Bilder
Hjuldamper med slep
Dette morsomme bildet har vi fått tilsendt av kpt Harald på "Skibladner". Hjuldamperen er ikke noen kopi av "Skibladner" - men kan absolutt minne litt! Kortesjen er i bevegelse, og sannsynligvis er det dampmaskin som framdrift. Båten som slepes heter muligens "Tulip" eller noe lignende. Dresskoden på mannskapet tyder på at bildet har en viss alder. Utradisjonell slepeanordning! - gir assosisjoner til hesteskyss... HYPP!
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8868
Gerd - Hurdalssjøen
Mjøsas nærmeste nabovassdrag: M/S "GERD" kom til Hurdalssjøen i 1921 som tømmertrekker. Bygget i Holland, 14 meter lang og med en 80 HK dieselmotor (kom om bord i 1933). I drift for Hurdalssjøens og Andelvens Fellesfløtningsforening. 3 manns besetning i 1960: Skipper/maskinist Harald Støvland og 2 matroser: Kristian Strand og Oskar Sollien. Båten skal ha vært i bruk noen år i Holland før 1921. Kilde: "Vi og Værket" - Eidsvoll Historielag.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 9076
Samme motiv - 150 års forskjell i tid
Fyrdirektør C. F. Diriks (1814-1895) tegning av et tysk ektepar på rundreise med mjøsdamper i 1860-åra antyder at en slik ferie kan være både slitsom og kanskje ikke like interessant på alle strekninger. Redaktøren var på tur med "Skibladner" sist sommer, og fant et parallellt motiv. Situasjonen innbød ikke til å intervjue de to på bildet, så om de er etterkommere av det tyske ekteparet vites ikke, men visse likheter tillater jeg meg å kunne gjenkjenne. Diriks beskrivelse av tegningen: " Et Tydsk Ægtepar, reisende for at bese Mjøsens Skjønheder".
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8848
Thor 1941
D/S "THOR" ble bygget 1875 ved Nylands Mek. 79 fot og 82 BRT. Anskaffer var Norsk Hovedjernbane og formålet med båten var slep av godslektere. Da alle mjøsbyene fikk jernbaneforbindelse ble tømmersleping hovedoppgaven. På bildet ligger "THOR" i vinteropplag ved Hamar i 1941. Vi ser at styreposisjonen stadig er uten overbygg, men samme år ble det satt på et styrehus slik at rorgjengeren (etter 66 kalde og våte år) endelig fikk en skjermet arbeidsplass. Så sent som i 1949 ble det installert oljefyring til dampkjelen. Siste år i trafikk ble 1954. Solgt til opphugging 1957 og skåret ned på Minneslippen. Siste skipper på "THOR" var Kåre Sundbakken fra Toten. Han oppkalte sin sønn etter båten, og THOR Sundbakken er nå i gang med å restaurere den spesielle ELLWE-motoren som sto om bord i "START" i om lag 50 år. Så familiære tradisjoner føres videre....
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8436
Kvik - 1926
Mens vi er i gang med M/S "Kvik": Her er Helgøya Arbeiderforening på tur med båten og året er 1926. Jeg kan telle 40 passasjerer. Og der er fuktig vær. Men igjen: Hvor er bildet tatt? Slik brygge var det vel på Eidsvoll? Vi ser også et hus i bakgrunnen som kan gi et hint? Vi kan i hvert fall fastslå at båten fikk 2 k-er i navnet mellom 1926 og 1938 (se forrige bilde).
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8545
- Kvikk 1938
- Minnevika og Tordenskjold
- Mjøsfærgen II bryter is 1966
- Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
- M/F Helgøya i 1991
- Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
- Mjøsfærgen 1923 på slipp
- Mjøsfærgen til Minne
- Røykenvika fredag 15.november 2013
- Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
- Mjøsfærgen 1923
- Brygga på Nes
- Willy på Gjøvik
- Ukjent dampbåt
- Lillehammer som lastebåt
- Vidar og Gjøvik
- Sævat i opplag
- Industri II utenfor Gjøvik
- Minne - flom og båter Minne
- Dølen - hekk
- DØLEN - nye bilder!
- SKREIA -
- KIP - taubåten som ingen vil ha...
- Nessundet bru
- Skibladner 1960
- Mjøsfærgen som kabelfartøy
- Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
- Varden 1927
- Mjøslyn rutetabell 1987
- Sævat - før 1960
- Hamar - bryggemiljø
- START igjen - NYTT BILDE!
- "Mjøsen" med kapt. Alveberg
- Gjøvik - havnemiljø
- START - eller?
- Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
- Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
- Mjøsfærgen V - utsmykning
- "Skreia" bryter is
- Storsjø 1992
- Viking I
- Seiljakt på Hamar
- Viking - igjen
- Varpebåt fra Stange
- Storsjø
- "Bob"
- Hamar-Kapp-Ferjen bygges
- Vinter på Hamar
- Viking - jakt
- Mira - bisettelse
- SÆVAT på grunn
- D/S "Hamar" igjen
- HAMAR i isen
- Skreia hugges
- Dølen, Sævat, Start
- Odin
- WINNIE ved Feiringstranda
- Lettvindt, Helgøy, Mira
- VESLEMIRA
- Bundefjord i opplag
- Tordenskjold på Tordenskjold
- Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
- M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
- VB 73
- WILLY ved Eidsvoll
- D/S INDUSTRI
- Nes brygge - maleri
- Velkomstplakat!
- NORD, dampbåt med spennende historie
- Mjøsfærgen II 1950
- Mjøssamlingene fra lufta
- D/S HAMAR
- Bergevika på Helgøya
- Soppeapparat
- Industri II på lystseilas
- Dåp i Mjøsa
- D/S SKREIA på sommertur
- START og THOR
- START som sjørøverskip
- Båt ved Hamar
- Nesbrygga
- NES - lossing av landbruksredskap
- Sjømann
- G.J.Castor
- STORSJØ 100 ÅR
- SÆVAT med slep
- Skibladner, hest heist om bord!
- DS VIKEN ved Minne
- Mjøsfærgen Mengshoel
- MB FRAM ved Vignes
- Smedstua
- Storsjø - 100 år!
- Minnevika 1955 - båter i opplag
- MF Helgøya i rom sjø
- Mjøslyn, brosjyre
- START - igjen
- Start - med flere
- Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
- Klinkere på Minne 1983
- M/S Bundefjord på tur
- START og LILLEHAMMER
- Vignesbrua under bygging
- Skreia og Olaf
- Kabellegger - nye opplysninger
- Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
- KVIK på Holmen
- Havna på Gjøvik 1902
- Jakta LØVEN
- Ny nøtt: Vrak i Vorma
- Minnevika - båter i vinteropplag
- 2 båter
- Roferje over Minnestryken
- Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
- Ny informasjon om bilde
- Kåre, Willy og lørjer
- Kongens siste reis
- Minnevika, vinteropplag
- DS Gjøvik på Gjøvik
- Mjøsfærgen 1935
- Nesbrua under bygging
- 1927
- Motorbåten LYNG
- Gjøvik 1950
- Annonse 1905
- Tordenskjold mot Kapp
- Kong Oscar - nytt bilde
- Nye bilder i utstillingene
- Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
- MF HELGØYA
- Hamar-Kapp-Ferjen 1956
- DS SKREIA og kapt. Langaard
- Mudringsflåten
- D/S Kong Oscar ved Lillehammer
- Skibladner 1928
- DØLEN ved Hamar
- Jernbarden
- Kabellegger - enda en
- Minne 1955 -bilde II
- Minne 1955
- DALEGUBRAN - mudringsverket
- D/S HAMAR ved Kapp
- Viken og Nord
- INDUSTRI II
- KVIK og LILLEHAMMER
- D/S Skibladner
- Mjøsfærgen II - stabelavløpning
- M/F HELGØYA bakker ut.
- Dølen 1916
- Winnie og Sævat 1982
- DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
- SÆVAT bunkrer
- Vingnesbrua, Lillehammer
- VARDEN, damp, seil og motor
- D/S INDUSTRI
- D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
- Stor aktivitet på Hamar
- Fraktbrev 1912
- Damper og jakt
- DS Lillehammer
- MB GLAD
- Tordenskjold i is.
- Hamar-Kapp-Ferjen
- Eidsvoll 1880-åra
- Stjernen - nytt bilde
- Hamar - flyfoto
- M/S BUNDEFJORD
- Tilvekst til båtsamlingene
- MB FRAM med ferje
- DS Kong Oscar
- DS TORDENSKJOLD
- Jessnes potetmelfabrikk
- Minne 1961
- Gjøvik brygge 1949
- Seil fra Mengshoel
- Hva er dette?
- HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
- Livet om bord i 1958
- Den første brua over Minnestryken
- D/S THOR
- D/S MJØSEN
- Hamar brygge 1910
- D/S DØLEN
- DALEGUDBRAN
- MAUD
- M/F HELGØYA
- Taubåten WILLY
- DS SKREIA
- Havna på kapp ca. 1890 - 1896
- Jakta WEGA
- D/S SKIBLADNER 1937
- Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
- LFG V130 STREHLA
- D/S HELGØY
- M/B RITA
- M/S KVIK
- BUNDEFJORD
- Stjernen
- Frakt av melkespann i 1939
- D/S Skibladner
- MIRA ?
- Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
- M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
- M/B JOMFRU KARINA
- STJERNEN
- Hamar-Kapp-Ferjen
- D/S Bundefjord
- SKREYA
- Seiljakta WEGA
- Råseiler tidlig på 1800-tallet
- STJERNEN
- M/B JOMFRU KARINE