Mjøsfærgen 1923 - motoren er startet!
Og torsdag 16/10 ble ferjemotoren og en pall med deler kjørt til et lager på Starum. En milepæl i ferjerestaureringa er nådd!
Lørdag 12.10.2014 ble Penta TMD 100A - motoren til "Randsfjordferja" / "Mjøsfærgen 1923" - startet opp! Og den starter lett og går som om den var ny - og kanskje enda bedre! Restaureringa startet tidlig i vår. Asbjørn Nordheim og Jan Granholt har jobbet iherdig og fagmesssig. Mjøssamlinegene takker for en utrolig bra innsats! - og for at en milepæl i reatureringa av ferja er nådd. Nå skal det skrues litt mer, og deretter vil motoren og noen reservedeler bli satt på lager til maskinrommet er klart for remontering av motor.
- Detaljer
- Treff: 8885
Mjøsfærgen 1923 5.oktober
I går var en dugnadsgjeng i arbeid med å frakte skrogplater fra Richards eiendom og til Minne. Jan G, Arild, Richard. Platene skal monteres som nordvegg på motorhuset.
I dag har også en liten dugnadsgjeng jobbet med å klargjøre ferja for vinteren - Magne, Arild, Frank og Per Inge. Vi pumpet ut så mye vann vi klarte og helte litt frostvæske i kjølsvinet (kke mye lekkasje nå), sikret mot vanninntrengning ovenfra, ryddet bildekket slik at det er greit å måke snø til vinteren, blendet aktre dør i dekkhus, satte inn provisorisk dør i forenden av dekkshus, la ut nye trosser både til bøya og til 2 landfester. Justerte slik at ferja skal ligge fint i vinter uten å drive inn i brygga eller legge seg over vraket av INDUSTRI II. La båten litt nærmere land slik at skuelystne kan iaktta ferja bedre. Tok i land mye overflødig utstyr. Ordnet med ballast og trimmet ferja ytterligere. Iversen har allerede satt glass i døra i styrehuset, vi mangler nå å få satt inn 3 av 9 vinduer der. Alle koøyer har nytt glass.
- Detaljer
- Treff: 9122
Skibladners siste tur 2014
17. september. SKIBLADNER forlot Minnesslippen og gikk årets siste tur på Mjøsa. Vi takker Aksel Aspeli for rapport og nydelige bilder!
Her loggen:
0800 Startet sjøsetting
1015 Skipet løs av slippvogn
1100 Startet fyring av kjeler
1615 Avg Minne
2030 Vel fortøyd Gjøvik brygge
Mannskap:
Kaptein/dokkmaster Rune Bråten. Kaptein/skipsfører Harald Rasmussen. Overstyrmann Hans Knudsen. Matros Aksel Aspeli. Matros Torbjørn Kildahl. Maskinsjef Arnljot Handeland. 1.maskinist Torfinn Gulseth.
Slippmannskap: Ole Arnt Fjeldberg, Arild Langaard og Frank Iversen.
- Detaljer
- Treff: 9189
Skibladner sjøsatt
Onsdag 17. september gikk damperen av slippen ganske uproblematisk, bare med litt hjelp av en kranbil. Båten er besiktiget og kontrollert av Sjøfartsdirektoratet - uten bemerkninger. Etter oppfyring (av den kjelen som er intakt) gikk damperen til Gjøvik i ettermiddag, og ligger i kveld ved kai der i påvente av å bli satt i hi inne i glasshuset.
Foto: Arild Langaard
- Detaljer
- Treff: 9690
Skibladner slippsatt
Fredag 12. september ble hjuldamperen tatt opp på Minneslippen. Været var ikke det beste på morgenkvisten, og damperen måtte legge bi oppe i Mjøsa til vinden hadde lagt seg. Slippen er oppgradert med ny stålbjelke og nytt treverk på vognene. Allerede dagen før var bukker montert og vognene kjørt nesten helt ut. Forsvaret stilte som vanlig med tungt materiell for å skubbe vognene helt ut - og trekke opp det siste stykket, dykkere fra Eidsvoll Dykkerklubb var også på plass - det var også redningsskøyta "Mjøsvekteren". Mjøssamlingene stilte med slippfører Ole Arnt, hjelpemannskap og trossebåter. Oplandske DS hadde også mange mann på plass, både om bord og på land. Vi kunne telle hele 5 navigatører - med Harald Rasmussen som skipsfører og Rune Bråthen som opphalingsbas. Skibladner har den seneste uka gått for halv maskinkraft siden en av kjelene har en brist.
Opphalinga gikk problemfritt under god ledelse og med godt sjømannskap. Nå skal det foretas diverse utbedringer, Sjøfartsdirektoratets folk kommer over helga for kontroll. Planen er at båten skal sjøsettes igjen onsdag og da går hun i vinteropplag på Gjøvik. (Foto: Bjørnstad og Høiberg)
Aller først i dag: SÆVAT tok arbeidsplattform på slep ut Minnevika for Hamar. I kveld er SÆVAT i havn på Kapp.
Under: SKIBLADNER passerer endelig bruene etter en drøy times venting på bedre vindforhold.
Over: MJØSVEKTEREN har slept båten inn mot slippen, og arbeidet med opphaling og oppstøtting er begynt. Den nye moringa og bøya
til ferja kommer godt med.
Under: Med 6 trosser satt fast i bøyer, brygger og båter kan mannskapene om bord finnmanøvrere damperen på centimeteren - etter
anvisninger fra dykkerne - slik at hun ligger som hun skal på slippvognene. Aksel overvåker det hele fra baugen.
Under: Og opp bærer det!
- Detaljer
- Treff: 9419