Brandbu skal på land
SISTE:
"Brandbu" og "Mjøsfærgen 1923" skal løftes på land FREDAG 15. november. Arbeidet starter kl 0800.
Se artikkel hos Riksantivaren HER
Det var dugnad om bord på ferja 13.november med riving av toppdekk mm. 8 mann møtte fram og jobbet i 7-8 timer. Vi fikk også båten løs fra sandgrunnen den sto fast på - ved hjelp av en veghøvel....
M/S "Brandbu" - Røykenvika, Randsfjorden - 66 fot - bygget 1907 - skal landsettes for restaurering. Det skjer torsdag 7. eller fredag 8. november. (Tidspunkt kommer!) Fartøyet er nå tatt hånd om av Riksantikvaren som Norges eldste innlands lastebåt, og Mjøssamlingene har tatt på seg å være en smule støttekontakt for veteranbåtmiljøet på Randsfjorden. Nå harvi fått slept båten over Røykenvika og fortøyd den ved flytebrygga til "Kong Haud" - Randsfjordens nye passasjer/charterbåt. Og på meget kort varsel ble det stablet en dugnadsgjeng på beina for å losse 7-8 tonn med ballast. Dessuten tok vi ned riggen med lastebom og mast. Fra Mjøsa deltok Frank Iversen, Arild Langaard, Magnus Sefland, Arve Nordsveen og redaktøren. De lokale stilte med 3 mann og traktor. Eier Roar Sundt ledet arbeidet og jobbet iherdig under dekk. Arbeidet tok godt 5 timer - ikke nødvendig med noe treningsstudio den dagen...
Bildet: "Brandbu" endelig i fart igjen, slepes over Røykenvika av brannvesenets båt med brannsjef Per Bakken ved roret - dessverre skjult bak baugen.
Baugmatroser: Magnus Sefland og Georg Jensen (Foto: P I Høiberg)
Under: Det blir nok et par år til vi får se "Brandbu" slik igjen. Nå skal skroget få en tiltrengt restaurering. (Foto: Høiberg)
Under: Det jobbes hardt i lasterommet! Sjauere: Roar Sundt, Arild Langaard og Frank Iversen. (Foto: Høiberg)
Under: Lastebommen er tatt ned, og nå går masta!
Fra venstre: Arild, Roar jobber med talja i baugen, Arve passer taljetauet, redaktøren. (Foto: Magnus Sefland)
- Detaljer
- Treff: 9370
Aktivitet på Minneslippen
Lørdag 19. oktober var det mye aktivitet på Minne. M/S "Elvekongen" ble sjøsatt fra slippen etter kontroll av Sjøfartsdirektoratet, båten returnerer til Årnes i morgen søndag. Arbeidsgjengen som bygger motorhus var atter i sving og jobbet 0900 - 1800 med taket som nå er på plass - imponerende! Bølgeblikket er donert av medlemmene Iversen og Krogvold. Motoren på "Start" ble vinterkonservert, og vi jobbet også med "Willy" - men her trengs det litt mer arbeid. Utemøblene ble satt på lager og vinduene i flomutstillingen ble blendet for innsyn til de verdifulle båtmodellene. Vedlikeholdet av Langsetbrua er ferdig, men entreprenørene har etterlatt ei medtatt flytebrygge som i et par uker har ligget og gnagd på stranda i stryken. Vi skubbet den ut og slepte den inn i vika med VB70. Hvis ingen melder seg som eier, anservi brygga som vår (ellers vi vi kreve bergingslønn!).
Under: Lekter L1, ute i vika L2, VB70, "Peer Gynt", "Start", "Willy", "Sævat", "Elevekongen"
- Detaljer
- Treff: 8483
Elvekongen, mudderlørje, Skibladner
Aksel Aspeli er med på det meste.... og han har sendt redaktøren høstbilder fra Mjøsa.
"Elvekongen" ankom Minne 4.oktober, og neste dag ble hun tatt opp på slippen. Sjøfartsdirektoratet skal besiktige og kontrollere.
Spennende om det blir andre pålegg enn det slippmannskapet fikk på brødskiva.... Sjøsetting og retur til Årnes så snart alt er OK.
Den ene mudderlekteren har vært på slipp noen uker. Rengjort utvendig og inspisert innvendig. Skrogsidene malt. Ett hull er tettet. 4. oktorber la vi ut ny moring sør i Minnevika, og ved sjøsettinga dagen etter ble lekteren ankret opp der. Vi har jo 2 slike verneverdige lektere. Plassen i vika utenfor pakkhusene er litt knapp når de aktive fartøyene er på Minne. Derfor legger vi den ene lekteren på svai sør i vika inntil videre. Den vil stå på gunn ved lav vannstand.
Rekkene som går rundt hele fartøyene er montert i nyere tid (som pålegg fra Sjøfartsdirektoratet eller arbeidstilsynet). Før sjøsetting valgte vi å skjære ned rekka på den ene slik at den framstår i sin opprinnelige fasong (1920). Det sto en del vann spesielt i babord flytetank, men vi mener at det har kommet inn ovenfra.
Inne ved brygga:
"Sævat" - som skal ut på nye oppdrag i høst og som kommer til å ligge på Minne i vinter.
"Start" - skal egentlig overvintre på Kapp hvis vi får anledning til å ta båten opp dit i høst
"Willy" - skal opp på slippen etter"Elvekongen" for overvintring der
"VB70" - skal overvintre på stranda
D/S "SKIBLADNER" kom greit i hus for et par uker siden etter en vellykket sesong og 157 år på Mjøsa....
- Detaljer
- Treff: 8872
Winnie på slipp
Medlemsfartøyet "WINNIE" er forlengst trygt på land for vinteren på egen slipp ved Tangen. Rederen opplyser at isen ikke er faretruende enda, men mannskapet har vedtatt at sesongen 2013 er forbi. Godt at skipperen heretter bruker mye tid på anlegget på Minne!
Foto: Trond Nybakk
- Detaljer
- Treff: 9418
Ellwe - motor-restaurering
Siste! Vi mangler nye rammelagre - kan nok kjøpes, men er dyre.... Sfæriske, 2-radige, innvendig 80 mm, utvendig 200 mm, høyde 48 mm.
Noen som kan hjelpe???
.........................................................................................................................................................
Motoravdelingen i Mjøssamlingene har startet på et nytt prosjekt! M/B "Start" hadde fra midten av 1920-tallet og 50 år framover en 1-sylindret semidiesel, svensk ELLWE. Denne motoren ble byttet med dagens Bolinder av Ove Langaard i sin tid og satt på lager i Feiring. Kalle Wikøren hentet for mange år siden dette klenodiet med traktor og kjørte delene til Kapp Melkefabrikk der de er blitt tatt vare på av Mjøssamlingene. Nå har motorgjengen på Kapp - etter at Heimdalen er ferdig og montert på Minne - startet restaureringa, og de mener at motoren skal kunne startes opp igjen etter full renovering. Første skritt var å få sandblåst alle de store delene, arbeidet tok en dag og ble utført på Melkefabrikken. Neste utfordring er å skaffe nye veivlagre (de gamle er utslitt).
Bildet fra venstre: Olav Myrland (som stilte med sandblåserutstyr), Thor Sundbakken og Jan Granholt. (Artikkelen forsetter under bildet)
Thor Sundbakken er faktisk oppkalt etter en ærverdig taubåt: D/S "Thor" . Hans far Kåre var nemlig den siste kapteinen på denne båten!
Det har stått ELLWE-motorer i mange norske fartøyer, men i dag er det ingen båter i Norge med denne motortypen. ELLWE-navnet kommer av de 2 forbokstavene i de svenske bynavnene Ljusna og Voxna (vest for Stockholm, der motorfabrikken lå) - "L" og "W" ble til ELLWE. Motorene var i sin tid populære i svenske og italienske fiskefartøyer og mindre passasjerbåter. Vår motor er på 15 IHk og arkivene viser at mannskapet på "Start" har hatt en del problemer med motoren, men ikke mer enn at den sto om bord lenge etter at båten ble tatt ut av slepinga. Dessuten ble det sagt at den bråkte mye....
- Detaljer
- Treff: 9086