Nyheter

Gjøvik Historielag har nettopp utgitt sin nye årbok, den kan kjøpes hos bokhandlerne i Gjøvik. Blant en mangde meget interessante artikler finner vi også Arve Nordsveen's "Lastebåttrafikken på Mjøsa og firmaet, rederiet O.E. Skattum". Som vanlig grundig og detaljert skrevet, bør leses av alle med interesse for  Mjøsa. Hvis noen har problemer med å skaffe seg boka, så send en mail til redaktøren av årboka Anne-Lise Svendsen: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. Hun kan sikkert hjelpe med en bestilling (medlem i Mjøssamlingene...). ANBEFALES!

Siste: SÆVAT blir, etter det vi hører,  stående på grunna i vinter.

Lørdag ettermiddag gikk M/S SÆVAT på en sandbanke i Vorma utenfor Sætre under arbeid med å frakte diverse materialer fra Eidsvoll til Fremmingøya. Dette skjedde på den andre turen fartøyet gjorde samme dag i dette arbeidet. Lasten på ca 10 tonn ble fjernet uten at det hjalp. Redningsskøyta ble tilkalt og forøkte å få båten fri, men resultatet ble at hun står enda mer fast. Eieren vurderer nå om SÆVAT skal  bli stående på sandbanken i vinter og vente på høyere vannstand til våren. Vi oppdaterer saken fortløpende.

Landsmøtet i Norsk forening for fartøyvern vedtok enstemming 13. september 2012  å ta Mjøssamlingenes taubåt WILLY opp som medlem i foreningen.  Dette betyr en gledelig anerkjennelse av mjøsfartøyenes maritime kulturhistoriske verdi i nasjonal sammenheng. Styret vil nå vurdere å søke Riksantikvaren om at WILLY også kommer på den  statlige lista over vernede fartøyer. Fartøyvernforeningens landsmøte ble holdt i Bodø, og Mjøssamlingene stilte med 2 deltakere: Magnus Sefland (delegat for M/F HELGØYA) og Per Inge Høiberg (delegat for D/S SKIBLADNER). Høiberg ledet forøvrig landsmøtet og ble valgt som medlem av valgkomiteen (for 3 år).

Forsamlingen av delegater på landsmøtet, styreleder Jan Welde orienterer om handlingsplan (foto: Høiberg)

Nff s

Åpen dag på ATLUNGSTAD BRENNERI søndag 30. september kl 1200. Se brenneriets hjemmeside: ATLUNGSTAD

I den forbindelsen vil motorjakta SVALEN II gå fra Toten til Stange med ei potetlast som umiddelbart skal foredles ved brenneriet. Foreløpig blir det på symbolstadiet med  0,1 tonn råvare som forøvrig er gitt av BIOFORSK APELSVOLL på Kapp. Da SVALEN II gikk i potet- og sprit-trafikk på Atlungstad i de gode gamle dage, kunne båten levere opptil 50 tonn poteter i slengen. Vi håper at dette blir fast høstrute for gamle SVALEN, og vi er ganske sikre på at poteter fra Toten - fraktet over Mjøsas blanke bølger - vil gi en helt genuin smak på sluttproduktet fra brenneriet!

Siden kaianlegget ved Atlungstad dessverre ligger i ruiner, vil SVALEN ankre opp utenfor anlegget og potetlasta blir rodd i land. Det er planer om å bygge opp igjen den gamle og nesten 100 meter lange brygga - det ser vi fram til.

Viderebringer melding tirsdag 18.09.12 fra Aksel Aspeli, matros på D/S SKIBLADNER som nå er på slipp:

" ...vi brukte SÆVAT for å slepe jernbaneverkets lekter opp Minnestryken. De sto og stanga mot strømmen hele dagen, selv ikke med hjelp av fritidsbåter kom de seg opp. Odd Martinsen kom ned med SÆVAT - DA kom de seg opp, såvidt. Deretter satte de "beina" i bånn rett nord for bruene og skulle ta ferden videre for egen maskin i morra, onsdag."

Alle bilder: Aksel Aspeli

Svat ss2

Svat s_s

Svat slep_s

S steames_s