Mjøsa rundt

Oppgave 3: Her er velkjent taubåt og bildet  er tatt for ikke så lenge siden - og slik ser båten ut i dag. Eller????

Mjøsnissen har nemlig fiklet litt, og det er 5 feil på det øverste bildet - sammenlign med det nederste!

Juleq e

 Juleq e_org_s

 

Nå blir det vanskeligere! Her en arrangementstegning av øvre dekk (båtdekk) på en Mjøsdamper. Båten er dessverre ikke mer blant oss, men heldigvis er "noe" tatt vare på.... Og noe av dette "noe" ses faktisk på tegninga. Fartøyet eksisterte i 60 år.

Juleq d

Kjære lesere! Vi tar sjansen på enda en quiz her på hjemmesidene - selv om facebook kanskje ville nå flere (men redaktøren har ikke latt seg forføre av denne "boka" enda....). Men hvis noen vil dele dette på facebook - så sett i gang. Vi lover en flott premie til den som er ivrigst - men altså ikke nødvnedigvis den flinkeste! Redaktøren er suveren når det gjelder kåringen av premievinner :-) MEN!! Svarene MÅ legges i gjesteboka her på hjemmesidene hvis man vil konkurrere om premiene - det nytter ikke med rett svar på facebook!

HVIS interessen blir for liten vil quizen bli avbrutt..... UTEN VINNER.

Første oppgave: Hvilket fartøy er dette? 

Juleq e

 

Søsterbåtene WILLY og WINNIE har begge Albin-motorer - litt forskjellig type. Disse motorene er ikke akkurat hyllevare lenger, og derfor slo vi til da Stiftelsen Glatved Brygge på Hønefoss tibød oss en slik motor - mot å demontere og hente den.

D/S "TYRVI" ble bygget 1867 ved Akers Mek for jernbanen Drammen-Randsfjorden. 53x11 fot, 80 pax. Bygget etter samme tegninger som "Lettvindt" på Mjøsa. Gikk på Tyrifjorden fram til 1899. Deretter overført til Randsfjorden og noe ombygget. Fikk da D/S "Planken"s  dampkjele (OBS: Redaktørens oldefar Bernt Grindvolden var matros på "Planken"!) Gikk deretter på Randsfjorden som "TRYGVE" med passasjerer og som som tømmertrekker fra 1900. Dampmaskinen ble tatt ut 1961 og erstattet med diesel (sannsynligvis Albin-motoren). Litt omflakkende historikk etter siste tømmerslep i 1970, til sist fritidsfartøy i Røykenvika. Solgt til Glatved Brygge (2010?) og skal etter planen gjenoppstå som D/S "TYRVI" på Tyrifjorden med en kalkulert restaureringskostnad på 7 mill. MJØSSAMLINGENE har forhåpentigvis bidratt positivt til budsjettet ved - uten kostnader - å demontere og ta ut dieselmotoren.

 

Under: "Trygve" ex "Tyrvi" slik hun ligger nå på Hønefoss.

Albin a_s

 

Aksjonen er i gang: Jan Granholt skjærer til åpning i maskincasingen. Alle bilder: Arild Langaard 

Albin b_s

De første løftet. Ole Arnt Fjeldberg (tv) stilte med bil og kran

Albin c_s

Albin Diesel - nøyaktig den samme som i "Willy"

Albin d_s

Under: Motoren løftes ut av et 145 år gammelt skrog  

Albin e_s

Og det ble sen kveld før Jan Granholt,  Fjeldberg junior & senior og Arild Langaard kunne sette Albin-en på plass på Minne.

Stor takk til frivillige mannskaper!

Albin f_s

 

SISTE:

"Brandbu" og "Mjøsfærgen 1923" skal løftes på land FREDAG 15. november. Arbeidet starter kl 0800.

Se artikkel hos Riksantivaren HER

Det var dugnad om bord på ferja 13.november med riving av toppdekk mm. 8 mann møtte fram og jobbet i 7-8 timer. Vi fikk også båten løs fra sandgrunnen den sto fast på - ved hjelp av en veghøvel....

 

 

M/S "Brandbu" - Røykenvika, Randsfjorden - 66 fot - bygget 1907 - skal landsettes for restaurering. Det skjer torsdag 7. eller fredag 8. november. (Tidspunkt kommer!) Fartøyet er nå tatt hånd om av Riksantikvaren som Norges eldste innlands lastebåt, og Mjøssamlingene har tatt på seg å være en smule støttekontakt for veteranbåtmiljøet på Randsfjorden. Nå harvi fått slept båten over Røykenvika og fortøyd den ved flytebrygga til "Kong Haud" - Randsfjordens nye passasjer/charterbåt. Og på meget kort varsel ble det stablet en dugnadsgjeng på beina for å losse 7-8 tonn med ballast. Dessuten tok vi ned riggen med lastebom og mast. Fra Mjøsa deltok Frank Iversen, Arild Langaard, Magnus Sefland, Arve Nordsveen og redaktøren. De lokale stilte med 3 mann og traktor. Eier Roar Sundt ledet arbeidet og jobbet iherdig under dekk. Arbeidet tok godt 5 timer - ikke nødvendig med noe treningsstudio den dagen...

Bildet: "Brandbu" endelig i fart igjen, slepes over Røykenvika av brannvesenets båt med brannsjef Per Bakken ved roret - dessverre skjult bak baugen.

Baugmatroser: Magnus Sefland og Georg Jensen (Foto: P I Høiberg)

Bbu s

Under: Det blir nok et par år til vi får se "Brandbu" slik igjen. Nå skal skroget få en tiltrengt restaurering. (Foto: Høiberg) 

Ved kai_ss

Under: Det jobbes hardt i lasterommet! Sjauere: Roar Sundt, Arild Langaard og Frank Iversen. (Foto: Høiberg)

Lasterom s

Under: Lastebommen er tatt ned, og nå går masta!

 Fra venstre: Arild, Roar jobber med talja i baugen, Arve passer taljetauet, redaktøren. (Foto: Magnus Sefland) 

Mast s