Varpebåtspesialist Ståle Elverhøi har tilskrevet redaktøren - som takker hjerteligst for bidraget!

"En liten korreksjon ang. hva du har skrevet på hjemmesiden om Odalsbåten VB51:

Ja, det er riktig at båten ble fraktet til Fetsund i 1955 for ombygging og motorbytte (fikk installert Seffle 15 hk i 1952. Denne var nok i minste laget, for i 1955 ble motoren som fremdeles sitter i installert, en Seffle 25 hk).

Etter ombyggingen ble båten fraktet tilbake til Storsjøen, og fungerte der til 1969 da fløtingen ble nedlagt. Båten ble da lagt i opplag på Bukkeneset. I 1974 ble den fraktet til Fetsund og solgt."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rappport fra et nabovassdrag: En delegasjon fra Mjøssamlingene (Arild, Magne, Arve og Ståle) har vært på befaring i Odalen, og Arild har sendt oss dette bildet. Langs brygga ligger "Odalsbåten" VB51, 40 fot, bygget ved Glommens mek 1914 for tømmersleping på Storsjøen. I 1955 ble båten overført til Øyeren/Fetsund og ombygd -  solgt videre i 1975. Men i 2013 ble den tatt hånd om av båtentusiaster på Storsjøen under ledelse av Per Erling Refsnes.

Båten som ligger lengst ute ved kaia er VB54, bygd på Fetsund 1960 etter tegningen av R. Furuholmen. Trakk tømmer på Storsjøen til 1969 da fløtinga der ble nedlagt. Deretter overført til Fetsund og fungerte som verkstedbåt. Da fløtinga også i Øyern ble nedlagt i 1986 ble båten kjøpt tilbake til Storsjøen av kommunen. Vi har tillit til at Refsnes & co også kan ta vare på denne båten - sammen med enda en aktuell båt på Storsjøen: VB53 - "Veslebåten". Foto: Arild Langgard.

Odal a_s