Se også www.svalen2.no
Dette fartøyet ble bygget for Evald Pannengstuen og Adolf Malerstuen i Totenvika av Glommens Mek i 1923. Bygg nr 48. Oppdragene for denne bulkbåten var frakt av grus, sand, tegl, poteter, mm. Var i drift fram til litt innpå 1960-tallet, og lå deretter uvirksom på Minne og Kapp. Fikk et nytt liv som fritidsbåt i 1975 med ny overbygning og flere endringer. Motorbytte ca 1984 til MAN 150 Hk diesel (originalmotoren Bolinder semidiesel R-15 står på Minne). 26. februar 2011 ble Svalen II solgt til Erlend Fredholm og Per Inge Høiberg (Toten), som i første omgang vil ta vare på fartøyet i nåværende utgave som et aktivum i formidling av mjøshistoria. På lang sikt har vi tanker om å tilbakeføre skuta til slik hun var som ny, men dette krever mye planlegging og betydelige investeringer. Men når båten nå skulle selges, var det viktigste å sikre at hun forblir på Mjøsa og holdes i sjødyktig stand av eiere som har mjøshistoria som det vesentligste motiv. Selve skroget er 100% originalt og ser ganske bra ut, men vi ser ikke bort fra at skrogplater må skiftes. Begge de nye eierne er medlemmer i Mjøssamlingene. OG: Helen Fredholm (kona til Erlend) er barnebarn til Evald Pannengstuen som altså var anskaffer. Så motivasjonen til å føre båten videre til neste generasjoner mjøsentusiaster er helt på topp! Svalen II er 50x14 fot, og vi har originaltegningene ("50 fots motorjakt").
Se bilder lengre ned på sida.