Nyheter

Lørdag 9.november 2019 fikk M/S Brandbu igjen direkte kontakt med Randsfjorden da skroget - etter ganske nøyaktig 6 år på land med restaurering - ble heist ut. Det er gjort mye arbeid på skroget med utskifting av plater og spant, og ved sjøsettinga kunne vi konstatere at det er praktisk talt potte tett! I 2013 spilte Mjøssamlingene en viss rolle i bevaringen av lastebåten, vi har deltatt på et par dugnader, og nå senest - ved sjøsettinga - stilte et helt dusin mann fra Mjøsa opp for å overvære og hjelpe til. Roar Sundt kjøpte fartøyet som vrak i 1979, satte båt og motor i stand og holdt det hele gående til i 2013 da Randsfjordmuseet og en venneforening fikk Brandbu i gave av Roar. Han var dessverre ikke til stede ved arrangementet i dag, men vi kjenner Roar så godt at vi vet han setter stor pris på at hans enorme arbeid nå blir videreført på beste måte. Ellers må vi nevne at det var mangeårig redaktør av Dampskibsposten, Georg Jensen, som skal ha æren av at hele prosessen ble satt i gang da han høsten 2013 ringte Mjøssamlingene og mente at her burde noe gjøres! Et hektisk samarbeide mellom Mjøssamlingene og Riksantikvaren ble satt i gang, og Norges eldste bevarte innlands lastebåt fikk en ny framtid. M/S Brandbu ble bygget ved Drammens Jernstøberi og klinket sammen i Røykenvika våren 1907. Hun gikk først med damp, i 1920 fikk hun Avance semidiesel - en sjelden motor som Lennart Bildengjerdingen allerede har restaurert.

Under: Løftet gikk knirkefritt!

Over: Flyter som en dupp - uten ballast.

Under: Buksert til kai i Røykenvika

Under: Styrehuset er rekonstruert etter mal av Roar Sundts påbygg - noe han sa var slik han husket det. Inntil videre står det på lager.

 

Siste - faktisk det ALLER siste - om Base 173 ex Mjøsfærgen IV:

Velinformerte kilder melder at fartøyet nå er hugget opp i Spania - sukk. Det er stadig 4 "mjøsfærger" intakt, men det spøker også for Mjøscruise som ligger utrygt på Mengshoel. Og på Randsfjorden har Oppland fylkeskommune bestilt ny elektrisk ferje.....

Noen av motorgutta på Minne - med Magne som pådriver - har fikset på den gamle Øveraasen-motoren bygget på Gjøvik. Se informativ video HER

NB: Aldersgrense 18 år......

Riksantikvaren offentliggjorde i dag tilskudd for 2018 til fartøyvern - og det ga dette resultatet for vårt distrikt:

MJØSFÆRGEN 765.000,-

SKIBLADNER 1.366.000,-

BRANDBU 2.960.000,-

For MJØSFÆRGEN betyr det at de midlene vi ikke fikk brukt i 2017 er overført til i år og at vi kan fortsette restaurering av skrogplater. SKIBLADNERs tildeling er også bra, men dette fartøyet har vesentlig større behov. Det mest gledelige fra redaktørens synspunkt er at BRANDBU får en sum som bidrar godt til at prosjektet får fortjent framdrift. Siden Oppland er et SAVOS-fylke nå, må vi formode at SKIBLADNER og BRANDBU får tilsvarende sum fra fylket - altså en dobling.

 

RA har fordelt i alt 61,3 mill. 

Se hele tildelingslista HER

I går ble det meldt at START og BOLKEN sto fast på grunn av raskt synkende vannstand - godt ettersyn til tross. I dag ble det aksjonert. Magne, Frank og redaktøren fikk ganske raskt ordnet situasjonen. BOLKEN startet lett og gikk av grunna for egen maskin. Hun skal på tur 5. juledag! START kom løs ved hjelp av ei kjettingtalje. Nå ligger START - med VB70 ved sin side - med ei trosse ut til den store røde bøya som ferja lå i og fortøyd med ei trosse i brygga - et par meter ut og på dypt vann. 

Start og VB70 23.12.17 s