt ned.... SISTE: Randsfjordferja

SKIBLADNERs nestenhavari 1987 og  TRØBBEL juni 1973 og 1980 - se MJØSHISTORIE

Nytt arkivmateriale! SE MJØSHISTORIE

SKREIA 1957: se BILDER

DØLEN og DALEGUDBRAN: FARGEBILDER! Se under knappen  BÅTER

Mjøssamlingene på

FACEBOOK & TWITTER!