Mjøsfærgen V til unnsetning!
BJØRN HALSETH melder at NAUTILUS ALDRA ex ALDRA ex MJØSFÆRGEN V var i aksjon da bilferja GODFJORD grunnstøtte 21. september. Bjørn viser til avisartikkelen:
- Detaljer
- Treff: 6924
Skibladners gamle skorstein - nå på rett plass!
I dag - 8. september 2015 - kan vi feire nok et framskritt for Mjøssamlingene og bevaringen av mjøshistoria. SKIBLADNERs gamle skorstein, som siden 2011 har ligget og rustet på kaia på Gjøvik kom til Minne. Planen om å reise den i ei rundkjøring som "pynt" er heldigvis og endelig skrinlagt - redaktøren har aldri sett noen mening i å sette et maritimt kulturminne midt i et veikryss.... - og skorsteinen er snart 100 år gammel!
Stor takk til mannskapene i dag: Solberg-kara på Gjøvik (de nye eierne av WINNIE), Sveinung som kjørte klenodiet med traktor, Amund som lånte ut traktoren, Arild (som alltid er på plass!), Åge og Ole Arnt som organisatorer - og Arne som fikk formalitetene på plass.
Se video på oa.no HER
Skorsteinen losses på Minne - Åge Bjørnstad fikk hjelp av Nordic Crane - og jubler!
- Detaljer
- Treff: 7248
Minne - mye skjer!
Selv med en litt værtrist juli måned, så har det det skjedd ting og saker!
Anne Grete Jacobsen på Råholt har gitt oss denne prektige spissbåten i gave! Ferdig oppusset og levert på døra! Vi takker og bukker for en nydelig og sjødyktig båt!
Under: Magne Ødegård og Arild Langaard er i gang med å fikse på VB70 - her skiftes et lager.
Under: Gamle lastebiler pynter opp!
SKIBLADNER-bursdag! 159 år den 2. august
- Detaljer
- Treff: 7407
Kaisa i brann
Hamar Arbeiderblad bekrefter at det er "Kaisa" som brant. Les HA
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Båt med dampmaskin brannskadet på Helgøya. Må være varpebåten "KAISA"?
Se artikkel hos NRK HER
Under: KAISA på Minne 2010.
- Detaljer
- Treff: 8386
Minneslippen
22.05: Ferdig arbeid! Øverste del av slippen - fra normalvannstad og utover - er nå rehabilitert! Stor takk til alle som har bidratt - spesielt til våre frivillige. Vi håper nå på en periode neste vår med laveste regulerte vannstand slik at resten også kan tas. Vi har samlet svært mye god kunnskap og erfaring nå, så det blir mye lettere i neste omgang.
Over: Eikeplank under midtstrengene for å heve disse 38 - 40 mm i forhold til sidestrengene.
Under: Motordrevet utstyr må til for boring i slippers og montering av skruer.
Og så er jobben gjort - for i år! Richard Krogvold (nr 2 fv) har gjort en uvurderlig jobb for oss i dette arbeidet.
************************************************************************************************************************************
20.mai: Nye skinner ble lagt ut og arbeidet med tilpassing, skjøting og oppretting er i gang. Ved hjelp av en velvillig Oslo Finèrfabrikk og vår lokale tømrer Jan Kristen Brodshaug klarte vi på kort tid å skaffe eikeplank som legges under midtstrengen for å få rett høyde. Gjersing på Minnesund skjærer nødvendig shims for finjusteringa - og heldigvis er Iversen leveringsdyktig i det meste av hjelpeverktøy. Richard følger arbeidet nøye og er meget godt tilfreds med de svenske rallarne!
Foto: Arild Langaard
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
18.mai kom endelig arbeidet med selve slippen i gang. Vannstanden i Mjøsa har ikke vært helt på vår side i denne saken, så vi må slå oss til ro med at kun den øverste delen - fra normalvannstandsmerket og ca 20 m utover - blir restaurert i år. Resten må vi prøve å få tatt neste år. Men dette er den delen av slippen som har størst belastning ved opphaling av fartøyer. Det er RAILCOM - under kyndig veiledning av vår egen Richard Krogvold - som utfører jobben.
Foto: Arild Langaard
- Detaljer
- Treff: 8215