Nytt fra Minnevika
SVALEN II har endelig fått navn på styrehusfronten og båten begynner å se ut slik vi tenker å ha den i første omgang. Og det er montert deksel over den nye ankervinsjen. Mye er gjort og mye gjenstår. Men heldigvis har vi fått uvurderlig hjelp: Jan Lien har gjort en kjempejobb med det elektriske anlegget og Jan Granholdt har nedlagt ditto arbeid på den mekaniske siden. Det ble ikke mange turer i år, men en testrunde oppover i Mjøsa viste at utført arbeid fungerer glimrende, men avdekket også en del som må gjøres. Bildet viser ogs at WLLIY har fått ny aktermast til antenner, den er laget av Jan Granholdt. Nå arbeider Frank Iversen og Arild Langaard med å få på plass nytt glass i skylightene over maskinrommet, her har Jan sveist på beskyttelsesgitter slik det var opprinnelig ihht tegninger.
- Detaljer
- Treff: 9159
Forlis på Kapp
En RIVA 42 gikk forleden til bunns i småbåthavna ved Melkefabrikken på Kapp. Vi har ikke fått noen offisiell forklaring på uhellet, men tilskuere kunne fortelle at båten sank etter et mislykket forsøk på å ta den opp for vinteren og at en bunnventil kan ha blitt åpnet i den forbindelsen. Dette er en meget sjelden (i Norge) og kostbar italiensbygget båt, og den ble i første omgang tatt hånd om av R/S RAUNA (th i bildet) og brannvesenet. Båten er nå hevet.
- Detaljer
- Treff: 9627
Mjøsfærgen i avisene igjen
Det har vært skriverier i Gjøviks Blad de siste ukene. Folk lurer jo på om det virkelig blir flytende restaurant på Gjøvik i juni i år. Men ferje-eier Kollevåg har reagert voldsomt på omtalen. Han uttrykker i kraftige ordelag at ferja er hans private eiendom og at ingen får lov til å skrive om den før han gir tillatelse. Han sier også at han nå har mest lyst til å taue ferja tilbake til Mengshoel - over isen om nødvendig! Det skal være en avtale med restauratør, og denne har visstnok allerede investert 200.000,- i fartøyet. Bildet under er tatt i 2008 ved Mengshoel (foto: Høiberg).
- Detaljer
- Treff: 10259
Semidiesel under restaurering på Kapp
I Minnevika ligger skøyta PER GYNT, bygd i Rana i 1916. Richard Krogvold har hatt denne tidligere reketråleren i 25 år, og da han kjøpte båten sto det en 1 cyl HEIMDAL 35-45 Hk i maskinrommet. Da Richard skulle skifte kjølbolter for ca 10 år siden, måtte motoren ut, og ved samme anledning ble en mer moderne motor satt inn. Den gamle Heimdal'en (antakelig fra 1950-tallet) ble da liggende utendørs i deler. Mjøssamlingenes Jan Granholt på Kapp fattet interesse for motoren, og høsten 2010 ble delene kjørt på lastebil til Kapp Melkefabrikk. Jan og Stein Wiggo Alstad (også medlem i Mjøssamlingene) sandblåste, og veivaksling og sylinder ble lagt i oljebad. Jan har brukt mye tid i vinter på å pusse opp delene før de etter hvert monteres sammen til en semidiesel som skal kunne startes og blåse røykringer til sitt eget herlige akkompagnement av vellyd TØFF TØFF TØFF! Målet er å få denne og et par andre motorer utstilt i eget hus på Minne, og de skal startes opp ved gitte anledninger. Jan har dessuten - på nesten mirakuløst vis! - skaffet til veie 2 nye originale SKF-lagre til veivakslingen, disse koster 28.000,- kr, men Jan har klart å få sponsorer - og gratis lagre! 2. februar var Richard på befaring på Kapp, og optimismen var upåklagelig: Dette blir det igjen en levende motor av!
Over og under : Jan har pusset og malt og pusset og malt.....
Under: Richard inspiserer - og er veldig fornøyd med at dette ikke er blitt til spiker.....
- Detaljer
- Treff: 10963
Nedgravd skatt!
På Hornsodden/Helgøya er det gravrøyser, og i sommer fikk jeg et klart tegn på at det også ligger skjulte skatter nedgravd her! For i enden av regnbuen...... (Bildet et tatt fra kontorvinduet mitt på Kapp Melkefabrikk. Red.)
- Detaljer
- Treff: 10354