BUNDEFJORD
Bildet t.v. har vi lagt ut tidligere uten å kunne si hvilken båt det er. Men båtolog Nordsveen har etterforsket saken, og bildet under gir løsningen: BUNDEFJORD. Hvis man ser nøye på bildet, ser man den samme mannen stadig stående ved roret!
Bildene må være fra 1922 da dampmaskinen ble byttet med en Levahn semidiesel. I papirene står det også at båten skal få en 3-bladet bronsepropell med diameter 1000mm. For å få plass til denne er det skåret ut en halvsirkel i roret, som derfor måtte forsterkes.
Kilde: Riksarkivet Foto: Hedmarksmuseet
- Detaljer
- Treff: 9667
Stjernen
STJERNEN (mer lengre nede på siden) opererte i flere utgaver i sin karriere på Mjøsa. Her vises en av utgavene som fritidsfartøy som S.Sandvold har funnet arkivert under "brygger" - men hvilken brygge den ligger ved og årstallet vet vi ikke. Foto: Mjøsmuseet
- Detaljer
- Treff: 9700
Frakt av melkespann i 1939
Dodge lastebil venter på Nes-brygga.
M/F Helgøya ved Sundbrygga med lastebilen om bord.
- Detaljer
- Treff: 10720
D/S Skibladner
Bildet over er nok mer spesielt enn det umiddelbart kan se ut som. Da 2.verdenskrig kom til Norge, fikk D/S Skibladner alt i april 1940 besøk av okkupantene som gjorde hærverk om bord. Minnesundbrua ble sprengt, men tyskerne laget kjapt ei ny "bru" ved å bruke båter som pontonger, og brua ble senere bygd opp igjen. Men den var stadig et bombemål, og ODS likte ikke at Skibladner, som lå i Minnevika, skulle være nærmeste nabo. Derfor ble båten flyttet litt unna, lengre ned i Vorma.
Bildet har vi fått av Per Sætre, og viser Skibladner i dekning, unikt bilde fra perioden!
- Detaljer
- Treff: 10589
MIRA ?
For ordens skyld: Det har vært 2 båter på Mjøsa under navnet MIRA.
På bildene over ses M/B MIRA, passasjerbåt med hjemmehavn Hamar på 1920-tallet. Hun ble kalt "Vesle-Mira" for ikke å bli forvekslet med:
D/S MIRA (bildet under) Bygget 1867 som "Lettvindt", 1924 døpt "Helgøy" og i 1925 "Mira". Mjøsas første propellbåt. Ombygget flere ganger. Båten vakte oppmerksomhet over hele landet da hun var Norges første skip med kaptein i skjørt, Gudrun Trogstad. "Mira" fikk en meget allsidig karriere, og var sist i bruk som ren lastebåt før hun ble hugget i 1960. LOA: 53 ft. Br.: 11 ft. Verft: Akers Mek. bygg nr 42. Passasjerer: 64. Mannskap: 2
- Detaljer
- Treff: 10345