• Hjem
  • Utstillingene
  • Mjøshistorie
  • Bilder
  • Båter
  • Bli medlem
  • Kontakt oss
  • Pekere
  • Foreningen
  • Mjøsa rundt
  • Logg inn/ut
  • Anlegget på Minne
  • Nyheter
Mjøssamlingene

Mjøsa rundt

Gjøvik 2.mars 2018

Vårmåneden mars byr på vintervær.... Her en situasjonsoversikt fra Gjøvik 1.mars 2018.

Øverste  bilder: Det er senket ned en elektrisk drevet propellanordning ved Skibladner for å hindre isdannelse rundt båten. Men den klarer ikke holde tritt med kjøyvinga, og nå er det kun et lite område midtskips som er isfritt.

Nederst: Winnie koser seg på land i vårsola, men stivfrossen - det er hun.... Og i bakgrunnn ligger Mjøscruise, sannsynligvis den siste vinteren på Gjøvik.

Skibladner 02.03.18 a s

Skibladner 02.03.18 b s

Winnie 02.03.18 s

Detaljer
Overordnet kategori: Mjøsa rundt
Opprettet 02. mars 2018
Sist oppdatert 02. mars 2018
Treff: 2683

Einar Grastvedt - minnetale

 

Einar Grastvedt

Einar Grastvedt   

- minnetale holdt av Rune Bråten i begravelsen 9.februar 2018

Einar sine gener stammet fra loser og sjøfolk, men tilfeldigheter førte han til Gjøvik. Hele livet følte han en trang til å oppleve havet som sjømann, men omstendighetene rundt gjorde at han ble værende ved Mjøsa. Dragningen mot havet førte til en sjøreise som tømmermann på Amerikalinjen. Om bord på Bergensfjord opplevde han skikkelig storm og uvær, sterke inntrykk han aldri glemte. ”Først da kjenner man virkelig at man lever”, sa Einar til meg.

Drømmen måtte leves ut på Mjøsa. Eneste mulighet til å oppfylle drømmen om å seile, var å både konstruere og bygge en båt selv. Flere år med nøye planlegging og store utfordringer med å skaffe materialer og verktøy i etterkrigstiden, måtte overvinnes. Mange års båtbygging i hagen i Tordenskjoldsgate ble fullført, og endte til slutt med en vellykket sjøsetting av motorseileren Bris i 1952. Bris var både estetisk og funksjonelt svært gjennomført, egentlig en prototyp og garantert eneste av sitt slag i verden. Et slikt prosjekt krever en enorm vilje, en god porsjon stahet og mye håndverkskompetanse. Pleiefaren var helt overbevist om at denne båten ville overleve Einar, og det stemte - for Bris seiler fortsatt. Mjøsa var friheten og havet for Einar, og Bris ble også nødvendig transport, ferie og hele livsstilen med familien på hytta.

Jeg møtte Einar gjennom Skibladner, min lidenskap ble straks lagt merke til av en ekte entusiast. En sommerdag i 1985, fikk jeg se Bris på nært hold, mens jeg var bryggegutt i Moelv. Einar hadde fortøyd på nordsiden av brygga for å hilse på kaptein Gunnar Lykkeslet og mannskapet. Vi hadde en lang samtale siden Skibladner som vanlig var forsinket på lørdagsruta. Einar forstod nok min begeistring både for spesielle trebåter og min ekstreme interesse for Mjøsas hvite svane. Einar var en ildsjel og Skibladnervenn. Jeg husker spesielt godt markedsføringen Einar deltok i sammen med Karin Olssøn, engasjementet som historieformidler og oppmøte på brygga for å ta imot trossene. Det var ingen vits i å møte opp der, uten å gjøre nytte for seg.

Spesiell er også historien om Mjøskastellet på Steinholmen. Der Einar sine passasjerer med Bris, fikk en innføring i krigersk og glemt kulturhistorie. Restene av Mjøskastellet står liksom litt igjen som et minne om Einar.

Einar har alltid oppmuntret meg, som hadde en omvendt karriere av ham selv - min begynte på Mjøsa og endte i Sjøforsvaret på kongens skip. Han var begeistret for hver nye stripe på uniformen min. I år 2000 ble jeg kaptein på Skibladner, det var veldig stort. Det helt unike med at vi har Skibladner i fortsatt drift, har Einar formidlet til meg med egenopplevde historier fra fattige tider og kampen fra en sesong til neste. Som kjent hadde vi en stor flåte med dampskip og motorbåter på Mjøsa, og Einar husket flere av disse i drift med nødvendig nyttetransport. De forsvant en etter en, siden jernbanen og biltrafikken etterhvert overtok. For en utvikling og endringer Einar var vitne til.

Første gang Einar så Skibladner, hadde Henrik Bergsjø kommandoen på brua- han var kaptein fra 1914 til 1932. Etterfulgt av Jak Alveberg, Einar Haugland fra 1948, Geir Jørgensen fra 1973 og de andre frem til i dag. Interessen for Mjøsbåter, har også gitt uttrykk i flere eksakte modellbåter, blant annet flere totenjakter. Under alt det møysommelige arbeidet med disse prosjektene, var nok tankene ute på havet. Seilskutemodellen Randi har til og med prøveseilt på Mjøsa, både vannlinje og trim stemte i virkeligheten akkurat som på tegnebrettet. Det har vært et spennende vennskap for meg, og ikke minst gitt meg et historisk alibi som strekker seg helt til tilbake til mellomkrigstida.

Takk for vennskap- som har gått videre til Laila og Torill, og felles maritim lidenskap. Jeg har lovet å ta godt vare på begge damene videre, både hjuldamperen og motorseileren i tre, som skal seile videre på det åttende verdenshavet, nemlig Mjøsa.

Detaljer
Overordnet kategori: Mjøsa rundt
Opprettet 18. februar 2018
Sist oppdatert 18. februar 2018
Treff: 2940

Bolken på romjulstur

M/B Bolken (VB75 bygget på Stord 1954) gjorde 29.desember sin tradisjonelle romjulstur med gjester, fersk suppe og adekvat drikke. Fra Minne til Eidsvoll, deretter opp til Feiring, så ned til Fremmingøya der de måtte snu og gå opp Minnestryken igjen slik at Arild Langaard fikk tatt bilde! 

Bolken b 29.12.17 s

Over: Bolken i fin vinterform opp Minnestryken (foto: Arild Langaard)

Under: Selskapet svingte også innom Svalen II der det var arbeid om bord i dag (foto: red)

Bolken 29.12.17 s

Detaljer
Overordnet kategori: Mjøsa rundt
Opprettet 29. desember 2017
Sist oppdatert 29. desember 2017
Treff: 2899

Skibladner i hus 03.11.17

Hjuldamperen har vært på Minne og bl a fått utbedret hekken under en hektisk og krevende operasjon. Deretter har båten ligget til kai på Gjøvik i påvente av lav nok vannstand til at hun kunne snike seg inn i vinterhulen. Det var maksvær i dag - og manøvren ble vellykket utført!

Skibladner i hus 03.11.17 as

R/S MJØSVEKTEREN assisterte. Foto: Aksel Aspeli

Skibladner i hus 03.11.17 bs

 

Detaljer
Overordnet kategori: Mjøsa rundt
Opprettet 03. november 2017
Sist oppdatert 03. november 2017
Treff: 3324

Svalen II til Atlungstad 30. sept 2017

Atlungstad Brenneri på Stange har et godt forhold til Mjøsa og båttrafikken - derfor har de i flere år invitert M/S Svalen II til høstarrangementet for å markere at de gamle Totenbåtene kom med potetlaster. I år hadde Mat fra Toten sponset 100 kg industripotet, og Svalen la trøstig ut fra Kapp i frisk bris til midtfjords kuling  fra øst-sørøst. Båten tåler godt litt grov sjø, men det går ut over farta.... Så kl 12.50 la vi til ved Atlungstad og losset potetlasta. Denne ble trillet i land, målt for stivelsesinnhold og så satt inn i spritproduksjonen. 

aaas

aabs

aacs

 

Detaljer
Overordnet kategori: Mjøsa rundt
Opprettet 30. september 2017
Sist oppdatert 30. september 2017
Treff: 3102
  1. Elvekongen slippsatt
  2. START fra Kapp til Minne
  3. MB START til Hamar
  4. Minnebruene 30.juni 2017
  5. Skibladners første tur 2017
  6. Overrettmerker
  7. Bolken - motor om bord
  8. Albin - motor ferdig restaurert
  9. Sommerbåten
  10. Karl Einar Wikøren - bilder
  11. Elvekongen på slipp
  12. Minneslippen oktober 2016
  13. Svalen - Bolken - Start
  14. Skibladner og Start
  15. Sterudodden slipp
  16. Minnevika 19.januar 2016
  17. Julen 2015 på Minne og Hamar
  18. Kapteinsdekket på Skibladner
  19. Skibladner i huset
  20. Mjøsørret
  21. Sau og skau i Feiring
  22. HANS - dampbåt på besøk
  23. MJØSDAGEN 2015
  24. Skibladner i Gjøvikavis
  25. Atlungstad - nytt kaianlegg
  26. Storsjø hjemme igjen
  27. Ringsaker rundt - nesten
  28. Vorma - befaring 3.april 2015
  29. Rand
  30. Ny jernbanebru
  31. Ringstrand i januarsol
  32. Forhaling av båter
  33. Minne på Lille Julaften 2014
  34. Minnevika - borerigg i arbeid!?
  35. WILLY - høst ved Stigersand
  36. Brandbu - start av Avance
  37. Storsjøen - Odal
  38. Skibladner i nydelig høstvær
  39. EMBLA på Vorma
  40. Moring til Mjøsærgenf
  41. Mjøsfærgen 1923 - nymalt
  42. Dugnader - i fleng!
  43. Økende vannstand
  44. Vorma 21. april 2014
  45. Tømmertrekker selges
  46. Skibladner - arbeid pågår!
  47. Mjøsfærgen 1923 på TV
  48. Trysilknut i vinteropplag
  49. Hamar-Kapp-Ferjen - SMOKADOR
  50. DS DØLEN - DØLEN I
  51. Minnevika - vinter
  52. Agnes og Skibladner
  53. Romjulsquiz 11
  54. Romjulsquiz 10
  55. Romjulsqiz 9
  56. Romjulsquiz 8
  57. Romjulsquiz 7
  58. Romjulsquiz 6
  59. Romjulsquiz 5
  60. Romjulsqiuz 4
  61. Romjulsquiz 3
  62. Romjulsquiz 2
  63. Romjulsquiz 1
  64. ALBIN - reservemotor i havn
  65. Brandbu skal på land
  66. Aktivitet på Minneslippen
  67. Elvekongen, mudderlørje, Skibladner
  68. Winnie på slipp
  69. Ellwe - motor-restaurering
  70. Mjøsbrua
  71. Nydelig høst(båt)vær
  72. Merking i Vorma er fullført
  73. WINNIE på tur
  74. Hamar - en Mjøsby
  75. Minne 7. juli
  76. Utsetting av ørret
  77. SÆVAT på slipp
  78. Merking i Vorma
  79. Egil på Stavsjø
  80. Mye arbeid i Mjøsa
  81. Brandbu - flere bilder
  82. BRANDBU - befaring 15.05.13
  83. "Skibladner" gjøres klar
  84. Røykenvika 18. april 2013
  85. DØLEN - ses nå på LRV
  86. Hollandbåten i stua - artikkel
  87. Påskequiz - takk for nå
  88. Skorsteinsmerke Mjøsfærgen
  89. Nr 14 og siste oppgave for denne gangen...
  90. Påskequiz nr 13
  91. Påskequiz nr 12
  92. Påskequiz nr 11
  93. Påskequiz 10
  94. Påskequiz nr 9
  95. Påskequiz nr 8
  96. Påskequiz nr 7
  97. Påskequiz nr 6
  98. Påskequiz nr 5
  99. Påskequiz nr 4
  100. Påskequiz 3
  101. Påskequiz nr 2
  102. Fløterhytta på Tangen
  103. Mjøsa - flyfoto
  104. Heimdal semidiesel - arbeid pågår stadig
  105. Hamar-Kapp-Ferjen maskintelegraf
  106. DS "Hamar" modell
  107. D/S GJØVIK - modell
  108. Båten i stua II
  109. Quiz 9
  110. Romjulsquiz 8
  111. Romjulsquiz 7
  112. Hvilken og hvor? Quiz 6
  113. Romjulsquiz 5
  114. Romjulsquiz 4
  115. Romjulsquiz 3
  116. Romjulquiz 2
  117. Romjulsquiz 1
  118. VB 75 "Bolken" er solgt
  119. Båt i stua
  120. Svalen II i vinteropplag
  121. Arbeidsfartøyer ved Gjøvik
  122. Elvekongen males
  123. Minneslippen
  124. WINNIE i vinteropplag
  125. SVALEN II på Atlungstad
  126. Nytt søk etter vrak
  127. D/S SKIBLADNER på slipp
  128. WILLY på prøvetur
  129. Skreikampen
  130. Willy på Willy
  131. START på tur
  132. Pauline
  133. Femunden
  134. Furuholmen senter
  135. Vorma
  136. Minne - Kapp med START
  137. WILLY og START endelig på vannet!
  138. Båter til salgs!
  139. RS Mjøsvekteren døpt
  140. Heimdal motor - arbeid pågår!
  141. RS 148 sjøsatt på Mjøsa
  142. Start og Willy på slippen
  143. M/F RAND - i nabofarvann
  144. D/S DØLEN video
  145. CC Gjøvik
  146. Harald Moen 90 år!
  147. Heimdal semidiesel 35-45
  148. Skibladner og kua.
  149. Åfløy og sildenot
  150. Nytt fra Minnevika
  151. Forlis på Kapp
  152. Mjøsfærgen i avisene igjen
  153. Semidiesel under restaurering på Kapp
  154. Nedgravd skatt!
  155. Helleristninger
  156. Akevitt
  157. Desemberstemning i Minnevika
  158. Minne 10.desember 2010
  159. BEGRENSET AKSJONSRADIUS
  160. START fritidsbåt
  161. Minneslippen i sommer
  162. ELIAS-dag på Kapp
  163. Funn i Vorma
  164. Slippsetting av D/S SKIBLADNER
  165. Mjøsa
  166. SOMMERSKOLE MJØSA på Kapp 2010
  167. WEGA
  168. M/B START forlist!
  169. Bygget sin egen hjulbåt

Side 2 av 36

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Nyhetsmeldinger

FILMER! se HER og scroll litt ned.... SISTE: Randsfjordferja

SKIBLADNERs nestenhavari 1987 og  TRØBBEL juni 1973 og 1980 - se MJØSHISTORIE

Nytt arkivmateriale! SE MJØSHISTORIE

SKREIA 1957: se BILDER

DØLEN og DALEGUDBRAN: FARGEBILDER! Se under knappen  BÅTER

Mjøssamlingene på

FACEBOOK & TWITTER!