Bilder
Kvikk 1938
Kommentar: Kjell Johs Torgunrud foreslår Stigersand, men innrømmer at det er ren gjetning.
Det blåser frisk fralandsvind - heldigvis for skipperen - for bryggeforholdene ser heller miserable ut, og en lettbåt må til for å få passasjerene om bord. Bildet er datert 18. september 1938 og anledningen skal være en "lysttur til Skreia". Hva som menes med "Skreia" er noe uklart, for denne stasjonsbyen har jo ikke noen havn eller brygge. Pannengen er mest sannsynlig, men kanskje man bare skulle beskue Skreifjella? Og hvor er bildet tatt? - vanskelig å bestemme, men været ser ikke alt for bra ut. Båten har dessuten fått 2 k-er i navnet, tidligere het hun "Kvik". Bildet har vi lånt fra Hedmarksmuseet.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8643
Minnevika og Tordenskjold
Her er et utsnitt av et postkort vi har fått låne av Borg på Lena. Det er en bursdagsgratulasjon skrevet i 1904, så bildet må være tatt noe før. Legg merke til hvor mange hus det var på området den gangen - og det var mange flere lenger opp som ikke synes på bildet. "Tordenskjold" ligger i opplag, sannsynligvis fordi "Skibladner" har overtatt ruta for sommeren.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8514
Mjøsfærgen II bryter is 1966
Georg Jensen på Hamar har videresendt bilder og tekst fra PÅL BYE. Her i lett redigert utgave:
"Vinteren 1966 ble på nyåret kald og det snødde mye. Det ble kraftig snøvær i minus 30 grader over lengre tid slik at fergeråka til Gjøvik til slutt frøs igjen. Ferga klarte ikke å holde den åpen selv om de kjørte om natta. Så en mandags morgen sto vi på brygga og skulle på skolen og det var ingen båt, men fotspor i snøen over til Gjøvik. Tror det var nærmere 75 cm med snø oppå isen. Vi vasset i issørpe en dag eller to - så var alt frosset. Isen var 1 meter tykk den vinteren, så det var ikke rart at fergeselskapet la en luftslange i Mjøsa til neste vinter. Deretter var isen ikke noe problem for ferga. Dette utstyret (på bildet) som de prøvde å knuse isen med, var for dårlig. Det måtte til sprengning som fikk åpnet råka igjen - før påske mener jeg det var."
Takk til Pål for flott bilde og god info!
Bildet: "Mjøsfærgen II" (bygget 1949, satt i drift 1950, til Randsfjorden 1972) - her med gravemaskin! De brukte altså ikke "nyferja" fra 1963 til å bryte is. Den var jo større og med dobbelt så stor maskinkraft (Wichmann 500 Hk). Redaktørens helt private mening er at dette er den "Mjøsfærgen" som var den mest vellykkede rent stilmessig og estetisk formet. Med brovinger og båtdekk, overbygg med gjennomskjæringer og opprinnelig med lastebommer (red).
KORRIGERING: Båtolog Nordsveen minner redaktøren om at det ikke stod Wichmann om bord i "Mjøsfærgen" nr 3 fra hun var ny, men 3 stk Volvo Penta hvor de brukte 2 samtidig. Wichmannen kom i 1973.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 9403
Mjøsfærgen på Smedstua 1927-flommen
Vi fortsetter med ferjebilder. Litt uskarpt, men "Mjøsfærgen" (hun som nå ligger på Minneslippen) legger her til ved Smedstua under flommen i 1927. Vi ser at det er gjort mange anstrengelser for at ferjekaia skulle fungere under flommen, og så vidt redaktøren erfarer ble ferjesambandet mellom Gjøvik og østsida opprettholdt selv om det var flom.
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8405
M/F Helgøya i 1991
Midt oppe i alt styret rundt "Mjøsfærgen" glemmer vi på ingen måte den andre ferja vår. Hun har fått flombelysning i høst og er blitt et skikkelig blikkfang i mørketida. Det er ikke mer enn et par ti-år siden båten faktisk var i drift, og her er et bilde fra 1991 - på hjemmebane i Nessundet. Det er sikkert noen som kan komme med flere opplysninger om bildet - legg kommentarer i gjesteboka eller send til redaktøren på
Bildet fant jeg på internettet, og er tatt av Svein Sæbjørnsen
- Detaljer
- Overordnet kategori: Bilder
- Treff: 8892
- Mjøsfærgen 1923 - det jobbes videre
- Mjøsfærgen 1923 på slipp
- Mjøsfærgen til Minne
- Røykenvika fredag 15.november 2013
- Mjøsfærgen 1923 - klargjøring for løft
- Mjøsfærgen 1923
- Brygga på Nes
- Willy på Gjøvik
- Ukjent dampbåt
- Lillehammer som lastebåt
- Vidar og Gjøvik
- Sævat i opplag
- Industri II utenfor Gjøvik
- Minne - flom og båter Minne
- Dølen - hekk
- DØLEN - nye bilder!
- SKREIA -
- KIP - taubåten som ingen vil ha...
- Nessundet bru
- Skibladner 1960
- Mjøsfærgen som kabelfartøy
- Mjøsfærgen og bil ved Smedstua
- Varden 1927
- Mjøslyn rutetabell 1987
- Sævat - før 1960
- Hamar - bryggemiljø
- START igjen - NYTT BILDE!
- "Mjøsen" med kapt. Alveberg
- Gjøvik - havnemiljø
- START - eller?
- Hamar-Kapp-Ferjen i nordavind
- Møte i rom sjø - "Lillehammer" og "Skibladner"
- Mjøsfærgen V - utsmykning
- "Skreia" bryter is
- Storsjø 1992
- Viking I
- Seiljakt på Hamar
- Viking - igjen
- Varpebåt fra Stange
- Storsjø
- "Bob"
- Hamar-Kapp-Ferjen bygges
- Vinter på Hamar
- Viking - jakt
- Mira - bisettelse
- SÆVAT på grunn
- D/S "Hamar" igjen
- HAMAR i isen
- Skreia hugges
- Dølen, Sævat, Start
- Odin
- WINNIE ved Feiringstranda
- Lettvindt, Helgøy, Mira
- VESLEMIRA
- Bundefjord i opplag
- Tordenskjold på Tordenskjold
- Losna - rutebåten M/S "DaleGudbrand"
- M/F Helgøya - andelsbevis i porselen
- VB 73
- WILLY ved Eidsvoll
- D/S INDUSTRI
- Nes brygge - maleri
- Velkomstplakat!
- NORD, dampbåt med spennende historie
- Mjøsfærgen II 1950
- Mjøssamlingene fra lufta
- D/S HAMAR
- Bergevika på Helgøya
- Soppeapparat
- Industri II på lystseilas
- Dåp i Mjøsa
- D/S SKREIA på sommertur
- START og THOR
- START som sjørøverskip
- Båt ved Hamar
- Nesbrygga
- NES - lossing av landbruksredskap
- Sjømann
- G.J.Castor
- STORSJØ 100 ÅR
- SÆVAT med slep
- Skibladner, hest heist om bord!
- DS VIKEN ved Minne
- Mjøsfærgen Mengshoel
- MB FRAM ved Vignes
- Smedstua
- Storsjø - 100 år!
- Minnevika 1955 - båter i opplag
- MF Helgøya i rom sjø
- Mjøslyn, brosjyre
- START - igjen
- Start - med flere
- Hamar-Kapp-Ferjen på hjul!
- Klinkere på Minne 1983
- M/S Bundefjord på tur
- START og LILLEHAMMER
- Vignesbrua under bygging
- Skreia og Olaf
- Kabellegger - nye opplysninger
- Kabelarbeid i Nessundet - nye opplysninger!
- KVIK på Holmen
- Havna på Gjøvik 1902
- Jakta LØVEN
- Ny nøtt: Vrak i Vorma
- Minnevika - båter i vinteropplag
- 2 båter
- Roferje over Minnestryken
- Ludvig Wieses Jernbarden-pokal
- Ny informasjon om bilde
- Kåre, Willy og lørjer
- Kongens siste reis
- Minnevika, vinteropplag
- DS Gjøvik på Gjøvik
- Mjøsfærgen 1935
- Nesbrua under bygging
- 1927
- Motorbåten LYNG
- Gjøvik 1950
- Annonse 1905
- Tordenskjold mot Kapp
- Kong Oscar - nytt bilde
- Nye bilder i utstillingene
- Dette bildet er i dag 149 år gammelt!
- MF HELGØYA
- Hamar-Kapp-Ferjen 1956
- DS SKREIA og kapt. Langaard
- Mudringsflåten
- D/S Kong Oscar ved Lillehammer
- Skibladner 1928
- DØLEN ved Hamar
- Jernbarden
- Kabellegger - enda en
- Minne 1955 -bilde II
- Minne 1955
- DALEGUBRAN - mudringsverket
- D/S HAMAR ved Kapp
- Viken og Nord
- INDUSTRI II
- KVIK og LILLEHAMMER
- D/S Skibladner
- Mjøsfærgen II - stabelavløpning
- M/F HELGØYA bakker ut.
- Dølen 1916
- Winnie og Sævat 1982
- DS LETTVINDT (senere HELGØY, MIRA)
- SÆVAT bunkrer
- Vingnesbrua, Lillehammer
- VARDEN, damp, seil og motor
- D/S INDUSTRI
- D/S NORD, kanskje hun gjenoppstår? - som modellskip
- Stor aktivitet på Hamar
- Fraktbrev 1912
- Damper og jakt
- DS Lillehammer
- MB GLAD
- Tordenskjold i is.
- Hamar-Kapp-Ferjen
- Eidsvoll 1880-åra
- Stjernen - nytt bilde
- Hamar - flyfoto
- M/S BUNDEFJORD
- Tilvekst til båtsamlingene
- MB FRAM med ferje
- DS Kong Oscar
- DS TORDENSKJOLD
- Jessnes potetmelfabrikk
- Minne 1961
- Gjøvik brygge 1949
- Seil fra Mengshoel
- Hva er dette?
- HAMAR-KAPP-FERJEN 1961
- Livet om bord i 1958
- Den første brua over Minnestryken
- D/S THOR
- D/S MJØSEN
- Hamar brygge 1910
- D/S DØLEN
- DALEGUDBRAN
- MAUD
- M/F HELGØYA
- Taubåten WILLY
- DS SKREIA
- Havna på kapp ca. 1890 - 1896
- Jakta WEGA
- D/S SKIBLADNER 1937
- Passasjerbåt som hadde en kort karriere på Mjøsa:
- LFG V130 STREHLA
- D/S HELGØY
- M/B RITA
- M/S KVIK
- BUNDEFJORD
- Stjernen
- Frakt av melkespann i 1939
- D/S Skibladner
- MIRA ?
- Motorbåter ved Kapp på 50-tallet
- M/B FALKEN og D/S BUNDEFJORD
- M/B JOMFRU KARINA
- STJERNEN
- Hamar-Kapp-Ferjen
- D/S Bundefjord
- SKREYA
- Seiljakta WEGA
- Råseiler tidlig på 1800-tallet
- STJERNEN
- M/B JOMFRU KARINE