Romjulsqiuz 4
Siden oppgave 3 med å finne feil ble litt mislykket, prøver jeg en gang til! 7 feil på det øverste i forhold til det nederste! Bildet er fra 2009.
MEN vi mangler stadig alle feilene i oppgave 3!!!
- Detaljer
- Treff: 8427
Romjulsquiz 3
Oppgave 3: Her er velkjent taubåt og bildet er tatt for ikke så lenge siden - og slik ser båten ut i dag. Eller????
Mjøsnissen har nemlig fiklet litt, og det er 5 feil på det øverste bildet - sammenlign med det nederste!
- Detaljer
- Treff: 8433
Romjulsquiz 2
Nå blir det vanskeligere! Her en arrangementstegning av øvre dekk (båtdekk) på en Mjøsdamper. Båten er dessverre ikke mer blant oss, men heldigvis er "noe" tatt vare på.... Og noe av dette "noe" ses faktisk på tegninga. Fartøyet eksisterte i 60 år.
- Detaljer
- Treff: 8347
Romjulsquiz 1
Kjære lesere! Vi tar sjansen på enda en quiz her på hjemmesidene - selv om facebook kanskje ville nå flere (men redaktøren har ikke latt seg forføre av denne "boka" enda....). Men hvis noen vil dele dette på facebook - så sett i gang. Vi lover en flott premie til den som er ivrigst - men altså ikke nødvnedigvis den flinkeste! Redaktøren er suveren når det gjelder kåringen av premievinner :-) MEN!! Svarene MÅ legges i gjesteboka her på hjemmesidene hvis man vil konkurrere om premiene - det nytter ikke med rett svar på facebook!
HVIS interessen blir for liten vil quizen bli avbrutt..... UTEN VINNER.
Første oppgave: Hvilket fartøy er dette?
RETT SVAR: MJØSFÆRGEN - EX RANDSFJORDFERJA - EX RANDSFJORD - EX MJØSFÆRGEN III - EX MJØSFÆRGEN
- Detaljer
- Treff: 8458
ALBIN - reservemotor i havn
Søsterbåtene WILLY og WINNIE har begge Albin-motorer - litt forskjellig type. Disse motorene er ikke akkurat hyllevare lenger, og derfor slo vi til da Stiftelsen Glatved Brygge på Hønefoss tibød oss en slik motor - mot å demontere og hente den.
D/S "TYRVI" ble bygget 1867 ved Akers Mek for jernbanen Drammen-Randsfjorden. 53x11 fot, 80 pax. Bygget etter samme tegninger som "Lettvindt" på Mjøsa. Gikk på Tyrifjorden fram til 1899. Deretter overført til Randsfjorden og noe ombygget. Fikk da D/S "Planken"s dampkjele (OBS: Redaktørens oldefar Bernt Grindvolden var matros på "Planken"!) Gikk deretter på Randsfjorden som "TRYGVE" med passasjerer og som som tømmertrekker fra 1900. Dampmaskinen ble tatt ut 1961 og erstattet med diesel (sannsynligvis Albin-motoren). Litt omflakkende historikk etter siste tømmerslep i 1970, til sist fritidsfartøy i Røykenvika. Solgt til Glatved Brygge (2010?) og skal etter planen gjenoppstå som D/S "TYRVI" på Tyrifjorden med en kalkulert restaureringskostnad på 7 mill. MJØSSAMLINGENE har forhåpentigvis bidratt positivt til budsjettet ved - uten kostnader - å demontere og ta ut dieselmotoren.
Under: "Trygve" ex "Tyrvi" slik hun ligger nå på Hønefoss.
Aksjonen er i gang: Jan Granholt skjærer til åpning i maskincasingen. Alle bilder: Arild Langaard
De første løftet. Ole Arnt Fjeldberg (tv) stilte med bil og kran
Albin Diesel - nøyaktig den samme som i "Willy"
Under: Motoren løftes ut av et 145 år gammelt skrog
Og det ble sen kveld før Jan Granholt, Fjeldberg junior & senior og Arild Langaard kunne sette Albin-en på plass på Minne.
Stor takk til frivillige mannskaper!
- Detaljer
- Treff: 8993