Viking I
Og her er "Viking I". Les artiker lengre nede på sida.
- Detaljer
- Treff: 9220
Seiljakt på Hamar
Fortsatt Hamar, ved jernbanebrygga: Ei seiljakt losser, hest og kjerre står klar. Ukjent årstall.
- Detaljer
- Treff: 8983
Viking - igjen
Arve Nordsveen (lett redigert): "Fargebildet nederst er registrert som "Erling Caes båt". Jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg antar at bildet er tatt på slutten av 1950-tallet, muligens i 1957, da Ragnar Andresen eide den. "Viking"-båtene var i 1960 i opplag på Minnesund og litt senere på Sterudodden på Hamar, og det var da Erling Cae kjøpte de. I 1966 hadde han restaurert "Viking II" og fått passasjersertifikat. Båten skal ha blitt bygget i 1938 og kommet til Norge med tyskerne, til Mjøsa kom den fra sørlandet. Originalmotoren var litt spesiell siden den ble startet med bensin og når den kom i gang slo man over til diesel. Erling Cae gjorde etter hvert flere små forandringer. Bildet fra Furnes 30. juli 1990: da var originalmotoren tatt ut og sto på gårdsplassen. Etter 2000 var Erling mye syk og orket ikke ta seg av båten, han døde i 2004. Båten ble solgt og gikk til Brumunddal der den ble lastet opp på en bil (se bilde fra opplastinga)."
SE OGSÅ artikkel lengre nede "Vinter på Hamar" med mere tekst.
Her er 4 bilder av "Viking" II. Kommentarer?
Som ganske fersk i Mjøsa, tysk Schnellboot. Erling Cae til høyre - han har montert vinduer langs sidene.
Under opplasting i Brummundal (se tidl. artikkel) - bildet har vi fra Egil Kristiansen
Fra Furnes 1990, foto Arve Nordsveen
"Viking" II - slik den var ved ankomst Mjøsa
- Detaljer
- Treff: 9670
Varpebåt fra Stange
Siste nytt fra Ståle: Han har funnet fram til tidligere eier Knud R. Kjernlie i Våler (Kjernli på Stange var bom). Han hadde i en periode leid ut båten til Solør Brønnboring, og i den anledning trakk den en borerigg litt nord for Mjøsbrua. I 1995 ble båten solgt til Even Dæhlin, Våler - og han har båten stadig, med hjemmehavn på Stange. Og på bildet fra Kapp er det nok hans far som fører båten. Seffle-motoren er i god form, båten var ikke på vannet i fjor, men i år håper vi den kommer til Mjøsdagen 25. august!
Ståle Elverhøi kommenterer (redigert):
"I Arve Nordsveens båtliste over tømmerbåter distrikt 3 finner jeg:
VB33, L: 6,2m, B: 2,15m, D: 0,6m, motor: Seffle 10 Hk m vinsj, bygget 1953 hos Leirvik Sveis på Stord, 1967: skiftet motor, 1986: solgt til Våler. Brukt i Hukusjøen og Eigsfjorden. I tillegg er det notert: 1962: Fikk motoren fra VB31 (Lidwallbåt, bygg nr 118, også Seffle 10 Hk). Men: Det kan se ut som om salget i 1986 ikke gikk til Våler, men til Knut Kjernli på Stange".
Bildet er tatt på Kapp i 1998 og det er Arve Nordsveen som er fotograf. Varpebåten var visstnok på tur fra Stange, og det er tydelig at den har originalmotor. Redaktøren avventer opplysninger fra varpebåtspesialister!
- Detaljer
- Treff: 9961
Storsjø
Glommens Mek er tema i vinter, og derfor kommer det her et riktig fint bilde av "Storsjø". Bildet (som vi har fått av Arild Langaard) er tatt i sommerhavna til båten ved landstedet til eier Arvid Øyhus. Det ligger ved Steinsjå i Østre Toten, et par kilometer sør for Gjøvik. I byggelista står det følgende:
Nr. 16, 1912, Christiania Tømmerdireksjon, "Storsjø", LOA: 62 fot 2 tommer, bredde: 12 fot, dybde i riss: 7 fot 7 tommer, dybgående: 6 fot 6 tommer, maskin nr. 29 compound, sylindere: 9 1/2 - 19 tommer, slag: 13 tommer, omdr.: 160, IHk: 100, trykk: 125
- Detaljer
- Treff: 9396